یک کارشناس بازار مسکن گفت: سال آینده قیمت مسکن در هیچ حالتی نمی‌تواند فراتر از نرخ تورم قرار گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، امید علیجانی صبح امروز در جریان پنجمین نمایشگاه املاک و مستغلات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش بینی ما این است که نه تنها در سال 1397 رونق مسکن اتفاق نمی‌افتد بلکه رکود بی‌سابقه ادامه خواهد داشت. رکود مسکن در ادوار گذشته نهایتا سه تا پنج سال بود ولی به نظر من رکود فعلی که به پنج سال رسیده کماکان ادامه خواهد داشت. وقتی در گذشته نشستهایی با سرمایه‌گذاران خارجی داشتیم و به آنها می‌گفتیم پروژه 35 تا 40 درصد رشد دارد تعجب می‌کردند. اما هم اکنون پیش‌بینی این است که نرخ افزایش قیمت مسکن نهایتا مساوی با نرخ تورم باشد و در هر حالتی نمی‌تواند بیشتر از تورم قرار گیرد.

وی افزود: بازار مسکن ترکیب کاربری‌های مختلف است. در نیمه دوم امسال شاهد افزایش نسبی در تعداد معاملات بودیم اما باید ببینیم این رشد مربوط به چه دهک‌هایی و در کدام کلانشهرها است. اگر بخواهیم خاصه یک تحلیلی داشته باشیم بازار مسکن دو تقاضا دارد؛ یکی مصرفی و دیگری سرمایه‌گذاری است که سالهاست بخش سرمایه‌گذاری از این حوزه خارج شده ولی بازار مصرفی کماکان حضور دارد.

به گفته علیجانی، هم اکنون در حوزه تقاضای مصرفی، آن هم بویژه در حوزه خانه‌های زیر یک میلیارد تومان رونق ایجاد شده ولی در بخش عرضه چنین وضعیتی را نمی‌بینیم؛ چرا که سرمایه‌گذاری در این بخش هنوز توجیه پذیر نیست.

علیجانی گفت: اتفاقی در بحث مسکن میان درآمدی افتاده که شاهد افزایش معاملات مسکن در میانه قیمتی 500 تا 600 میلیون تومان هستیم.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به علت عدم رغبت برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن گفت: سالهای گذشته با توجه به بالا بودن نرخ تورم سود صنعت ساختمان از حالت عادی خارج شد و حتی پزشکان و سایر مشاغل به احداث ساختمان اقدام کردند. اما هم اکنون بسیاری از افراد غیرحرفه ای از این صنعت خارج شده‌اند چون سودهای قبلی دیگر وجود ندارد. کسانی که می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند افرادی هستند که به طور کامل این صنعت را بشناسند و حرفه‌ای باشند.

وی تصریح کرد: در سالهای قبل نرخ تنزیل بانکها 24 درصد بود یعنی حداقل بازده پروژه باید 10 درصد بیشتر از 24 درصد قرار می‌گرفت. امروز نرخ تنزیل به 18 درصد تقلیل پیدا کرده است. بنابراین باید بگوییم نرخ سود مسکن باید عددی منهای سود بانکی باشد تا توجیه پیدا کند.

به گفته علیجانی، هم اکنون با توجه به کاهش سود در بخش مسکن و مازاد عرضه، سازندگان باید به زمان پروژه، سبک‌سازی، سریع‌سازی و کیفیت باید بها بدهند.

او درباره تحلیل مسوولان مبنی بر اینکه در حوزه عرضه و تقاضا به عددی واحد رسیده‌ایم گفت: بله در تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز عملا تقاضای زیادی برای مسکن وجود ندارد. سال به سال تقاضایی وارد بازار مسکن می‌شود و عرضه‌ای هم ایجاد می شود. ۲.۵ میلیون خانه خالی هم داریم. بنابراین در این شرایط یک شرکت ساختمانی باید در سه قالب حضور داشته باشد؛ یعنی در هر مرحله یک سری واحد آماده فروش، یک سری برای ساخت و یک سری برای مطالعه داشته باشد. در این صورت از رونق و رکود آسیب نمی‌بیند.

علیجانی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران هوشمند عمل می‌کنند. تا دیروز بهترین حالت این بود که پول در بانک باشد. سال 1394 گزارشی داشتیم از متوسط نرخ سود در کل کشور داشتیم که 22 درصد بود یعنی اگر کلیه صنایع تعطیل می‌کردند و پولشان را در بانک می‌گذاشتند بیشتر سود می‌کردند. بنابراین بازار مسکن هم به سمتی می‌رود که بیشترین سود را داشته باشد ولی هنوز به سود نرسیده و حداکثر با نرخ تورم برابری می کند. لذا نمی‌توان انتظار رونق در بخش تولید و عرضه مسکن را داشت.

وی اظهار کرد: شرکت ما 400 هزار متر مربع پروژه در دست احداث دارد و بیشترین سهم مربوط به مراکز تجاری با 45 درصد است. الان در این بخش رکود است. بر اساس آمار سال‌های 1394 و 1395 سرانه تجاری ۳.۵ برابر نیاز کشور احداث شده بود. بنابراین راه‌اندازی چنین پروژه‌هایی ملزومات خاص خود را دارد. باید از این سمت خارج شویم و به سمت کاربری‌های دیگر برویم. کاربریهای مسکونی یا گردشگری می تواند روشهای جایگزین باشد.