به هیچ وجه شخص خاصی و به خصوص وزیر امورخارجه نظر من نبوده است.

توضیحات اژه‌ای درباره اظهاراتش در مقوله جاسوسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی قوه قضائیه در مورد سخنان خود در مقوله جاسوسی گفت: به هیچ وجه شخص خاصی و به خصوص وزیر امورخارجه نظر من نبوده است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در هشتاد و ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی در مورد صحبت‌های اخیر خود در مقوله جاسوسی و اینکه آیا منظور شما از این سخنان، وزیر امور خارجه بوده، اظهار داشت: مسلماً نظر من به این فردی که شما نام بردید نبوده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: نفوذ دشمن و بستری که برای دشمن ساخته می‌شود، عمدتاً‌ به دو طریق صورت می‌گیرد؛ طریق اول از طریق جاسوسی اصطلاحی است که تعریف شده و این افراد مستمری‌بگیرند و اخبار طبقه‌بندی‌شده را مکتوب یا غیرمکتوب دراختیار دشمن قرار داده و دشمن ضربه می‌زند.

این مقام ارشد قوه قضائیه ادامه داد: دسته دوم، جاسوس اصطلاحی نیستند، یعنی مواجب‌بگیر نیستند اما ضرر آنها از دسته اول بیشتر است، چرا که کاملاً در جهت رسیدن دشمن به هدفش همکاری می‌کنند، که من در صحبت‌های خودم برخی از شاخصه‌های دسته دوم را که جاسوس اصطلاحی نیستند برشمردم.

وی گفت: کسانی هستند که سعی می‌کنند قدرت دشمن را بزرگ جلوه دهند تا مردم از آنها بترسند؛ سعی می‌کنند دشمنی دشمن را کمرنگ جلوه دهند، مثل آمریکا و بگویند دیگر شیطان بزرگ نیست و سعی می‌کنند جنایت‌های دشمن به فراموشی سپرده شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آمریکا از کودتای 28 مرداد تاکنون چه کارها و جنایت‌هایی انجام داده که خیلی از این افراد دسته دوم می‌خواهند آنها را کمرنگ جلوه دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای با بیان این مطلب که این امر کلی است، تأکید کرد: من به هیچ وجه شخص خاصی و وزیر محترم امور خارجه نظر من نبوده است.

این مقام ارشد قوه قضائیه با طرح این پرسش که آیا اینها مصداق ندارد؟ افزود: معتقدم هم ما جاسوس اصطلاحی که مواجب‌بگیر است و اطلاعات به دشمن می‌دهد داریم و کسانی هم داریم که خطرشان از جاسوس اصطلاحی بیشتر است.

وی گفت: این امر حتماً در کشور ما مصداق دارد و فکر نمی‌کنم هیچ کس هم منکرش باشد.

اژه‌ای به نامگذاری این دسته از جاسوسان به نام جاسوس طبعی در سال 65 پرداخت و خاطرنشان کرد: این دسته دوم را در آن موقع جاسوس طبعی می‌گفتند، چرا که طبع‌شان کار جاسوسی است، اما من اسمی برای آنها نگذاشتم و می‌گویم اینها از جاسوس اصطلاحی ضررشان در برخی موارد بیشتر است.