وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از توافق طرف‌های حاضر در نشست وین بر سر نقشه راه حل درگیری‌ها در سوریه خبر داد.

کری: در مورد وضعیت بشار اسد اختلاف نظر داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از توافق طرف‌های حاضر در نشست وین بر سر نقشه راه حل درگیری‌ها در سوریه خبر داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز شنبه در کنفرانس خبری نشست پایانی حاضر شده و در توافق بر سر گام‌های لازم برای حل و فصل بحران در سوریه خبر دادند.

آقای کری در این نشست گفت: «ناآرامی‌هایی که به واسطه جنگ به وجود آورده، بستر مناسبی برای اقدامات داعش ایجاد کرده است. چالش پیش روی ما ایجاد جایگزینی واقعی برای این وضعیت است.»

وی افزود: «همه ما می‌دانیم که این بحرانی نیست که تنها به سوریه محدود بماند، بلکه به کشورهای ما نیز سرایت خواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «اعضای گروه حامی بین‌المللی هنوز بر سر تمام موضوعات اتفاق نظر ندارند و هنوز در مورد سرنوشت اسد اختلاف نظر وجود دارد.»

او افزود: «اما بر سر این موضوع اتفاق نظر داریم که اکنون زمان تواقف خونریزی‌هاست. زمان آن است که حتی یک کیلومتر به تروریست‌ها جا برای مخفی شدن ندهیم.»

وی ادامه داد: «بر سر گام‌هایی که می‌تواند روند پایان درگیری‌ها را تسریع کند، توافق داریم. امروز مسیر رسیدن به آتش بس را ترسیم کردیم و بر لزوم آغاز مذاکرات رسمی بین رژیم سوریه و معارضین تا تاریخ هدف 1 ژانویه، توافق کردیم.»

وزیر خارجه آمریکا در مورد روند سیاسی گفت: «گروه حامی (اعضای شرکت‌کننده در نشست وین) بین‌المللی با استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل همکاری خواهد کرد تا گروهی هرچه فراگیرتر از معارضین در این گفت‌وگوها شرکت کنند.»

وی با بیان اینکه روند سیاسی در سوریه باید با روندی سیاسی همراه شود، گفت قرار است ظرف 6 ماه قانون اساسی اصلاح شده و ظرف 18 ماه نیز انتخابات در سوریه برگزار شود.

کری افزود: «همه طرف‌ها کاملا به آتش‌بس پایبند هستند. هر کشوری که هر طرفی را در میدان حمایت می‌کند، اعمال‌کننده آتش‌بس خواهد بود.»