یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر نفت، با طرح ادعاهایی، اتهاماتی را نسبت به کارشناسان وزارت نفت مطرح کرد.

ادعاهایی که «قاضی‌پور» در طرح سوال از زنگنه مطرح کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایسنا،‌ نادر قاضی‌پور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) سوال ملی و مشترک خود به همراه علیرضا محجوب نماینده تهران از وزیر نفت را مطرح کرد، این سوال درباره علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که دارای توان و محصولی با کیفیت‌تر هستند، بود.

وی در توضیح سوالش گفت: ‌در شرایطی که شرکت‌های داخلی توان تولید پمپ‌های مختلف صنعتی جهت بهره‌برداری در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز را دارند و هم‌اکنون نیز پمپ‌های صنعتی تولید داخل در پالایشگاه تهران، پالایشگاه‌های پارس‌های 20 و 21 پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال استفاده است، متاسفانه همچنان پیمانکاران پارس‌های مختلف پارس جنوبی یعنی پارس‌های ۱۳، ۱۹، 22 و 24 با بی‌توجهی به محصولات باکیفیت داخلی اقدام به واردات بی‌رویه محصولات چینی کرده که این علاوه بر خروج ارز از کشور، زمینه بیکاری بسیاری از جوانان را فراهم می‌کند.

وی با طرح این پرسش که «چرا اقدامی برای جلوگیری از ورود این قطعات بی‌کیفیت به کشور و استفاده در صنعت نفت و گاز نمی‌شود؟ » افزود: یکی از ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات بخصوص کالاهایی که امکان تولید در داخل کشور را دارند، است. سوال این است که این روند وزارت نفت چه سازگاری با اقتصاد مقاومتی دارد، دود حاصل از این واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت و استفاده آن‌ها در صنعت استراتژی کشور به جیب چه کسانی می‌رود.

وی با بیان اتهام که «مدیران وزارت نفت فقط به دنبال چشم آبی‌ها و مو طلایی‌ها هستند»، گفت: چرا اکنون که ما در شرایط تحریمی هستیم باز هم از نیروهای جوان و متخصص استفاده نمی‌شود، این جوانان که توانستند به انرژی هسته‌ای دست پیدا کنند آیا نمی‌توانند در بحث نفت موفق باشند؟

قاضی‌پور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید داخل و مقابله با واردات بی‌رویه کالا، گفت: در صنعت نفت چند شرکت توانایی فعالیت در لوله‌سازی را به اثبات رساندند اما در مناقصه‌ها شرکت داده نمی‌شوند و به جای آن از شرکت‌های خارجی لوله خرید می‌شود. از طرف دیگر شاهدیم که همه چیز را معطل کردند تا تجار را وارد کشور کنند اما در نهایت توتال اطلاعات را از ما گرفت و رفت. تاریخ این اقدامات را فراموش نمی‌کند و از آقای زنگنه نام بدی در تاریخ ثبت می‌شود.

وی با طرح این پرسش که قرارداد بزرگ نفتی با کشورهای غربی چه شد؟، گفت: آقای وزیر شما کارکنان سابق را خانه‌نشین کرده و یکسری نیروهای ناکارآمد را سر کار آوردید، شرکت‌هایی که می‌توانند در شرایط تحریم به ایران کمک کنند را به افراد ناکارآمد دادید، چه دشمنی با کشور دارید که این کارها را می‌کنید. بر اساس اطلاعات ساده دستگاه‌های امنیتی بسیاری از کارشناسان وزارت نفت و فرزندان آن‌ها در کشورهای غربی به ویژه انگلیس مشغول تحصیل بوده و حتی واحد مسکونی دارند. شاید به همین دلیل است که بیشترین خرید تجهیزات وزارت نفت از انگلیس است. سفرهای سالانه کارشناسان و خانواده‌های آن‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کند.

قاضی‌پور با بیان این‌که «چرا سالانه هزاران میلیارد دلار به خارجی‌ها می‌دهید»، گفت: شما با اقدامات‌تان خودتحریمی می‌کنید، امروز وزارت نفت خوار و ذلیل شده است که لازم است به این اقدامات رسیدگی شود.