بعد از تصویب قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید وتجارت محصولات کشاورزی شده است، اما همچنان اختیارات این وزارتخانه برای اجرای وظایف قانونی به این وزارتخانه منتقل نشده است که در برهه فعلی نیاز به تکمیل قانون انتزاع است.

رونق صادرات محصولات کشاورزی در گروی اصلاح ساختاری وزارت جهادکشاورزی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 بخش کشاورزی کشور که بعد از شروع به کار دولت یازدهم موفقیتهای بسیاری را بدست آورد در برهه فعلی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش مشکلات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستیابی بخش کشاورزی در سال‌های اخیر تاثیر بسزایی داشته است، قانون انتزاع بود.

این قانون که بر مبنای اجرای سیاست واحد تولید و تجارت در کشور به تصویب رسید، وزارت جهاد کشاورزی را مدیر تولید و تجارت محصولات کشاورزی در کشور کرد.

بعد از اجرایی شدن این قانون موفقیت‌های بسیار در زمینه خودکفایی محصولات استراتژیک و همچنین بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی نصیب وزارت جهادکشاورزی شد.

اما طبق بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته همچنان اجرای این قانون به لحاظ ساختاری کامل نشده است و بایستی هر چه زودتر این قانون کامل شود.

*جای خالی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات محصولات

یکی از مشکلات بخش کشاورزی در چندسال اخیر عدم برنامه‌ریزی مناسب برای محصولات مازاد تولیدی در کشور بوده است که همواره باعث اعتراضات گسترده‌ای از طرف کشاورزان مبنی بروقوع مازاد عرضه و کاهش قیمت محصولات و زیان آنان میشد.

به لحاظ اقتصادی محصولات مازاد تولیدی در هر کشوری به صادرات اختصاص داده می‌شود، اما در کشور ما همچنان سازوکارهای مناسبی از این بابت برای صادرات محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار ندارد.

*تکمیل قانون انتزاع برای بهبود شرایط تجاری و بازار محصولات کشاورزی

یکی از سازوکارهای لازم برای بهبود شرایط صادراتی برای محصولات تولیدی کشاورزی اجرای صحیح قانون انتزاع است که طبق این قانون باید سازمان توسعه وتجارت و دفتر صنایع غذایی و غیر فلزی وزارت صمت به وزارت جهادکشاورزی منتقل شده و در این راستا اقدام به برنامه ریزی صادراتی برای محصولات نمایند.

*پیشنهادات تکمیلی اعضای کمیسیون کشاورزی برای صادرات

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی پیشنهاد تکمیلی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به دولت کرد که در این پیشنهاد درنظر گرفتن مشوق های صادراتی برای محصولات تولیدی و همچنین بهبود کیفیت محصولات و بسته بندی آنان دیده می‌شود.

اکبری در خصوص موانع پیش روی صادرات محصولات کشاورزی، تاکید کرد: باید در صادرات محصولات کشاورزی بسیار موفق‌تر از شرایط فعلی باشیم، فرصت‌ها و برخی محصولات در اختیار ما قرار دارد که جزء مزیت‌های نسبی محسوب می‌شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در قیمت و نوع بسته‌بندی و رعایت مسائل کشاورزی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بازار را تصاحب کنیم، گفت: رقبا در بازار بسیار جدی هستند، این انتظار وجود دارد که بهتر از شرایط کنونی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی عمل شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صنایع فرآوری و تبدیلی فضای خالی بسیار زیادی وجود دارد، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه خوشبختانه مشوق‌هایی در این خصوص پیش‌بینی شده است، امیدواریم که از فرصت‌های موجود در این زمینه به بهترین شکل استفاده شود.

همچنین علی وقف‌چی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، هم در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: محصولات تولیدی ما حتما باید بازار محور بوده و باید بررسی کنیم که بازار به چه نوع موادی، با چه نوع استانداردی و همچنین با چه نوع بسته‌بندی و قیمتی نیاز دارد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشوق‌های صادراتی در کشور ما بسیار کم‌رنگ هستند، اضافه کرد: استانداردهای تولید و بسته‌بندی متاسفانه در تولیدات محصولات کشاورزی رعایت نمی‌شوند و قیمت تمام شده محصولات در مقایسه با بسیاری از کشورها بالاتر است.

*افزایش صادرات محصولات کشاورزی در گروی اقدام قانونی مسئولین دولتی

به نظر می‌رسد مشکلات صادراتی بخش کشاورزی زمانی بطور کامل برطرف خواهد شد که انگیزه کافی برای اجرای قوانین و سیاست‌های مناسب داخلی از طرف دولتمردان کشور وجود داشته باشد.

وجود سازمان‌های تخصصی و برنامه ریزی مناسب در وزارت جهادکشاورزی یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش مشکلات بخش صادرات محصولات کشاورزی است.

همانطور که در تجارب بدست آمده در بحث صادرات گوشت مرغ هم این نکته قابل مشاهده بود که وجود سازمانی تخصصی در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید و بسته بندی محصولات می‌توانست بازار صادراتی روسیه را برای کشور بطور کامل مهیا کند.

لذا وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت جهادکشاورزی اولا نظارت و مطالبه برای اجرای صحیح قانون های تصویب شده در کشور و ثانیا برنامه ریزی درست و کارشناسانه برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.