رئیس کل بانک مرکزی از بررسی اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در دولت خبر داد و اعلام کرد که لایحه آن به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجلس می رود/تشریح آخرین وضعیت غیرمجازها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین «ولی الله سیف» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تصویب این اصلاحات، بخشی از مشکلات قانون مبارزه با پولشویی در نظام بانکی برطرف می شود.

*وضعیت کاسپین در آینده عادی می شود
رئیس کل بانک مرکزی با تشریح آخرین وضعیت سپرده گذاران تعاونی فرشتگان و تصمیم سران سه قوه برای حل مشکل سپرده گذاران موسسات غیرمجاز اظهار داشت: براساس تصمیمی که در نشست سران سه قوه اتخاذ شد، کمیته ای در این زمینه تشکیل شد تا مسئول تصمیمات لازم باشد.
وی افزود: این کمیته در نخستین تصمیم خود مقرر کرد بانک مرکزی حساب های توقیف شده را رفع توقیف کند و در مرحله بعد با استفاده از همان حساب ها و منابع خط اعتباری بانک مرکزی که به پشتوانه دارایی های شناسایی شده این موسسات اختصاص یافته، به مردم پرداخت انجام شود.
رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: در نخستین مرحله به سپرده گذارانی فرشتگان که 2 میلیارد ریال (200 میلیون تومان) سپرده داشتند، پرداخت انجام می شود و از ابتدای هفته آینده پرداخت 200 میلیون تومان به تمام سپرده گذارانی که بالای 200 میلیون تومان سپرده داشتند، در دستور کار قرار می گیرد.
وی افزود: همچنین 10 درصدی که از ابتدا از حساب سپرده گذاران کسر شده بود، به آنها بر می گردد و سپرده گذاران می توانند هم 200 میلیون و هم 10 درصد را با افتتاح حساب منابع خود را سپرده گذاری یا دریافت کنند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس از آن موسسه کاسپین در آینده یک موسسه مجاز فعال خواهد بود و می‌تواند فعالیت خود را ادامه بدهد.

** نرخ 6 درصدی برای تسهیلات اشتغالزایی روستایی
رئیس شورای پول و اعتبار درباره قانون برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان اظهار داشت: در این زمینه مقرر شد نظام بانکی با نرخ 6 درصد زمینه ایجاد اشتغال برای روستاها را فراهم کند.
وی توضیح داد: نرخ تسهیلات نظام بانکی 18 درصد است اما با تلفیق منابع نظام بانکی و منابع صندوق توسعه ملی که به این امر اختصاص یافته، 9 درصد می شود و سه درصد نیز از محل سودهای حاصل از این منابع کسر می شود.
وی اظهارداشت: قرار بود نظام بانکی از محل منابع 20 هزار میلیارد تومان را به ایجاد اشتغال تخصیص دهد که این آئین نامه خرداد ماه پارسال به بانک ها ابلاغ و آنها نیز به سرپرستان خود در استان ها ابلاغ کردند و این موضوع باعث ایجاد تحرک جدیدی شد.
سیف با بیان اینکه اقدام نظام بانکی تحرک و افزایش تولید در بنگاههای کوچک و متوسط را به دنبال داشت، گفت: پارسال 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و امسال 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و علاوه بر آن 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی بنگاه های کوچک و متوسط اختصاص یافته است که امیدواریم شرایط خوبی نسبت به گذشته داشته باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به طرح ضربتی وام قرض الحسنه ازدواج گفت: بانک مرکزی با دعوت از بانک ها طرح ضربتی وام قرض الحسنه ازدواج را انجام داد و در طول 50 روز 520 هزار فقره وام به ارزش 9 هزار میلیارد تومان پرداخت که این رویه تا پایان سال ادامه دارد.

IRNAeco@
اقتصام**9132**2025
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار: لیلا جودی