رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا گفت: برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا مسیر دریایی جاده ابریشم باید احیا شود.

برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا/ راه  دریایی جاده ابریشم محقق می شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین جواد دستغیب امروز در همایش اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و آفریقا که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوانی که در آفریقا وجود دارد، نگذاشته‌اند که ما ظرفیت‌های آنها را بشناسیم و فقط از آفریقا به ما درد، گرسنگی و دربه‌دری را نشان داده‌اند.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا با طرح این سؤال که اگر درد، گرسنگی و دربه‌دری در آفریقا وجود دارد، پس اروپایی‌ها در آنجا چه کار می‌کنند، افزود: روزی دو اروپایی را در آفریقا دیدم که از آنها پرسیدم شما در اینجا چکار می‌کنید و در پاسخ به من گفتند که مزرعه نمونه می‌سازیم. بعد از آن متوجه شدم که منظورشان از مزرعه نمونه کشت برون مرزی است.

دستغیب اظهار داشت: کشت برون مرزی با توجه به ظرفیت‌هایی که در آفریقا وجود دارد، در مشکلات و محدودیت‌هایی که ما در رابطه با کمبود منابع آبی داریم، می‌تواند بسیار برای ما مفید به فایده باشد به‌طوری‌که ما در ساحل عاج 150 هکتار زمین را به کشت پنبه اختصاص دادیم و پنبه حاصل از آن کشت، بلافاصله روی کشتی به فروش رفت.

وی افزود: یکی از نکات مهم در برقراری روابط اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌هاست.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا با اشاره به احیای مجدد راه ابریشم برای توسعه روابط اقتصادی کشورهای مجاور این جاده گفت: می‌توان با الهام از راه ابریشم، یک راه دریایی بنام پروانه ابریشم ایجاد کرد تا امکان برقراری روابط تجاری ایران و آفریقا بیشتر شود.

دستغیب بابیان اینکه تحریم‌ها ما را بر آن داشت که مشکلاتمان را خودمان حل کنیم، گفت: بنابراین برای حل مشکلات و ارتباطات بانکی به فکر ایجاد میکروبانک بین دو کشور افتادیم که ایجاد میکروبانک بین دو کشور برای برقراری روابط مالی می‌تواند بخشی از مسائل و مشکلات مراودات مالی بین دو کشور را حل کند.

رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقا اظهار داشت: بنابراین با ایجاد میکروبانک در آفریقا و در ایران تاجران دو کشور می‌توانند مراودات مالی خود را از طریق این بانک‌ها که اتفاقاً بانک‌های شناخته‌شده کوچکی در سطح دنیا هستند، انجام دهند.

منبع/فارس