دیری نخواهد گذشت که رشد صادرات نفت آمریکا زیرساخت‎های صادراتی این کشور مانند خطوط لوله، بندرگاه‎ها، و ترافیک کشتی‎ها را به بوته آزمایش بگذارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کشتی‎های نفتکش حجم تاریخی از نفت‎خام آمریکا را از بنادر تگزاس و لوئیزیانا به خارج از این کشور صادر می کنند، و دیری نخواهد گذشت که رشد صادرات نفت آمریکا زیرساخت‎های صادراتی این کشور مانند خطوط لوله، بندرگاه ها، و ترافیک کشتی‎ها را به بوته آزمایش بگذارد.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز، آمریکا پس از دهه‎ها ممنوعیت صادرات نفت خام، دو سال پیش دوباره اجازه صادرات نفت تولیدی خود را گرفت. هم اکنون سطح صادرات نفت این کشور به روزانه دو میلیون بشکه رسیده است. اما صادرکنندگان و بازرگانان معتقدند که این رشد پایدار نخواهد بود چراکه محدودیت های زیرساختی وجود دارد. چنانچه این اتفاق رخ دهد قیمت نفت آمریکا صعود خواهد کرد.

اینکه آمریکا واقعا چقدر نفت می تواند صادر کند همچنان مشخص نیست. بیشتر پایانه های نفتی و اپراتورهای بندری ظرفیت‎های واقعی خود را منتشر نمی کنند. وزارت انرژی آمریکا نیز این اطلاعات را ردیابی نمی کند. به نظر می رسد که زیرساخت ای صادرات نفت این کشور در سالهای آتی به سرمایه گذاری‎های بیشتری نیاز داشته باشد.

محدودیت‎های صادرات نفت آمریکا تنها به ظرفیت ذخیره‎سازی و بارگیری مربوط نمی‎شود، بلکه عواملی مانند اتصالات خطوط لوله و ترافیک کشتی‎ها را نیز شامل می شود.

برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتیکه صادرات نفت آمریکا به 3.5 تا چهار میلیون بشکه در روز برسد، اپراتورهای بندری با مشکل روبرو خواهند شد. در همین حال، تحلیلگران موسسه RBC Capital این رقم را 3.2 میلیون بشکه در روز می‎دانند.

آمریکا تا کنون به این سطح از صادرات نزدیک به نشده است. بر اساس اطلاعات موسسه Kpler مجموع بارگیری در شلوغ‌ترین روزها در بنادر هیوستون، آرتور، کورپس کریستی و نیواورلئان تا کنون به 3.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.

با در نظر گرفتن تولید کنونی روزانه آمریکا که به 9.5 میلیون بشکه رسیده است و انتظار برای افزایش 800 هزار تا یک میلیون بشکه این آن در سال، ظرفیت صادرات نفت این کشور به زودی به بوته آزمایش گذاشته می شود. طی 4 هفته گذشته میانگین صادرات نفت آمریکا به 1.7 میلیون بشکه در روز رسید که 3 برابر مقدار صادرات این کشور در سال گذشته است.

مایکل کوهن، مدیر تحقیقات بازار انرژی در بانک Barclays گفت: "هم اکنون ظرفیت اندکی برای افزایش صادرات نفت آمریکا باقی مانده است. طی دو تا سه سال آینده چنانچه تولید نفت آمریکا در همین سطح ادامه یابد، این کشور به زیرساخت های بیشتری نیاز خواهد داشت. فکر نمی کنم هم اکنون برنامه ای برای توسعه زیرساخت وجود داشته باشد."