معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از تعهدات دولت اجرای 919 کیلومتر شبکه ریلی است، اعلام کرد: راه‌آهن «قزوین - رشت» امسال به اتمام می‌رسد و آماده عبور قطار می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز دوشنبه در جلسه‌ای با استاندار قزوین و مدیران و راه و شهرسازی، رئیس پلیس‌راه و مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان قزوین در استانداری در خصوص تکمیل راه‌آهن قزوین به رشت، اظهار کرد: رئیس‌جمهور در زمان انتخابات و پس‌ازآن در خصوص توسعه شبکه ریلی در کشور قول‌هایی دادند که همه ما متعهد هستیم برای اجرای آن‌ها تلاش کنیم تا اعتماد مردم به‌نظام بیشتر شود.

وی افزود: یکی از تعهدات دولت اجرای 919 کیلومتر شبکه ریلی است که مهم‌ترین پروژه آن راه‌آهن قزوین به رشت و آستارا و اتصال آن به آذربایجان است که برای ما اهمیت خاصی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون 516 کیلومتر از مجموع 919 کیلومتر مسیر ریلی تعهد داده‌شده کشور ریل‌گذاری شده و امیدواریم پروژه راه‌آهن قزوین به رشت نیز تا پایان امسال شاهد عبور قطار باشد.

وی بابیان اینکه تا اتمام این راه، اتوبان قزوین به رشت مسدود می‌شود، اضافه کرد: محور قزوین به رشت برای ما بسیار اهمیت دارد و حجم زیادی از کار انجام‌شده است و تکمیل این پروژه حتی برای کشورهای همسایه و سایر مناطق ازجمله هند برای ترانزیت کالا استراتژیک است و می‌تواند زمان حمل کالا به روسیه و آذربایجان را تا نصف کاهش دهد که در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی قابل‌توجهی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: با هزینه‌های امروز می‌توان گفت پروژه ریلی راه‌آهن قزوین به رشت بیش از 3 هزار میلیارد تومان هزینه داشته و امسال هم 300 میلیارد تومان تزریق‌شده که بیش از 200 میلیارد تومان آن را هزینه کرده‌ایم تا وعده دولت در افتتاح آن عملی شود.

خادمی تصریح کرد: در محدوده 55 کیلومتری اتوبان قزوین به رشت برای نصب تیرهای 100 متری برای عبور قطار نیازمند بسته شدن موقت اتوبان هستیم که کار بسیار فنی و پیچیده‌ای است و باید ترافیک نیز مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم و از مسئولان استان انتظار همراهی داریم.

وی گفت: امسال مصمم هستیم تا قطار را به رشت برسانیم که از مجموع 165 کیلومتر مسیر حدود 18 کیلومتر آن باقیمانده که با رفع این مشکل و عبور از اتوبان دیگر دغدغه تکمیل پروژه را نداریم.

خادمی تصریح کرد: هر تیری که باید درروی پل عبوری از روی اتوبان قرار گیرد حدود 250 تُن وزن و هرکدام 100 متر طول دارد و اگر از این گلوگاه عبور کنیم دغدغه‌ای برای تکمیل نداریم.

وی عنوان کرد: تلاش کرده‌ایم تمامی تجهیزات موردنیاز شبکه ریلی را از داخل تأمین کنیم تا هم اشتغال رونق بگیرد و هم از تولید کشور حمایت شود و این کار شاید گاهی زمان پروژه را کمی طولانی کند که ارزش دارد.

خادمی اضافه کرد: تاکنون برای اجرای طرح‌ها و دلایل فنی دیگر در 7 مورد اتوبان قزوین به رشت قطع‌شده اما مسدود نشده است و این بار مجبور هستیم که برای حدود 20 روز آن را مسدود کنیم تا عملیات فنی بدون حادثه انجام شود.

انتهای پیام