پایگاه خبری تریبون پاکستان مدعی شد که ایران در نامه‌ای به پاکستان از آنها خواسته تا پروژه خط لوله گاز را که مدت زیادی است، متوقف شده است در پیشنهادی جدید از سر بگیرد.

فشار ریاض بر اسلام‌آباد برای کاهش روابط با تهران / درخواست ایران برای مذاکره درباره پروژه خط لوله گاز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از پایگاه خبری تریبون پاکستان، یکی مقام‌های پاکستان مدعی شد که دولت ایران در نامه‌ای خواستار مذاکره درباره مسائلی شده که منجر به تعویق در اجرایی شدن پروژه خط لوله شده است.

این پایگاه خبری پاکستانی در ادامه به اصرار پاکستان به ایران برای مذاکره مجدد و کاهش قیمت عرضه گاز اشاره کرد و نوشت: « مقام‌های پاکستان از ایران به این دلیل که وردات گاز طبیعی مایع از قطر با قیمت بسیار ارزان‌تری صورت می‌گرفته خواسته‌اند تا قیمت گاز را برای آن‌ها پایین بیاورد.»

به گفته یکی از مقام‌های پاکستانی که نامش در گزارش ذکر نشده است« ایران در توافقی پذیرفته درصورتی که پاکستان بتواند انرژی را با قیمت پایین‌تر از دیگر منابع تهیه کند، قیمت گاز را پایین بیاورد. این در حالی است که آنها با قطر قرارداد واردات ۱۵ ساله گاز مایع طبیعی با قیمتی پایین‌تر را منعقد کرده‌اند.»

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر پاکستان نگران است که نتواند منابع مالی لازم را از سوی موسسات مالی بین‌المللی برای ساخت خط لوله تامین کند؛ چراکه ایران به دلیل برنامه‌های هسته‌ای تحت تحریم آمریکاست؛ ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.

از سوی دیگر، این رسانه پاکستانی به فشارهای رو به رشد عربستان بر پاکستان برای کاهش روابط با ایران نیز اشاره کرد و نوشت: « در این میان پاکستان پروژه خط لوله گاز طبیعی گوادار را که قرار است جانشینی برای خط لوله گاز ایران پاکستان باشد، کلید زده است.»

این رسانه با بیان اینکه کمیته انرژی کابینه در دولت سابق نخست وزیر نواز شریف که پروژه خط لوله گاز طبیعی مایع را از سر گرفته بود، متهم به هزینه اضافی در این پروژه شد و گفته می‌شد ۲.۳ میلیارد دلار برای این پروژه هزینه شده است. با این حال به گفته مقامات، هزینه این پروژه تنها ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. در حال حاضر دولت کنونی قرار است پروژه گوادار را از سر بگیرد؛ چراکه به واسطه اهمیتی که تنوع حوزه‌های تامین سوخت و حفاظت از کشور در برابر تحریم‌های بین المللی دارد باید این پروژه استراتژیک عظیم را ادامه داد.

بر اساس این گزارش، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان که پیش‌تر وزیر نفت دولت بوده نیز اشاره‌هایی به اهمیت این پروژه کرده و گفته «این پروژه باید بازبینی شود چرا که اهمیت استراتژیک بالایی دارد. »

تریبون نوشت: « پاکستان در سال ۲۰۱۴ به خط لوله گاز ایران و پاکستان نیاز مبرم داشت اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، اسلام آباد ورود به طرح را متوقف کرد. خط لوله گاز گوادار قرار است اگر همه تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، در نهایت در مرزهای ایران گسترانده شود.

به گفته این رسانه، مقام‌های پاکستانی بر اهمیت خط لوله گاز گوادار تاکید دارند . همه مجوزهای لازم برای این خط لوله گرفته شده است./ منبع/ ایلنا