رضا اردکانیان در یک برنامه تلویزیونی گفت: در حال حاضر دولت هیچگونه برنامه ای در خصوص انتقال آب به کشورهای همسایه نداشته و ندارد وزارت نیرو هم در این امر بسیار مصمم است.

وزیر نیرو: صادرات آب دروغ است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر نیرو: صادرات آب دروغ است

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرآنلاین وزیر نیرو گفت: اخبار صادرات آب به کشورهای عربی کذب است اما توقع نداریم این شایعات متوقف شود زیرا نان برخی در گرو آتش زدن و فرافکنی موضوع کم آبی است.

 رضا اردکانیان در یک برنامه تلویزیونی گفت: در حال حاضر دولت هیچگونه برنامه ای در خصوص انتقال آب به کشورهای همسایه نداشته و ندارد وزارت نیرو هم در این امر بسیار مصمم است.

اردکانیان در خصوص وضعیت ذخایر آبی کشور گفت: سدهای کشور نسبت به سال قبل حدود 25 درصد با کاهش آب مواجهند ، آن بخشی از کشور که به آبهای سطحی متکی است با مشکل آبی بیشتری مواجه است اما دولت برای مدیریت این موضوع با اولویت تامین آب شرب ،​ جدیت خوبی نشان داده است. از تعداد حدود یک هزار و 157 شهر کشور ، 334 شهر با مشکل کم آبی مواجه است و جمعیت این شهرها بالغ بر 34 میلیون نفر است.

او ادامه داد:​ طرحهای اضطراری را برای کمک به این شهرها آماده کرده ایم.

اردکانیان افزود: دولت برای تامین مالی این طرحهای اضطراری حدود یک هزار و بیست میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است و ما شروع به اجرای طرحها کرده ایم.

او گفت: برای رفع کردن مشکل کم آبی کشور به دنبال شیرین کردن و انتقال آب دریا به داخل کشور هم هستیم ، بدنبال باروری ابرها و بازیابی پسابهای کشور هستیم زیرا همه اینها از مقولات تامین آب کشور است اما اینها باعث نمی شود که بدنبال رفع بدمصرفی نباشیم.

وزیر نیرو گفت: اگر بتوانیم بهره وری از آب را در بخش کشاورزی حدود 10 درصد افزایش دهیم یعنی بدون هیچگونه لطمه ای به امنیت غذایی کشور، بتوانیم با آب کمتر غذای مورد نیاز را تأمین کنیم که قطعاً عملی است اطمینان داریم که مصارف شرب، صنعت، بهداشت و حقآبه های زیست محیطی ما برای جمعیتی تا دو برابر جمعیت فعلی، کافی خواهد بود.

اردکانیان اضافه کرد: باید از بخشی نگری خلاص شویم و بپذیریم که آب، اصلی ترین مسئله است و هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند در این موضوع موفق شود و باید با هم کار و اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کنیم تا مردم، آب را به عنوان مسئله حیاتی زندگی خود و فرزندانشان بدانند.