رسانه های هند در آستانه سفر 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا به دهلی نو در گمانه زنی هایی نوشتند هند واردات نفت از ایران را متوقف نمی کند.

گمانه زنی رسانه های هند در آستانه سفر پمپئو/ دهلی نو واردات نفت از ایران را متوقف نمی کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ،روزنامه 'اکونومیک تایمز' روز چهارشنبه در گزارشی نوشت:'جیمز متیس' و 'مایک پمپئو' وزیران دفاع و امور خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه با سفر به دهلی نو با 'نیرمالا سیتارامان' و 'سوشما سواراج' همتایان هندی خود در قالب مذاکرات '2+2 ' دیدار کنند.
این روزنامه در ادامه اضافه کرد به احتمال زیاد در مذاکرات و دیدار مقامات ارشد هندی و آمریکایی، دهلی نو به واشنگتن اعلام خواهد کرد که هند پس از اجرایی شدن تحریم ها علیه ایران در ماه نوامبر (آبان) ، واردات نفت از تهران را متوقف نمی کند.
به نوشته این نشریه ،مقامات هندی در دیدار با همتایان آمریکایی خود به واشنگتن اعلام می کنند که هیچ کشوری نمی تواند در سیاست خارجی ملتی دیگر دخالت کند.
در بخش دیگری از این مطلب اضافه شده است مقامات هندی بارها اعلام کرده اند که پالایشگاههای این کشور وابسته به واردات نفت از کشور های مختلف از جمله ایران است و در زمانی که قیمت سوخت در بازارهای هند به شدت افزایش یافته بی توجهی به نفت ارزان ایران مشکل است.
یک مقام هندی نیز گفت که دهلی نو از واشنگتن خواسته است تا منابع جایگزین برای نفت ایران با قیمتی مشابه به این کشور پیشنهاد کند.
هند که 83 درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند ،قیمت این فرآورده برای رشد اقتصادی این کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است.
به گفته یک مقام هندی ،دهلی نو هیچ اجباری را برای واردات و یا وارد نکردن نفت از ایران نخواهد پذیرفت .
یک مقام دیگر هندی نیز با بیان اینکه هند واردات نفت از ایران را متوقف نمی کند خاطرنشان کرد کاهش واردات نفت از ایران نیز به دلیل نبود نفتکش و یا پوشش بیمه است.
روزنامه هندو نیز به نقل از یک مقام هندی در خصوص تحریم های آمریکا علیه روسیه نوشت:دهلی نو امیدوار است پیش از تحریم ها به رابطه راهبردی هند و روسیه توجه کند.
سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های آمریکا شدند. بند 231 قانون کاتسا کشور های دوم که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریکا می کند. هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و بیشتر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.
'راندال شریور' مشاور وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی آسیا و اقیانوسیه پیش از این اعلام کرد:موافقت با معافیت ها، انتظاراتی به وجود آورده است که واشنگتن هند را از هرگونه عواقب این قانون حفظ خواهد کرد.
هند در نظر دارد سامانه موشکی اس 400 را روسیه خریداری کند اما
یک مقام ارشد کنگره آمریکا اعلام کرده است که این معامله قابلیت همکاری میان نیروهای هندی و آمریکایی را با مشکل روبرو خواهد کرد.
هند در نظر دارد در مذاکرات وزیران دفاع و خارجه آمریکا با همتایان هندی به اقدامات دهلی نو برای افزایش واردات از آمریکا اشاره کند.
این اقدامات باعث شد که سال گذشته کسری تجاری آمریکا با هند به یک میلیارد دلار کاهش یابد.
به گفته یک مقام هندی دهلی نو قصد دارد درسالجاری نفت خام به ارزش 2.5 میلیارد دلار از آمریکا وارد کند .
مقامات هندی همچنین در ارتباط با امضای توافق امنیتی ارتباطات و سازگاری موسوم به 'کام کاسا' اعلام کردند که دو طرف این مساله را در طول مذاکرات 2+2 بررسی خواهند کرد.
اگر دو کشور نتوانند این توافق را در مذاکرات خود در دهلی نو امضا کنند، تلاش ها برای رسیدن به یک توافق جامع در این خصوص ادامه خواهد داشت.
توافق کام کاسا که روند نهایی شدن آن بیش از یک دهه به طول انجامیده است، به هند اجازه خواهد داد تا از تجهیزات ارتباطی پیشرفته و امن آمریکایی در ابزار نظامی خود مانند بالگرد ها و هواپیماهای خریداری شده از آمریکا استفاده کند.
هند قصد دارد از آمریکا بالگرد های آپاچی و چینوک خریداری کند. پیش از این دهلی نو نگران بود که استفاده از اینگونه تجهیزات ارتباطی، آزادی عملیاتی این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آساق**267**1424 *1600