اکنون همگان با نگرانی و‌ ترس به‌ ترامپ و رویاهای بلندپروزانه و خطرناک او نگاه می‌کنند. در این میان نادر انتصار، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای آمریکا بر این باور است که‌ ترامپ تنها به فکر خود ترامپ ‌است و دیگر هیچ

ترامپ نمی‌تواند جنگ جهانی سوم را  راه ‌بیندازد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر انتصار‌! باتوجه به اعتراضات گسترده چه در سطح مردم آمریکا و جهان و چه از سوی مقامات کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به تصمیمات اخیر‌ ترامپ علیه مسلمانان و پناهجویان، ارزیابی شما از سیاست‌های دونالد‌ ترامپ در عرصه بین‌المللی چیست؟
تصمیمات اتخاذ شده از سوی دونالد‌ ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا پس از تحویل رسمی پست ریاست‌جمهوری در مراسم تحلیف 20 ژانویه، چه در موضوعات داخلی و چه در مسائل خارجی نشان می‌دهد که نه خود او و نه تیمش کسانی نیستند که شایستگی اداره کشور بزرگی مانند آمریکا را داشته باشند؛ در همین راستا وی درباره فرمان مهاجرتی اخیرش مبنی بر ممنوعیت ورود مسافرانی از هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا با هیچ کدام از سازمان‌های مربوطه در این کشور و افراد کارشناس مشاوره نکرده ‌که بداند عواقب این اقدام به چه شکل خواهد بود و یکباره تصمیم به صدور چنین فرمانی گرفته است. این اقدامات خطرناک است. زمانی‌ که‌ ترامپ به‌عنوان یک شهروند معمولی تاجر بود، تصمیمات اشتباه وی تاثیری بر سطح جامعه آمریکا نداشت اما اکنون رئیس‌جمهور این کشور شده است و هر‌گونه اشتباهی عواقبش می‌تواند فراگیر باشد و بر‌زندگی تک تک افراد جامعه تاثیر بگذارد. در حالیکه کشورهای اروپایی حتی متحدان آمریکا از این فرمان اخیر‌ ترامپ انتقاد کرده‌اند اما متاسفانه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و جهان اسلام مانند عربستان سعودی واکنشی نشان نداده و سکوت کردند. این مساله خجالت‌آور است. حتی در تماس تلفنی اخیر دونالد‌ ترامپ و ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی کوچکترین اشاره‌ای به این مساله نشده است. این گونه رفتار کشورهای عربی برای‌ ترامپ این تلقی را ایجاد می‌کند که آنها نه تنها معترض این تصمیم نیستند بلکه راضی نیز هستند. البته کاملا مشخص است که دولت عربستان با هر تصمیمی ‌علیه ایران موافق است.
هم چنین این نکته را باید مورد توجه قرار داد که از ابتدا مخاطب مورد‌نظر دونالد‌ ترامپ مهاجران در آمریکا نبودند بلکه طرف خطاب وی، یک فرد آمریکایی است که در دهه پنجاه خود قرار دارد. وی در سال‌های اخیر اوضاع اقتصادی‌اش وخیم‌تر شده و هیچ امیدی به آینده ندارد.‌ ترامپ در پاسخ به سوال فردی که می‌پرسد چرا اوضاع زندگی وی بهبود نمی‌یابد، اعلام کرد که مهاجران با ورود خود به این کشور، فرصت‌های شغلی، کاری و تحصیلی و در کل آینده روشن را از دستان آمریکایی‌ها گرفته‌اند. در واقع این گونه جواب‌های ساده در کشوری که دارای بحران اجتماعی و فکری است، به سادگی و به‌طور طبیعی طرفدار جذب می‌کند. به‌طور مثال زمانی ‌که آدولف هیتلر بر سر کار آمد، وضعیت اقتصادی در آلمان بسیار بد بود. در ابتدا هیتلر در میان مردم آلمان یک درصد هم طرفدار نداشت، اما با اقدامات و سخنرانی‌های پوپولیستی و دست‌راستی خود توانست طرفدارانی را برای خود به دست آورد. اگر نگاهی به شعار دونالد‌ ترامپ با عنوان‌ «اولویت اول با آمریکا‌»، بیندازیم، متوجه می‌شویم که این شعار برای افرادی که در وضعیت اقتصادی خوبی قرار نداشته ‌یا از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار نیستند، تاثیرگذار و مهم است.
