رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو ضمن ناکارآمد توصیف کردن برنامه های پیش فروش خودرو در شرایط فعلی بازار، خواستار آن شد که خودروسازان ابتدا به تعهدات پیشین خود در برابر مردم عمل کنند.

خودروسازان قبل از طرح پیش فروش به تعهدات خود عمل کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین «سعید موتمنی» روز دوشنبه در گفت وگو با  ایرنا، کاهش 11 میلیون تومانی قیمت خودرو پراید در روزهای گذشته در بازار یادآور شد و افزود: حدود 25 روز است که قیمت ها بدون حساب و کتاب بالا رفته و وقتی چنین باشد، بی حساب و کتاب هم پایین می آید.
به گفته این فعال صنفی، بازار امروز خودرو در دست واسطه ها قرار گرفته و مصرف کنندگان واقعی و حتی سرمایه گذاران در چنین قیمت های کاذبی خرید نمی کنند.
وی اظهار داشت: واسطه ها و دلال ها با فعالیت گسترده در فضای مجازی، سایت ها و کانال های اجتماعی قیمت های بالایی برای فروش خودروها اعلام و در این میان عده ای نیز وسیله قرار گرفته اند و اقدام به خرید می کنند.
موتمنی خاطرنشان کرد: مشکل این است که خودرو به بازار عرضه نمی شود، در صورتی که چنانچه به تعداد 200 دستگاه انواع خودرو به بازار عرضه شود، کاهش دستکم 30 درصدی قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.
وی ضعف نظارتی در بازار خودرو را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی نمایندگی ها که خریدهای عمده (سبدی) از خودروسازان داشتند، اکنون به شیوه حداقلی خودرو به بازار عرضه می کنند و اکثر آنها نیز در سایت ها و کانال ها فعالیت دارند و هیچ نظارتی هم بر آنها وجود ندارد.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اضافه کرد: نمایندگی ها در سراسر تهران دفتر فروش دارند و مرتب جابجایی مکانی دارند، علاوه براین در کانال های خود نیز بدون درج آدرس، فقط تلفن تماس در اختیار می گذارند و هر یک با 30 تا 40 دفتر فروش در ارتباطند و «حتی تماس ها با این دفاتر را محدود به تماس های واتساپی، ایمویی و غیره در فضای مجازی کرده اند».
وی تاکید کرد: پیش فروش خودروها باید شرایط و ضوابط خاص خود را داشته باشد و در حالی که خودروسازان به تعهداتی که در گذشته ایجاد کرده اند، پاسخ نداده و خودرو تحویل مشتریان نشده، صحبت از پیش فروش نباید مطرح شود.
به گفته این فعال صنفی، «مشکل فعلی نمایشگاه داران تامین خودرو برای مشتری در سال 97 است، نه اینکه خودروها برای تحویل در سال 98 پیش فروش شود».
موتمنی اظهار داشت: امروز در شرایط فعلی، خودروسازان داخلی جلوی فروش تولیدات خود را گرفته اند و چنانچه خودروسازان به تعهدات پیشین خود در قبال مشتریان و تحویل خودروهای پیش فروش شده اقدام کنند، اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا می کند.
این فعال بازار خودرو اضافه کرد: بررسی وضعیت این روزهای نمایشگاه ها، حاکی از خرید و فروش های اندک در طول روز است که در بسیاری موارد به یک یا 2 معامله در روز محدود می شود، زیرا نبض اصلی بازار در دست دلال ها و واسطه ها و نمایندگی های متخلف است.
وی یادآور شد: خودروسازان امسال برای افزایش 20 درصدی قیمت ها درخواست داشتند و شورای رقابت با افزایش حدود هشت درصدی موافقت کرد و پس از آن خودروسازان مرتب بر طبل گرانی کوبیدند.
موتمنی گفت: تغییر قیمت خودروها منوط به بررسی کارشناسان درخصوص ارتقای کیفیت خودروها، میزان ارزبری آنها، تخصیص یا اختصاص ندادن ارز برای قطعات، تورم، دستمزد کارگران و غیره است.
وی یادآور شد: بسیاری از خودروها با دلار سه هزار و 800 تومانی تولید شده اند، بنابراین همه این محاسبات باید در تغییر قیمت خودرو دیده شود تا مصرف کنندگان بیش از این ضرر نکنند.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو یادآوری کرد: تولید پراید که همه استاندارد های لازم را ندارد، تا چندی پیش با قیمت حدود 24 میلیون تومانی خریدار نداشت، اما امروز با قیمت 40 میلیون تومانی تقاضای کاذب بوجود آمده است.
به گزارش ایرنا، بازار خودرو کشور در ماه های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرد و زمزمه احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروساز با طرف ایرانی مطرح شد و از سوی دیگر موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از 45 میلیون تومان قیمت دارند، سبب افزایش قیمت در بازار شد.