یونسی گفته: با برهم خوردن امنیت کشور، چپ و راست آسیب می‌بینند. ناامنی مانند زلزله همه جریان ها را زیرآوار می برد

یونسی: از هرکشوری که با اسرائیل مقابله کند حمایت می‌کنیم حتی عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دستیار ویژه رییس جمهوری اسلامی در امور اقوام و اقلیت های دینی تاکید می‌کند که اگر اردن و عربستان نیز با اسرائیل مقابله کنند،جمهوری اسلامی ایران همانند سوریه از آنها نیز حمایت خواهد کرد.

علی یونسی پس از استعفای دری نجف‌آبادی در ماجرای قتل‌های زنجیره ای، وزیر دولت اصلاحات شد و پیش از آن نیز در سال 1362 ریاست شعبه دادگاه نظامی را برعهده داشته است. او در ماه‌های اولیه شروع به کار دولت یازدهم به عنوان دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی منصوب شد؛ این درحالی است که در دولت‌های قبل دستیار ویژه رئیس جمهور در امور" اهل سنت" به مسائل اقلیت‌ها نیز رسیدگی می‌کرد.

او می گوید که اکنون در ایران دعوای شیعه و سنی نداریم و این دشمنان و تروریست‌ها هستند که بر طبل اختلاف می‌کوبند.

دستیار ویژه رئیس جمهور همچنین معتقد است که پیشرفت‌های چند سال اخیر ترکیه باعث حسادت برخی کشورهای عربی همچون عربستان سعودی شده و حوادث تروریستی در این کشور ریشه صهیونیستی و وهابیسمی دارد.
بخش‌های مهم مصاحبه تفصیلی او با ایسنا را می خوانید:
* فضای رقابتی انتخابات 96 همان خواهد بود که در انتخابات سال 92 با آن مواجه بودیم

* راهی به جز همکاری مشترک میان کشورهایی که به دنبال امنیت مرزها و ثبات و امنیت ملی خود هستند برای مقابله با خطر تکفیر و افراطی گری وجود ندارد.

* هر چند این را می‌دانیم که پیشرفت های چند سال اخیر ترکیه موجب حسادت و رشک بعضی کشورهای عربی مثل عربستان سعودی شد و حوادث تلخ تروریستی وحشیانه، ریشه در صهیونیسم و وهابیسم دارد. اکنون نیز ما با نگاه استراتژیک از سوریه حمایت و با ترکیه همکاری می کنم که درجای خود بحث و تحلیل های مفصلی در این ارتباط وجود دارد که می توان در گفت و گویی جداگانه به آن پرداخت.

* با برهم خوردن امنیت کشور، چپ و راست آسیب می‌بینند. ناامنی مانند زلزله همه جریان ها و همه چیز را می لرزاند و زیر آوار می برد

* رژیم صهیونیستی ، ‌آمریکا و عربستان تلاش می‌کنند دفاع ما از جبهه مقاومت و جبهه ضد اسرائیل را به دفاعی فرقه ای تنزل دهند و متاسفانه این تبلیغ منفی در مواردی موثر واقع شده اما آن‌ها خودشان هم می دانند که این واقعیت نیست.چون ما از دولتی حمایت می کنیم که در مقابل اسرائیل مقاومت کرده و اگر همین مقابله را اردن یا عربستان سعودی به عهده بگیرد از آن‌ها نیز حمایت خواهیم کرد.

* "دشمنی اصلی داعش با کسانی است که با اسرائیل دشمن هستند

* کارکرد "شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی" ایجاد جنگ در منطقه است

* مهمترین کارکرد شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی، جنگ های زیادی است که در کشورهای منطقه به وجود آوردند و ناامنی هایی را به این کشورها تحمیل کرده اند.

* تشکیل فراکسیون های قومی در مجلس کمکی به حل مشکلات مردم نمیکند

* من شخصا معتقدم که با تشکیل فراکسیون های ملی و حضور نمایندگان قومیت ها در این فراکسیون ها،‌ مطالبات محلی و منطقه ای بهتر دنبال می شود و نتیجه گیری اش نیز بهتر و ملموس تر خواهد بود.

* ما نسبت به کردستان کشورهای ترکیه و عراق این است که جهاد سازندگی و بسیج در آنجا برای توسعه و ایجاد رفاه نسبی فعال هستند و از سالها قبل به طور جدی به بحث توسعه در آن مناطق توجه شده است. همچنین، می بینیم که خود مردم این مناطق در اداره امورشان دست اندرکار هستند، ‌ شهرداریها ، دادگستری ها و شوراهای داوری در اختیار خود آن‌ها است و یا به زبان محلی آنان در بخش های مختلف استفاده می شود.

* دشمنان و تروریست ها هستند که تلاش می‌کنند این موضوع را القا کنند که به طور مثال جمهوری اسلامی ایران به کردها یا بلوچ ها حساسیت دارد. این کاملا غلط است.