به گفته امیرعبداللهیان، عربستان همکاری لازم را برای تعیین وضع مفقودان ندارد.

منا؛۱۶۹ ایرانی جانباخته،۲۹۹ مفقود/ کارشکنی عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

براساس آخرین خبرهای دریافتی شمار جان باختگان فاجعه مصیبت بار منا به ۱۶۹ نفر، مفقودان ۲۹۹ نفر و مجروحانی که در بیمارستان بستری هستند، ۴۸ نفر رسیده است. به گفته امیرعبداللهیان، عربستان همکاری لازم را برای تعیین وضع مفقودان ندارد.


معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه خطاب به کاردار عربستان در تهران، گفت: به رغم قول مساعدت و برخی همکاری‌ها، اقدامات کنونی این کشور برای تعیین وضع مفقودان کافی نیست.

حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران، افزود: از مقامات وزارت کشور و حج عربستان انتظار داریم فوراً امکان دسترسی کنسولی به پیکرهای دیگر جانباختگان ایرانی موجود در کانتینرهای منتقل شده به مکه را فراهم کنند.

وی گفت: از مقامات سعودی انتظار داریم در شناسایی و تعیین وضع تمام مفقودان ایرانی حادثه منا، بدون فوت وقت، به همکاری جدی، مؤثر و مسئولیت خود توجه کنند.امیرعبداللهیان اظهار داشت: کارگزاران حج ایران در مکه مکرمه همچنان آماده کمک فوری و همکاری با وزارت حج عربستان سعودی در این مسیر هستند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: تا تعیین وضع آخرین فرد موجود در فهرست مفقودان، به پیگیری جدی موضوع ادامه خواهیم داد و آماده هر گونه کمک برای تسریع در این موضوع هستیم.

کاردار عربستان سعودی نیز با تبیین آخرین اقدامات این کشور وعده داد فورا موضوع را به مقامات ارشد کشورش منتقل کند.


تشکیل ستادی در استانها درباره حادثه مِنا

وزیر کشور گفت : بر اساس آخرین آماری که به ما اعلام شده است ، 169 نفر از حجاج هموطن در حادثه منا جان باخته ، 299 نفر مفقود و 45 نفر نیز مجروح شده اند .

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشستی خبری افزود : شماری از مجروحان حادثه منا امروز از بیمارستان ها ترخیص شده اند .

وی گفت : از نخستین لحظات وقوع این حادثه، رئیس جمهور دستورات ویژه ای صادر کرد و هیات دولت تشکیل جلسه داد و ستاد ویژه پیگیری ها با مسئولیت وزارتخانه های کشور ، امور خارجه ، ارشاد ، راه و ترابری ، نیروی انتظامی ، سازمان هلال احمر و هواپیمایی کشوری ایجاد شد.

رحمانی فضلی افزود : متناظر با این اقدامات ، ستادی در همه استان ها با مسئولیت استانداران تشکیل شد تا کارها را پیگیری کنند که تاکنون سه جلسه اصلی و پنج جلسه فرعی این ستاد برگزار شده است و همه استان ها نیز جلسات مشابه را برگزار و مسائل را پیگیری می کنند.

وی سرکشی از خانواده های داغدار را یکی از اقدامات در استان ها دانست و اضافه کرد :ما برای پذیرش اجساد مطهر جانباختگان و تشییع جنازه و دیگر اقدامات و نیز سهولت ترخیص زائران و انتقال آنان به شهرها کارهای لازم را انجام داده ایم .


لاریجانی : لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه منا

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به رؤسای مجالس کشورهای اسلامی، وقوع فاجعه مصیبت‌بار منا و جان باختن جمع زیادی از مسلمانان جهان را تسلیت گفت و تصریح کرد: بی‌تردید مسئولیت این مصیبت عظما و حوادث دیگر در مراسم حج بر عهده دولت پادشاهی عربستان سعودی است و مسئولان این کشور باید در مقابل افکار عمومی و ماتم‌زده مسلمانان جهان، بدور از هر گونه فرافکنی، پاسخگو باشند.






5 مفقود ایرانی حادثه منا زنده هستند

پنج مفقود ایرانی حادثه منا زنده پیدا شدند.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان حج و زیارت، دو نفر از زائران مفقودی حادثه منا به کاروان های خود برگشتند و دو نفر از آنان نیز مجروح هستند و در بیمارستان های سعودی پیدا شدند، همچنین یک زائر که در فهرست فوتی ها بود امروز به کاروان خود بازگشت.

محمدمهدی اکبرزاده تهمتن از کاروان 30028 و هاجر قاسمی از کاروان 12012 که پیشتر نام آن‌ها در فهرست مفقودان حادثه منا بود، امروز به کاروان های خود برگشتند.

همچنین محسن فلاحی از کاروان 13077 و صفر جان بزرگی از کاروان 29012 نیز که در میان مفقودان حادثه منا بودند در حال حاضر در بیمارستان های سعودی بستری و تحت درمان هستند.در ضمن انامحمد کر از کاروان 38002 که تا امروز در فهرست جان باختگان حادثه بود، امروز به کاروان خود برگشت.


نخستین گروه از حجاج امروز وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) می شوند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، حمیدرضا سیدی مدیرکل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه فرودگاه بین المللی مهرآباد پذیرای حجاج استان های سمنان ، قم ، قزوین، البرز و تهران است ، گفت: روزانه هزار زائر از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی به کشور وارد می شوند.وی گفت: نخستین پرواز حدود ظهر امروز در این فرودگاه خواهد نشست.