اختلاف در برجام، ائتلاف در مجلس؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث آنلاین؛ درحالی که این روزها تب برجام در ایران بالا گرفته و پخش سریالی بررسی برجام در مجلس از تلویزیون، افکارعمومی را نسبت به داده و ها و ستانده های این سند بین المللی حساس کرده است، به نظر می رسد که برخی زمینه چینی ها در بهره برداری انتخاباتی از برجام نیز دور از ذهن نیست و همین مساله، محور پرونده ویژه این شماره مثلث است.

در شماره ۲۷۹ این هفته‌نامه، چهره‌‌های تاثیرگذار برجام مطرح شدند. همچنین سردبیر هفته نامه مثلث در مقاله‌آی اینطور تحلیل کرده است که اختلاف بر سر برجام چه تاثیری بر ائتلاف اصولگرایان در مجلس دارد. در این پرونده ویژه، ابتدا موضوع بررسی برجام در واشنگتن مورد توجه قرار گرفته و پس از آن، مثلث به صف آرایی داخلی بر سر توافق هسته ای پرداخته است.

به اعتقاد سردبیر مثلث «صحبت‌های سعید جلیلی در کمیسیون برجام را باید نشانی از آرایش جدید اصولگرایان دانست.» او در بخشی از این مقاله به تقسیم بدنی شکاف‌های سیاسی از ابتدای انقلاب پرداخته و ده شکاف را بررسی کرده است. سعید آجورلو شکاف دهم را شکاف اصولگرایان سنتی و اصولگرایان ناب+ تحول‌خواه نام نهاده و می‌نویسد: اگر تا قبل از این و در انتخابات مجلس نهم می شد امیدی به ائتلاف اصولگرایان از ناب گرا تا میانه رو و سنتی داشت اکنون در آستانه انتخابات مجلس دهم شعار «ائتلاف؛ از جلیلی تا لاریجانی» شاید فقط شبیه یک تئوری می‌ماند.

او درباره وضعیت اصولگرایان ادامه می‌دهد: «می‌شود در برجام با هم اختلاف داشت اما برای ماندن در عرصه رسمی سیاست باید با یکدیگر ائتلاف کرد. این ائتلاف شاید آخرین فرصت برای مقابله با شکاف پدید آمده باشد. اگرخود اصولگرایان باور کنندف مردم هم خواهند پذیرفت. اصولگرایان دیگر شبیه هم نیستند؛ آنها هم لاریجانی دارند هم جلیلی.»

مصطفی صادقی دبیرتحریریه این نشریه نیز در گزارشی تحلیلی به مساله پس لرزه‌های توافق پرداخته و می‌نویسد: حرف های سعید جلیلی حتما می‌تواند در انتخابات انتهای سال موثر باشد. او خاطره دو سال پیش را زنده کرده است. امروز حتما رجال سیاسی موافق برجام نمی‌خواهند کسانی در پارلمان بعدی باشند که حیات این توافق را به خطر بیندازند. آنها حتما نمی‌خواهند کسانی در مجلس باشند که رویه جدید در سیاست خارجی را به تغییر مجبور سازند.

یکی از محورهای این پرونده، چرایی ورود جلیلی به موضوع برجام و دعوت از وی به کمیسیون ویژه برجام است که در این رابطه داوری، یکی از فعالان اصولگرای نزدیک به رئیس جمهور سابق، چنین نتیجه گرفته است که حضور جلیلی در کمیسیون ویژه، به سود او تمام شده است. نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه نیز در گفتوی دیگری به نقد تخطئه کنندگان جلیلی پرداخته و سپس در گفتگوی دیگری، اسماعیل کوثری گفته است که موضوع برجام ارتباطی با بحث های انتخاباتی ندارد.

علی باقری، فریدون عباسی و حمیدرضا عسکری، سه همراه جلیلی در موضوع پرونده هسته ای در پرونده ویژه این شماره مثلث مورد بررسی قرار گرفته اند و «عسکری»، مغز متفکر تیم جلیلی یاد شده است. دو گفتگوی دیگر این پرونده نیز معطوف به بحث های جامعه شناسانه توافق است که یک صاحبنظر در این رابطه احتمال داده برجام تاثیری منفی بر پایگاه اجتماعی دولت بگذارد و یک جامعه شناس دیگر نیز از وضعیت اجتماعی ایران پس از برجام سخن به میان آورده است. افزایش فزاینده توقعات پس از برجام و مشکلات اعتماد بیش از اندازه به واشنگتن نیز از دیگر مسائلی است که در این پرونده به بحث گذاشته شده است.

مثلث در ادامه مطالب این شماره خود به شخصیت شناسی دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا پرداخته و او، «بوش ۲۰۱۶» خوانده شده است. بحران پناهجویان در اروپا و سیاست های مرکل در این رابطه موضوع بعدی مثلث است و افزون بر ان، در این شماره موضوع قیمت دلار در بودجه ۱۳۹۵ به بحث گذاشته شده است.

تحلیل مسابقات کشتی و سرنوشت کیروش در آینده فوتبال ایران نیز از دیگر پرونده های این شماره هفته نامه مثلث است