مقامات رسمی و تجاری عراق اعلام کردند طی چند روز آینده 15 هزار بشکه نفت در روز از منطقه کرکوک به ایران صادر می‌شود و در آینده به 60 هزار بشکه در روز خواهد رسید که بخشی از آن در پالایشگاه کرمانشاه استفاده می‌شود و بخشی پس از لوله‌گذاری از مسیر خلیج فارس صادر خواهد شد.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از رویترز پس از آنکه عراق توانست کنترل منطقه کردستان عراق را به دست بگیرد، طی چند روز آینده قرار است محموله‌ای از میدان نفتی کرکوک به مقصد ایران ارسال شود و ایران کنترل صادرات میدان نفتی کرکوک را به دست می‌گیرد.

رفراندوم استقلال‌طلبی منطقه کردستان عراق با شکست موجه شد و پس از آن عراق برای نخستین بار موافقت کرده است که نفت این منطقه را به ایران صادر و از طریق ایران صادر کند. قرار است نفت این منطقه به پالایشگاهی در کرمانشاه عرضه شود.

بر اساس توافق جدید نخست نفت با کامیون‌ها در روزهای آینده بارگیری می‌شود.

بر اساس اعلام منابع رسمی و تجاری عراق، در مرحله نخست ایران روزانه 15 هزار بشکه نفت به ارزش یک میلیون دلار دریافت خواهد کرد و این رقم به تدریج به 60 هزار بشکه در روز می‌رسد.

بغداد و تهران همچنین پروژه ساخت خط لوله برای حمل نفت از میدان نفتی کرکوک عراق به مرکز ایران و از آنجا برای صادرات از طریق خلیج فارس را احیا کرده‌اند. این خط لوله جایگزین مسیر صادراتی موجود نفت خام از شمال عراق و از طریق ترکیه و مدیترانه خواهد شد و احتمال دارد امیدواری آنکارا برای تبدیل شدن به هاب انرژی اروپا را به چالش بکشد.

این خبرگزاری انگلیسی همچنین نوشته است شواهد نشان می‌دهد که آمریکا در ایجاد اختلاف بین هم‌پیمان عراق و دشمن دیرینه‌اش ایران با شکست مواجه شده است و ایران نفوذش در منطقه خاورمیانه به شدت روبه گسترش است.

خبرگزاری رویترز همچنین می‌نویسد این مسئله به دلیل فعالیت‌های سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس است که همواره علاقه شدیدی به تجارت نفتی ایران با عراق دارد سلیمانی در سپتامبر از منطقه کردستان عراق بازدید کرد و به اعلام استقلال آنها هشدار داد.