کمیسیون برجام در نامه‌ای درخواست کرده تا صالحی سند محرمانه توافق را به این کمیسیون ارائه کند

زاکانی از صالحی اسناد محرمانه خواست / صالحی: دیگر چه باید می‌کردیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث آنلاین، بعد از بررسی توافق در کنگره آمریکا مشخص شد که دو سند محرمانه که مهمترین آن سند محرمانه توافق میان ایران و آژانس برای بازرسی‌هاست، وجود دارد. طرف آمریکایی برای دستیابی به آن همچنان تلاش می‌کند. رسانه‌های وابسته به رژیم صیهونیستی نیز با انتشار گزارش‌ها و همچنین مصاحبه با کارشناسان انرژی اتمی در دنیا تلاش می‌کنند تا اهمیت این سند محرمانه را بیشتر به رخ بکشند تا آن را برملا کنند. در همین حال یکی از نمایندگان عضو کمیسیون برجام فاش کرد که زاکانی طی نامه‌ای به صالحی خواستار دستیابی به این سند محرمانه شده است.

این عضو کمیسیون برجام مجلس از نامه رئیس این کمیسیون به رئیس سازمان انرژی اتمی برای ارائه اسناد محرمانه توافق‌شده بین ایران و ۱+۵ به کمیسیون متبوعش خبر داد.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس خبرداد که رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس در نامه‌ای خطاب به علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درخواست کرده تا اسناد محرمانه مربوط به توافق ایران با 1+5 به این کمیسیون ارائه شود.

وی ادامه داد: این اقدام در راستای بررسی‌های دقیق‌تر برجام انجام شده تا وکلای ملت پس از آگاهی از تمامی ابعاد توافق با دقت بیشتری ابعاد برجام را مورد بررسی قرار دهند تا مبادا لایه‌های پنهان این توافق تعهدات مضاعفی را برای کشورمان ایجاد کند.

پیش از این نیز حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس اعلام کرده بود که این کمیسیون قصد دارد تا علاوه بر برجام، اسناد محرمانه توافق را نیز مورد بحث و بررسی قرار دهد.

دیگر چه باید می‌کردیم؟

در همین حال متن مصاحبه علی اکبر صالحی با هفته نامه طلوع صبح منتشر شد که در آن صالح در پاسخ به این سئوال که آقای جلیلی بر چه اساسی ادعا کرده اند که در توافق، نظام تحقیر شده است؟ گفته: کدام تحقیر؟ اگر تحقیر شدن این است که ما حق غنی سازی را تثبیت کردیم، اگر تحقیر این است که ما 6 هزار سانتریفیوژ را نگه داریم، اگر تحقیر این است که تحقیق و توسعه را ادامه می دهیم، اگر تحقیر این است که فردو پابرجا می ماند. اگر تحقیر این است که اب سنگین را ادامه می دهیم، اگر اینها تحقیر است، خب من دیگر چه بگویم، دیگر نمی دانم چه کار باید می کردیم. البته ما دوست داشتیم هرچه الان داریم را داشته باشیم و چیزی نیز اضافه می گرفتیم، مثلا، اراک مثل سابق باشد و اراک جدید هم بسازیم و نطنز دیگر هم بسازیم، همچنین تحریم ها را برطرف کنند، عذرخواهی هم کنند و دست ما را هم ببوسند؛ این که خیلی عالی بود، ای کاش می شد این کار را کرد.

صالحی همچنین در مورد اینکه تیم مذاکره کننده قبلی در مجلس گفت که این دستاورد آنها بوده که در آلماتی به دست آمده گفته: من اخلاقا هیچ وقت وارد مقوله های بچه گانه و بگومگوها نمی شوم. اگر اینطور باشد، من باید فریاد بزنم که بنده مذاکرات عمان را راه انداختم و این بچه مال من است، ولی من گفتم، می خواهم این کار پیش برود و اصلا من مادر این فرزند نیستم؛ تمام شد، من نمی خواهم این فرزند از وسط نصف باشد، آن را به دیگری بدهید تا کار را جلو ببرد. ما یا برای مسائل ملی کار می کنیم یا خدای نکرده برای مسائل شخصی. اگر می خواستم نمی توانستم این حرف ها را بزنم؟ اصلا تا از من چیزی پرسیده نشده، من حرفی نزده ام. حتی یکبار که در دولت جدید، آقای ظریف کار را تازه شروع کرده بودند، خبرنگاری از ایشان در مورد وجود مذاکرات محرمانه در عمان پرسید، اقای ظریف به نحوی رد کردند، صداوسیما از من هم این سئوال را پرسید، من گفتم هرچه دکترظریف بگوید. باید این مبنای نتیجه گیری ما باشد نه دیگران. حالا دوستان می ایند و می گویند ما این کار را کردیم، آخر که چی؟