با وجود موانع در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ شانس حصول یک توافق نهایی افزایش یافته است.

شانس دستیابی به توافق هسته‌ای افزایش یافته است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری رویترز گزارش داد: با وجود موانع در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ شانس حصول یک توافق نهایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با چالشی برای ارائه هر توافق با ایران به یک کنگره شکاک مواجه است، فرانسه نیز بر رویکرد سختگیرانه خود در مذاکرات هسته‌ای پافشاری می‌کند و ایران برای پرهیز از تعهدات بیش‌تر تلاش می‌کند با این حال با وجود این موانع و موانعی دیگر به نظر می‌آید که مذاکره‌کنندگان بیش از گذشته به حصول یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند.

مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما بارها گفته‌اند که شانس دستیابی به توافق را 50-50 می‌دانند اما دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات به رویترز گفتند که شانس‌های دستیابی به توافق با توجه به این‌که وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 هفته آینده به وین می‌روند تا وارد آخرین مرحله از این پروسه تقریباً دو ساله شوند بسیار بیش‌تر است.

این دیپلمات‌ها با یک خوش‌بینی محتاطانه گفتند که پیشرفت‌ زیادی در حل مسائل مورد اختلاف حاصل نشده و فشار سیاسی زیادی بر هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا برای پایان دادن به بیش از 10 سال بن‌بست سیاسی میان ایران و غرب وجود دارد.

یک مقام غربی ارشد به رویترز، گفت: نمی‌توانیم شکست مذاکرات را غیرمحتمل بدانیم اما بیش‌تر به نظر می‌آید که به نتیجه می‌رسیم، البته نه تا پایان 30 ژوئن بلکه در روزهای پس از آن.

یک مقام غربی دیگر در گفت‌وگو با رویترز، تأکید کرد: از نظر من یک توافق حاصل خواهد شد چون اصلی‌ترین بازیگران در این مذاکرات به آن نیاز دارند.

ایران و گروه 1+5 که نزدیک به دو سال است در حال ادامه این مذاکرات جدی و پیچیده هستند در اوایل ماه آوریل به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست یافتند اما اختلافات اصلی شامل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن و جدول زمانی لغو تحریم‌ها حل نشده باقی ماند.

این دیپلمات‌ها هم‌چنین اذعان کردند که این مسائل حل نشده می‌تواند به بروز برخی مشکلات و تأخیرهایی منجر شود با این حال تمایل زیادی برای سازش وجود دارد.

حصول یک توافق هسته‌ای به لحاظ سیاسی برای رییس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی‌اش ضروری است با توجه به این‌که روند مذاکرات صلح فلسطین - اسراییل مدتی است متوقف شده و جنگ عراق و سوریه ادامه دارد. توافق با ایران بعد از کوبا که دیگر دشمن قدیمی آمریکا محسوب می‌شود می‌تواند دستاوردهای اوباما در عرصه سیاست خارجی در طول ریاست جمهوری‌اش باشد.

یکی از مذاکره کنندگان پیشین گروه 1+5 به رویترز گفت که شانس دستیابی به توافق 60 به 40 است.

هم‌چنین یک مقام ارشد ایرانی در این‌باره گفت: توافق به دست خواهد آمد. آمریکایی‌ها بیش‌تر از ما خواهان این توافق هسته‌ای هستند و این توافق به هر دو کشور کمک خواهد کرد.

او شانس حصول این توافق را 70 درصد توصیف کرد.

به گزارش رویترز،‌ دستیابی به توافق هسته‌ای برای حسن روحانی نیز بسیار حائز اهمیت است چون شکست این مذاکرات می‌تواند به تضعیف سیاسی وی منجر شود. هرچند هیچ یک از این دو رییس‌جمهور یعنی روحانی و اوباما نمی‌توانند امتیاز زیادی بدهند و با این حال باید برای دست یافتن به یک توافق سازش کنند. نشانه‌های سازش در حال ظهور پیدا کردن است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته نشان داد که واشنگتن در حال دست کشیدن از اصرارهای گذشته‌اش برای حل کامل تحقیقات آژانس درباره آن چه وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌خواند است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: ما روی توضیح ایران درباره آن چه در یک مقطع زمانی یا زمانی دیگر انجام داده متمرکز نیستیم. این در حالی است که مقامات آمریکایی پیش از این تأکید داشتند ایران باید به تمام سوالات آژانس پاسخ دهد و کاهش تحریم‌ها منوط به این مسأله است.

ایران تأکید می‌کند شواهدی که آژانس بر اساس آن‌ها ادعا می‌کند این کشور در گذشته فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای انجام داده است ساختگی هستند و برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد.

خبرگزاری رویترز در ماه نوامبر گزارش داده بود که قدرت‌های جهانی احتمالاً برای جلوگیر از شکست این توافق تاریخی از خواسته‌شان برای حل کامل آن چه آژانس ابعاد نظامی احتمالی می‌خواند دست برخواهند داشت.