با‌توجه به اظهارات شما، پس از صدور دستورات جنجالی از سوی دونالد‌ ترامپ مبنی بر منع ورود پناهجویان و مسلمانان هفت کشور به آمریکا و کشیدن دیوار میان این کشور و مکزیک، برخی تحلیلگران نگرانی خود را از شباهت سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه دونالد‌ ترامپ با مواضع آدولف هیتلر رهبر نازی‌های آلمان اعلام کرده‌اند، ارزیابی شما در این باره چیست؟
در یک محدوده‌ای این مقایسه تا حدودی درست است اما شباهت‌های اندک موجود میان رویکرد‌ ترامپ و هیتلر عمیق نبوده و بلکه سطحی است. طرفداران‌ ترامپ کسانی هستند که تمایلات بسیار افراطی، نژاد‌پرستانه و حتی فاشیستی دارند اما زمان هیتلر و برنامه وی با برنامه‌ ترامپ متفاوت است. سیاست‌های‌ ترامپ تنها بر مبنای نژاد و تبعیض نیست اما مبنای اصلی رویکرد نازیسم هیتلر بر پایه نژاد بود؛ بر همین اساس این مقایسه را به‌طور کل نمی‌توان قبول کرد و نمی‌توان‌ ترامپ را هیتلر دوم نامید. در واقع تنها دغدغه‌ ترامپ این است که چگونه جیبش را از پول پر کند و به عبارت دیگر آنچه‌ برای‌ ترامپ مهم بوده، خود‌ ترامپ است.
با در نظر گرفتن سیاست‌ها و مواضع افراطی و سطحی رئیس‌جمهوری تازه‌کار آمریکا آیا ممکن است طی سال‌های آینده شاهد بروز و ظهور جنگ‌های جدید در سطح جهان یا حتی جنگ جهانی سوم باشیم؟
با توجه به سیاست‌هایی که دونالد‌ ترامپ از زمان ورود به کاخ‌سفید اتخاذ کرده‌، این سیاست‌ها بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها و فکر عمیق و کارهای کارشناسی اتخاذ نشده است؛ این سیاست‌ها، سیاست‌های بسیار خطرناکی خواهند بود اما نمی‌توان گفت که این سیاست‌های خطرناک دنیا را به سمت جنگ جهانی سوم سوق خواهد داد. طرف مقابل‌ ترامپ چه کسی در جهان است که این توانایی را داشته باشد که بتواند جنگ جهانی سوم را به گستردگی جنگ جهانی دوم به راه‌اندازد؟ در حال حاضر چنین فردی را در جهان نداریم. گرچه کشورهای اروپایی درباره سیاست‌ها و رویکرد دونالد‌ ترامپ انتقادهایی مطرح کرده‌اند اما باز هم پشت‌ ترامپ هستند. حتی روسیه نیز در کنار دونالد‌ ترامپ است. به تازگی دونالد‌ ترامپ تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین داشته است که نشان از روابط گرم دو کشور دست کم نسبت به دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دارد. البته احتمال وقوع جنگ‌های محلی ‌یا میان دو کشور وجود دارد.
بر‌اساس اظهارات اخیر‌ ترامپ علیه پکن، برخی تحلیلگران بر این باورند که تیم‌ ترامپ برای برپایی یک درگیری نظامی با چین آماده می‌شود اما برخی نیز معتقدند با وجود تنش‌های اخیر، روابط میان آمریکا و چین براساس عدم‌تقابل، عدم درگیری، منافع دوجانبه و همکاری‌های برد-برد پایه گذاری شده است، ارزیابی شما دراین‌باره‌چیست؟
اگر‌ ترامپ بر ادامه و تعمیق تنش‌های اخیر با پکن پافشاری کند احتمال وقوع درگیری میان دو کشور وجود دارد اما رئیس‌جمهور آمریکا چنین کاری نمی‌کند. درواقع اظهارات اخیر‌ ترامپ علیه چین مبنی بر زیر سوال بردن «‌سیاست چین واحد‌» و تلاش برای کاهش نفوذ اقتصادی چین در آمریکا چندان جنبه عملیاتی نداشته و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. یکی از بزرگترین فرصت‌های درآمدزایی برای هتل‌های‌ ترامپ در سراسر آمریکا توسط مسافران چینی ایجاد می‌شود که وارد این کشور می‌شوند. اقتصاد آمریکا چنان با اقتصاد چین ادغام شده است که دو کشور بدون وارد کردن زیان و ضرر به خود نمی‌توانند اقدامی‌ علیه دیگری در میدان عمل انجام دهند. چین و آمریکا اکنون همانند دو فردی هستند که هر دو در یک طرف خیابان ایستاده و به یکدیگر بد‌وبیراه می‌گویند و منتظر هستند که دیگران آنها را از یکدیگر جدا کنند، اما وارد دعوای فیزیکی با یکدیگر نمی‌شوند.