طی روزهای گذشته بارها شاهد انتشار بیانیه های سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف کننده و وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اجازه فروش داشتن یا نداشتن شرکت های عرضه کننده خودرو بودیم، بیانیه هایی که پس از چند روز و با انتشار یک بیانیه جدیدتر نقض می شود.

برخورد سلیقه ای وزارت صنعت با شرکت های واردکننده خودرو/ معیار اخذ مجوز چیست؟ - عباس قاری *
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

2 سال پیش سازمان حمایت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل واردات خودرو را برای حمایت از مصرف کنندگان ارائه دادند، دستورالعملی که بارها با رفتارهای سلیقه ای در اجرا در عمل نقض و با تصویب دستورالعمل جدید واردات خودرو، عمرش کوتاه شد.
براساس آن دستورالعمل، صرفا اشخاصی می توانستند اقدام به واردات خودرو کنند که خدمات پس از فروش محصولات آنها در کشور تضمین شده بود. از همین رو، نمایندگان غیررسمی می توانستند با خرید خدمات پس از فروش از نمایندگان رسمی، به بازار خودرو عرضه کنند.
اما از یکسال پیش، بارها سازمان حمایت از مصرف کنندگان با انتشار اطلاعیه های مختلف نام شرکت هایی را اعلام کرده و گفته که این شرکت ها مجوز نمایندگی یا مجوز پیش فروش ندارند. در حالی این اطلاعیه ها صادر شده که پس از مراجعه نمایندگان این شرکت ها به سازمان حمایت یا وزارت صنعت و ارائه مدارک، موضوع مرتفع شده اما این حکایت تکراری باز هم رخ داده است.
نمونه اخیر این ماجرا به انتشار فهرست اسامی شرکت های دارای مجوز پیش فروش برمی گردد که در آن نام برخی از شرکت ها که سالهاست در ایران فعالیت دارند و اتفاقا نمایندگی رسمی هم به شمار می روند، نیامده اما در عوض نام شرکت هایی آورده شده که همین چند ماه پیش در فهرست سیاه سازمان حمایت قرار داشتند.
جالب ماجرا اینجاست که شرکت های متعددی در حوزه واردات خودرو فعالیت دارند که هنوز موفق به اخذ نمایندگی از شرکت مادر نشده اند اما شرکت های دیگر پشت قانون اجرا نشده وزارت صنعت، معدن و تجارت مانده و به صورت سلیقه ای با آن ها برخورد می شود.