مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به نامه‌نگاری صورت گرفته با هیأت دولت، گفت: بررسی تعیین قیمت CNG به عنوان درصدی از قیمت بنزین در هیأت دولت انجام می‌شود.

بررسی تعیین قیمت CNG در هیأت دولت/ کارمزد جایگاه‌داران از ماه آینده پرداخت می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به برگزاری اجلاس آنگوا در تهران، گفت: در حال حاضر 25 میلیون خودروی گازسوز در جهان وجود دارد که 67 درصد از این خودروها در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

ریاحی با اشاره به اینکه آنگوا هر دو سال یکبار همایش و نمایشگاهی را در کشورهای عضو خود برگزار می‌کند، تصریح کرد: امسال نیز این همایش و نمایشگاه در ایران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت گازی یک صنعت خوش‌آتیه است، گفت: برای CNG کار بسیار بزرگی از سال 84 آغاز شد به طوری که در سال 87 و 88 یعنی زمانی که آمریکایی‌ها می‌خواستند از طریق تحریم بنزین کشور را از پای در بیاورند، صنعت CNG مانع از این کار شد و امروز اگر شاهد فاصله 15 تا 16 میلیون لیتری در تولید و مصرف بنزین هستیم اگر CNG نبود قطعاً واردات بیش از این میزان می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه هم اکنون روزانه 21 میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف می‌شود، ادامه داد: اگر گاز CNG نبود امروز 21 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری در صنعت CNG، گفت: این میزان سرمایه‌گذاری موجب شده است تا 24 میلیارد دلار صرفه‌جویی صورت گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به دوره بازگشت سرمایه صنعت CNG، گفت:بازگشت سرمایه در این صنعت کوتاه‌مدت است به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا بخش خصوصی به این صنعت وارد شود و ما سعی داریم به منظور حمایت از ورود به بخش خصوصی مشوق‌هایی را نیز ایجاد کنیم.

ریاحی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با عراقی‌ها، گفت: پس از ارسال گاز ایران به عراق مذاکراتی با وزارت نفت عراق داشتیم و مقرر شد که 5 جایگاه CNG نیز در این کشور در مسیر خط لوله صادرات گاز احداث کنیم که مقدمات این کار آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی گفت: ایران تقریباً در صنعت CNG به خودکفایی کامل رسیده است به همین دلیل می‌توانیم دستاوردهای خود را در این صنعت به کشورهای متقاضی صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس با اشاره به بالا بودن قیمت CNG و نامه‌نگاری صورت گرفته با دولت مبنی بر کاهش این قیمت گفت: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد و شما نیز به درستی به آن پرداختید این است که نباید قیمت CNG ثابت در نظر گرفته شود و باید درصدی از قیمت بنزین باشد که ما این موضوع را به هیأت دولت اعلام کردیم و گفتیم قیمت CNG باید بین 20 تا 25 درصد قیمت بنزین باشد که هم اکنون نیز هیأت دولت در حال بررسی این موضوع است و به محض اعلام نتیجه ما آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

ریاحی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس با اشاره به پرداخت کارمزد به جایگاه‌داران CNG، گفت: در تاریخ اول فروردین ماه سال 96 بر اساس مصوبه دولت کارمزد جایگاه‌داران افزایش پیدا کرد که پس از طی مراحل مختلف از ماه آینده این کارمزدها به جایگاه‌داران پرداخت خواهد شد.