جمعه‎ای که در راه است می‎تواند برای بازار کشتی‎های بزرگ نفتکش سرنوشت‎ساز باشد.

 سرنوشت بازار نفتکش‎ها در نشست جمعه اوپک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
مالکان کشتی‎های نفتکش در سراسر دنیا چشم به برگزاری نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دوخته‎اند، نشستی که از هم اکنون گفته می‎شود چندان دوستانه نخواهد بود.
 

نشست اوپک به بازار نفتکش‎ها جهت می‎دهد

 
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، نشست سالانه اوپکی ها قرار است روز 22 ژوئن 2018 (اول تیر 1397) با حضور وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو در وین برگزار شود.
 
تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در مرکز اوپک گردهم می‎آیند تا در مورد تمدید برنامه کاهش تولید نفت و یا توقف آن تصمیم‎گیری کنند. این برنامه تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت. این گروه در صورت توقف برنامه کاهش تولید در سایه افزایش اندک قیمت‎های نفت در بازارهای جهانی ممکن است که تصمیم به افزایش تولید بگیرد.
 
افزایش هفته گذشته قیمت نفت این امید را می‎دهد که اعضای اوپک بر سر بالا بردن مقدار تولید خود به توافق برسند.
 
اعضای اوپک با اولویت های متفاوت در این نشست به بحث و تبادل‎نظر خواهند پرداخت تا تصمیم نهایی را بگیرند. از یک سو، عربستان و روسیه- که عضو اوپک نیست اما در برنامه کاهش تولید شرکت کرده است- طرفدار افزایش تولید نفت هستند. هر دوی این کشورها ظرفیت مازاد تولید دارند و افزایش تولید برای آنها حتی اگر به قیمت کاهش قیمت نفت تمام شود می‎تواند برایشان درآمد مناسبی ایجاد کند.
 
برخی کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس شامل امارت و کویت نیز می‎توانند به سرعت تولید خود را بالا ببرند.
 
عربستانی‎ها به ویژه از سوی دولت ترامپ تحت فشار هستند تا تولید خود را بالاتر برده و از افزایش تدریجی قیمت نفت جلوگیری کنند. قیمت نفت برنت که در ماه ژوئن 2017 نزدیک به بشکه ای 46 دلار بود، جمعه هفته گذشته به 73 دلار برای هر بشکه رسید. قیمت نفت WTI نیز از 45 دلار در سال گذشته به 64 دلار برای هر بشکه طی هفته گذشته رسید.
 
در سوی دیگر، برخی از اعضای اوپک موافق تثبیت قیمت ها در سطح کنونی هستند چراکه ظرفیت مازادی برای تولید ندارند و از افزایش تولید نفت سود نخواهند برد. این کشورها شامل ایران، عراق، و ونزوئلا هستند. سطح تولید ایران و ونزوئلا هم اکنون نیز در معرض خطر قرار دارد.
بازگشت تحریم های بین‎المللی علیه ایران صادرات نفت این کشور را تهدید می‎کند، در حالیکه تولید نفت ونزوئلا با ادامه مشکلات اقتصادی این کشور تهدید می شود.
 
در همین حال، تحلیل های اوپکی‎ها حاکی از آن است که تولید نفت برای پاسخ به تقاضای جهانی افزایش خواهد یافت. اما در گزارش اوپک نیز اشاره شده است که تقاضای جهانی نفت نیز با مخاطراتی از جمله رشد آهسته اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان، حذف یارانه سوخت در برخی از کشورها، و ادامه اقبال به گاز طبیعی و انرژی های تجدید پذیر روبروست.
 
گزارش اوپک همچنین نسبت به افزایش احتمالی تولید و صادرات نفت در کشورهای آمریکا، کانادا و برزیل هشدار داده است.
جمعه ای که در راه است می‎تواند برای بازار کشتی‎های بزرگ نفتکش سرنوشت ساز باشد چراکه افزایش تولید نفت و یا توقف برنامه کاهش تولید، به معنی افزایش سفرهای نفتکش‎ها در مسیرهای طولانی از پایانه های واقع در خلیج فارس به سمت بازارهای شرق و غرب باشد.
 
این موضوع می‎تواند موجب افزایش تقاضای تن-مایل و جذب بخش زیادی از مازاد ظرفیت کشتی‎های نفتکش غول‎پیکر (VLCC) ها شود.
 
بازار کشتی‎های نفتکش به شدت به این روند احتیاج دارد. بر اساس تازه‎ترین گزارش موسسه تحقیقاتی کلارکسون، میانگین درآمد کشتی‎های VLCC تاکنون در سال جاری کمی بیش از 5 هزار و 600 دلار در روز بوده است. با وجود حد نصاب جدیدی که در اوراق کشتی‎های قدیمی VLCC تا به اینجای سال ثبت شده است، همچنان 730 فروند کشتی نفتکش VLCC در بازارهای جهانی وجود دارند و 100 فروند کشتی جدید نیز در نوبت ساخت قرار دارند.
 
در همین حال موسسه کارگزاری کشتی Poten & Partners نیز اعلام کرد: "افزایش معنی‎دار سفرهای طولانی در برخی از کشورهای کلید اوپک می تواند بازار کشتی‎های نفتکش را تکان دهد. این اتفاق بر بازار خرید و فروش فیزیکی نفت تاثیر می گذارد و ذهنیت بازار را عوض می‎کند."
 
این موسسه کارگزاری عنوان کرد: "بهترین سناریو برای بازار کشتی‎های نفتکش این است که اوپک تصمیم به افزایش تولید به ویژه در خاورمیانه بگیرد. با در نظر گرفتن تحریم‎های ایران و افزایش ذخیره نفت این کشور بر روی آب، این موضوعات می‎تواند روند کاهشی تقاضای تن-مایل در اوپک را معکوس نماید."
 
اما بدترین تصمیم برای مالکان کشتی‎های نفتکش این خواهد بود که اوپک تصمیم به ادامه برنامه کاهش تولید خود بگیرد چراکه این موضوع موجب افزایش تقاضا در بازارهای کشتیرانی نخواهد شد و با در نظر گرفتن مناقشات بین المللی این امر موجب افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد که در نهایت بر تقاضای جهانی نفت تاثیر منفی خواهد گذاشت.