صندوق توسعه ملی در طول دوران فعالیت خود حدود 36 میلیارد دلار طرح را اعلام وصول و تائید کرده که از این مبلغ حدود 13 میلیارد دلار پرداخت شده است.

جزئیات وام‌های ارزی صندوق توسعه ملی در بانک‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین  به نقل از ایسنا، طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، باید منابعی که از ابتدای تاسیس این صندوق از سال 1390 از محل فروش نفت، گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به آن به طور سالانه واریز می‌شود، در قالب اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی غیر دولتی پرداخت شود.

هر ساله قراردادهای عاملیت ارزی بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها منعقد شده و منابع از این طریق در اختیار مشمولان قرار می‌گیرد. جریان پرداخت تسهیلات در صندوق توسعه ملی از این قرار است که متقاضی دریافت درخواست خود را به بانک عامل اعلام کرده و این بانک بعد از بررسی و تایید طرح و انطباق آن با الزامات نظام‌نامه صندوق اگر مورد پذیرش قرار گیرد، به صندوق توسعه ملی ارسال می‌کند و در غیر این صورت عدم پذیرش آن به متقاضی اعلام خواهد شد. در ادامه صندوق نیز طرح دریافتی از بانک‌های عامل را از نظر الزامات نظام‌نامه صندوق و همچنین سایر موارد بررسی می‌کند. اگر در این مرحله مورد تایید صندوق نباشند، به بانک عامل برگشت می‌خورد، در غیر این صورت مراحل بعدی ادامه پیدا کرده و به بانک مرکزی برای مسدود شدن مبلغ درخواستی اعلام خواهد شد.

تازه‌ترین گزارشی که صندوق توسعه ملی از عملکرد خود را از سال 1390 تا پایان سال 1395 منتشر کرده حاکی از آن است که در قالب 12 میلیارد و 550 میلیون دلار با 23 بانک عامل قراردادهای عاملیت منعقد کرده است که این قراردادها تا پایان سال جاری نیز فعال خواهد بود.

قراردادهای عاملیت ارزی منعقد شده با بانک‌ها

جزئیات وام‌های ارزی صندوق توسعه ملی در بانک‌ها

اما جریان عملکرد تسهیلات ارزی صندوق به تفکیک بانک‌های عامل که 19 بانک را شامل می‌شود، از این حکایت دارد که از ابتدای فعالیت تا پایان آذرماه سال جاری حدود 36 میلیارد و 269 میلیون دلار طرح از سوی صندوق اعلام وصول و مورد تایید قرار گرفته است.

از این مبلغ صندوق حدود 34 میلیارد و 469 میلیون دلار را مسدودی اعلام کرده یعنی از بانک مرکزی خواسته تا به اندازه این مبلغ از منابع صندوق توسعه ملی که در بانک مرکزی نگهداری می‌شود را مسدود کند. به عبارتی 34 میلیارد و 469 میلیون دلار از منابع صندوق درگیر طرح‌های تایید شده است. از مبلغ مسدود شده برای اختصاص به طرح‌های مورد تایید متقاضی برای 23 میلیارد و 840 میلیون دلار ال سی باز کرده است. به هر حال دریافت‌کنندگان این تسهیلات عمدتا کالاها و الزامات خود را وارد می‌کنند که باید روال مربوط به آن که یکی از آن گشایش ال سی است، طی شود. در مجموع آمارهای صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که از حدود 36 میلیارد و 269 میلیون دلار طرح اعلام وصول شده که برای 23 میلیارد و 840 میلیون دلار آن ال سی باز شده است، حدود 13 میلیارد و 427 میلیون دلار پرداخت انجام شده است.

تسهیلات صندوق توسعه ملی با سود شش درصد بازپرداخت شده و البته مشمول دوره تنفس که بستگی به نوع طرح و زمان اجرای آن دارد.

عملکرد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به تفکیک بانک‌های عامل

جزئیات وام‌های ارزی صندوق توسعه ملی در بانک‌ها