آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر امروز یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

اخبار لحظه به لحظه از مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر امروز یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

برپایه این خبر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص اقدامات پزشکی انجام شده برای آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان در ساعت 18 امروز به طور ناگهانی دچار ایست کامل قلبی شدند.

وی افزود: ایشان بلافاصله به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده و در اورژانس با حضور یک تیم کامل پزشکی و مجرب عملیات احیا آغاز شد.

حاجی آقاجانی گفت: متاسفانه در ساعت 19.30 تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و روح ایشان به ملکوت اعلی پیوست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت‌های مهمی همچون عضویت در شورای انقلاب اسلامی، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.


در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، جمعی از مردم و مسئولان در بیمارستان شهدای تجریش و جماران حضور یافتند.


فاطمه و فائزه هاشمی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، سید حسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور، عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صداسیما و برخی دیگر از مسئولان در جماران حاضر شدند.

شورای نگهبان در پیامی؛ آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت

اعضای شورای نگهبان در پیامی تصریح کردند: آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی با پیوستن به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت.

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شورای نگهبان، در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعضای شورای نگهبان در پیامی این مصیبت را تسلیت گفتند.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جناب آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب اسلامی و پیوستن ایشان به مقتدای خویش حضرت امام خمینی (ره) موجب تاثر گردید.

آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی با پیوستن به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خدمات شایانی در عرصه‌های مختلف داشت.

اعضای شورای نگهبان، درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری و خانواده و بستگان ایشان، تسلیت گفته و برای ایشان رحمت واسعه الهی را آرزو می‌کنند.

حداد عادل: هر وقت صحبت از آقای هاشمی رفسنجانی به میان می‌آمد انقلاب تداعی می‌شد


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر وقت صحبت از ایشان به میان می‌آمد انقلاب تداعی می‌شد و همین‌طور همه‌جا نقش آقای هاشمی دیده می‌شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفتگویی با بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما و در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: قبل از هر سخنی باید درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری، ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت عرض کنم.

وی افزود: این خبر به همان اندازه که ناگهانی بود، تکان‌دهنده و تأسف‌آور هم بود. نام هاشمی رفسنجانی با انقلاب همراه بود. هر وقت صحبت از ایشان به میان می‌آمد انقلاب تداعی می‌شد و همین‌طور همه‌جا نقش آقای هاشمی دیده می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تصریح کرد: کسانی که با تاریخ انقلاب قبل از پیروزی انقلاب آشنا هستند، از مبارزات ایشان چه زندان‌ها و شکنجه‌ها و چه سخنرانی‌ها و آثار قلمی مانند امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار و کتاب سرگذشت فلسطین را ایشان ترجمه کرده بود، آشنا هستند و در انقلاب هم که همه خبر دارند. نقش ایشان را در کنار امام و مقام معظم رهبری ایشان از افراد شاخص درجه اول انقلاب بودند و در شکل‌گیری شورای انقلاب و حزب جمهوری اسلامی و همچنین تشکیل مجلس خبرگان و قانون اساسی در همه صحنه‌ها ایشان نقش مؤثر داشتند.

حداد عادل بر همین اساس اضافه کرد: در نماز جمعه، مجلس و بعد هم جنگ در ریاست جمهوری و دوران سازندگی و پس از دوران ریاست جمهوری نقش داشتند و در اداره مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ما سال‌ها در خدمت ایشان بودیم و از مدیریت ایشان استفاده می‌کردیم و درگذشت ایشان مایه تأسف بسیار است.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم خداوند بر علو درجات ایشان بیفزاید و پایه‌های انقلاب اسلامی را که ایشان عمری برای آن تلاش و مبارزه کرد، روزبه‌روز محکم‌تر کند و این انقلاب را به آن اهدافی که امام و سایر مبارزان ازجمله مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سر داشتند،‌ ان‌شاءالله برساند. بنده مجدداً این ضایعه را به ملت ایران، مبارزان و انقلابیون تسلیت عرض می‌کنم.

روایتی از رهبر انقلاب به نقل از کدخدایی: آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به روایت رهبر معظم انقلاب درباره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درپی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به روایتی درباره این مرحوم به نقل از رهبر معظم انقلاب پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

باسمه تعالی

یکشنبه 19 دیماه 395

آقای هاشمی را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیتهای بعد از انقلاب نیست.

من از سال 1336 یعنی 52 سال قبل ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین شخصیتهای جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز.

این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب میکرد و به مبارزین می‌داد. اینها یک حقایقی است؛ اینها را باید دانست، در حساسترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.

رهبر معظم انقلاب اسلامی.

مرعشی: مراسم تدفین آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی روز سه‌شنبه برگزار می‌شود/ انتقال پیکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به جماران


مرعشی گفت: مراسم تدفین آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه برگزار می‌شود.

حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس گفت: مراسم تدفین آیت‌الله هاشمی‌‌رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: پیکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به جماران منتقل شد.