کانون بحران از موصل به کرکوک منتقل می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ابتدا کمی راجع به روند آزادسازی موصل و اهمیت این عملیات توضیح دهید‌.
آزادسازی موصل از 8 روز پیش آغاز شده و به سرعت ادامه دارد؛ تاکنون حدود 80 روستا در اطراف موصل آزادسازی شده و نیروهای مسلح و پیشمرگه‌های کردستان و پلیس فدرال عراق اکنون به سمت مرکز شهر موصل در حال پیش روی هستند. ‌بی‌شک عملیات ‌آزاد‌سازی موصل را می‌توان یکی از مهمترین اقدامات دولت حیدر العبادی عنوان کرد. شهر موصل به دلایل متعددی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک و به لحاظ جمعیتی و جغرافیایی در بین شهرهای عراق اهمیت دو‌چندانی دارد چرا‌که با ترکیه و سوریه نزدیکی و ارتباط خاصی دارد و وجود ده‌ها اقلیت مذهبی و قومی ‌در موصل جایگاه ویژه‌ای به این شهر مهم تاریخی داده است.
موقعیت داعش در شرایط فعلی در موصل به چه صورت است؟
طی عملیات‌های اخیر مقاومت‌های زیادی از سوی داعش صورت می‌گیرد به‌رغم اینکه اکثر نیروهای داعش از سمت منطقه قائم و تلعفر در غرب موصل به سمت رقه سوریه در حال فرار هستند و می‌توان متصور شد که ظرف روزهای آینده موصل پاکسازی و به‌طور کلی آزاد شود اما به نظر می‌رسد که مشکلات امنیتی و سیاسی عراق پس از آزادسازی موصل افزایش ‌یابد. همچنین باید توجه داشت که بی‌تردید یکی از عمده دلایل اشغال شهر موصل از سوی گروهک تروریستی داعش دگرگون کردن شرایط سیاسی عراق بوده تا از طریق جذب برخی از قومیت‌های موجود در موصل به نوعی یک دولت در برابر دولت عراق در این شهر ایجاد کنند. البته لازم به ذکر است که به دلیل اهمیت حیاتی و استراتژیک شهر موصل آزاد‌سازی این شهر از مدت‌ها پیش در دستورکار دولت العبادی قرار داشت اما ورود عربستان، ترکیه و آمریکا به مساله آزادسازی موصل این عملیات را به تاخیر انداخت.
به چه دلیل معتقدید که مشکلات امنیتی و سیاسی عراق افزایش خواهد یافت؟
علت این امر این است که آمریکا اخیرا حدود 170 نفر از نیروهای زبده داعش را به سمت کرکوک منتقل کرده است. واشنگتن تلاش دارد که همواره یک کانون بحران در عراق ایجاد کند تا اختلافات سیاسی طوایف موجود در عراق تشدید شود. بنابراین کرکوک در آینده به‌عنوان کانون بحران‌زای عراق از سوی آمریکا و ترکیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ باتوجه به اینکه اغلب ساکنان کرکوک را اعراب عراقی چه اهل سنت و چه شیعیان تشکیل می‌دهند بنابراین اقلیم کردستان از هم‌اکنون عملیات اخراج اعراب ساکن کرکوک را آغاز کرده است.
این امر اعتراض دولت مرکزی عراق را در پی‌داشت زیرا پیش‌بینی می‌شود که رهبران اقلیم کردستان قصد دارند در آینده استقلال خود را از دولت مرکزی عراق اعلام کنند. آمریکا نیز در‌صدد است طرح جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور عراق را برای تجزیه این کشور به سه بخش شیعه‌نشین، سنی‌نشین و کردنشین عملیاتی کند. به همین دلیل عراق در آینده شاهد بحران جدیدی بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی خواهد بود.
نقش ترکیه و در واقع دخالت‌های ترکیه را در تحولات اخیر عراق و آزادسازی موصل چطور ارزیابی می‌کنید؟
نقش ترکیه یک نقش کاملا تخریبی است و حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق و سوریه نشان می‌دهد که دولت آنکارا در‌صدد است در صورت بروز درگیری احتمالی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بخش‌هایی از موصل را به خاک ترکیه پیوست دهد. همچنین ترکیه قصد دارد در آینده ادلب را به خاک ترکیه منظم کند. هدف ترکیه این است حال اینکه موفق خواهد شد یا دولت مرکزی عراق با تدابیر جدید مقابل دولت آنکارا خواهد ایستاد، بحث دیگری است. درواقع باتوجه به اینکه موصل با سوریه و ترکیه دارای مرز مشترکی است بنابراین ترکیه از دو سال پیش به این طرف نیروهای زیادی را به سمت موصل هدایت کرده تا با تمرکز بر این مناطق و به بهانه حمایت از ترکمن‌های موجود در موصل به چاه‌های نفتی این شهر دسترسی پیدا کند. بدیهی است ترکیه با اهدافی کاملا استعماری و نو‌عثمانی در موصل تلاش می‌کند جای پای خود را در این شهر بازتر کرده و نفوذ خود را بر این بخش از عراق بیشتر کند.
بسیاری از نیروهای داعشی پس از عملیات اخیر در موصل به سمت مرزهای سوریه فرار کرده‌اند. این مساله چه پیامدهایی را به‌دنبال خواهد داشت؟
مساله سوریه و انتقال داعش به این کشور اوضاع سوریه را بیش از گذشته پیچیده خواهد کرد. به هر حال عملیات راندن داعش از موصل مساله مهمی ‌است که در تضعیف این گروهک تروریستی بسیار موثر خواهد بود به‌گونه‌ای که به گفته اخبار و شاهدان ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در منطقه‌ای بین سوریه و عراق به هلاکت رسیده است.
یکی از اختلافاتی که در بحث عراق وجود دارد حضور و مشارکت نیروهای الحشد‌الشعبی در عملیات‌های مختلف است. در حال حاضر چه کشورهایی و به چه دلیل با مشارکت الحشد‌الشعبی مخالف هستند؟
عربستان یکی از مخالفان اصلی مشارکت الحشد الشعبی در آزادسازی مناطق عراق است. حتی عربستان سعودی جریان‌سازی‌های زیادی علیه نیروهای الحشد‌الشعبی انجام داده و وا‌‌نمود می‌کند که الحشد‌الشعبی به‌دنبال سرکوب مردم اهل سنت در عراق و به‌خصوص موصل است.
این در حالی است که الحشدالشعبی به‌دنبال تامین امنیت داخلی عراق و پاکسازی شهر موصل از آخرین بقایای داعش است. چرا‌که خروج داعش از موصل به معنای فراهم شدن فرصتی برای رسیدن عراق به امنیت پایدار است. ضمن اینکه در حال حاضر عربستان، قطر و امارات نیز درصدد بازسازی نیروهای فراری بعثی هستند تا در صورت لزوم آنها را جایگزین نیروهای داعش کنند. به هر حال هر‌چند شهر موصل به لحاظ امنیتی و سیاسی شهری بسیار پر‌اهمیت برای عراق و مخالفین این کشور به شمار می‌رود اما دولت‌العبادی نباید از توطئه‌های جدیدی که با حمایت آل سعود در حال شکل‌گیری است غفلت کند. زیرا در صورت غفلت بار دیگر نیروهای بعثی فراری توسط عربستان، قطر وامارات بازسازی می‌شوند و به‌عنوان نیروهای فشار علیه دولت حیدر العبادی وارد معرکه خواهند شد.