روز دوشنبه با قدرت گرفتن دلار و هجوم بازار به فروش، قیمت‌های نفت به افت هفته گذشته خود ادامه داد و برنت به پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر خود رسید.

قیمت‌ نفت افت کرد/ برنت به پایین‌ترین سطح 1 ماهه خود نزدیک شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به نقل از رویترز، با انتشار گزارش اشتغال آمریکا در روز جمعه، سایر بازارها هم دچار وحشت شده‌اند. این گزارش نشان می‌داد دستمزدها با بیشترین سرعت خود در بیش از 8 و نیم سال اخیر، رشد کرده‌اند که این به گمانه‌زنی‌ها برای افزایش تورم در آینده دامن می‌زند.

برنت پس از سقوط ۱.۵ درصدی خود در روز جمعه، امروز تا ساعت ۱۰:۲۰ به وقت تهران، 68 سنت یا 1 درصد سقوط کرد و به قیمت ۶۷.۹۱ دلار برای هر بشکه رسید (بازار نفت امروز تا نیمه شب به وقت تهران ادامه دارد). برنت هفته گذشته خود را با سقوط ۲.۷۵ درصدی به پایان رساند.

قیمت نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، با سقوطی 72 سنتی به ۶۴.۷۳ دلار به ازای هر بشکه رسید. قیمت این شاخص در جلسه روز جمعه .۰۵ درصد پایین آمده بود. در طول هفته گذشته دابلیوتی‌آی 1 درصد سقوط کرد.

ریک اسپونر، تحلیل‌گر ارشد بازار در سی‌ام‌سی مارکتس در سیدنی، می‌گوید: قیمت نفت هم در حرکت کلی بازار برای فرار از ریسک، گرفتار شده است و اندکی هم تحت تاثیر قدرت گرفتن دلار قرار گرفته است.

با رسیدن وحشت احتمال بالا رفتن تورم به سرمایه‌گذاران بازار سهام، سهام آسیایی روز دوشنبه بیشترین سقوط روزانه خود در بیش از یک سال اخیر را ثبت کردند.

سه شاخص بزرگ سهام وال‌استریت هم روز جمعه بزرگترین سقوط هفتگی خود در 2 سال اخیر را به دست آوردند. این درحالیست که این شاخص‌ها هفته گذشته خود را با رکورد زنی پشت سر گذاشته بودند و در بالاترین سطح تاریخ خود به سر می‌بردند.

اسپونر گفت: معمولا پس از حرکتی به این بزرگی در بازار سهام و به ویژه وقتی که پس از یک دوره طولانی سوددهی این اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران به فروش رو می‌آورند که قیمت‌ها را پایین می‌کشد.

افزایش تولیدات نفت آمریکا هم بر پایین آمدن قیمت‌ها فشار وارد کرد و تلاش‌های اوپک برای کاهش تولیدات را تحت‌اشعاع قرار داد.

داده‌های دولت آمریکا در هفته گذشته نشان داد که در ماه نوامبر برای اولین بار پس از 1970 تا کنون، تولید آمریکا به بیش از 10 میلیون بشکه در روز رسیده است؛ حفاران نفت شیل فعالیت‌های خود را با افزایش قیمت نفت گسترش داده‌اند.

طبق اعلام شرکت خدمات انرژی بیکر هیوگز، شرکت‌های انرژی آمریکا برای دومین هفته پیاپی به تعداد چاه‌های تحت حفاری خود افزودند. در هفته منتهی به 2 فوریه، حفاران 6 حلقه چاه به چاه‌های تحت حفاری خود اضافه کردند که به این ترتیب تعداد کل چاه‌های تحت حفاری آمریکا به 765 حلقه چاه رسید.