عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید از آنجایی که قرار است با کارت های هوشمند تامین کالای اساسی تنها جنس داده شود نه پول این روش را ضد تورم می دانیم.

مصری:کارت هوشمند تامین کالای اساسی ضد تورم است/سفره بسیاری از ایرانی ها نصف شده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به اعطای کارت نقدی برای تامین کالاها اساسی، اظهار داشت: با وضعیتی که از نظر اقتصادی پیش آمده است بیشترین صدمه به قشری وارد می شود که حقوق ثابت دارند، تحت پوشش دستگاه های حمایتی هستند یا محدودیت درآمد دارند قطعا سفره آنها کوچکتر شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان انیکهدر چنین مواقعی باید تمهیداتی اندیشیده شود، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ها قشرهایی 100 درصد آسیب می بینند، کارکنان دولت، بازنشستگان، کارگران، رزمندگان معسر، مددجویان بهزیستی قطعا صدمه می بینند، دولت باید در چنین مواقعی کمک های ویژه ای ارائه دهد.

تشریح راه های جبران گرانی

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه برای جبران افزایش قیمت ها چند نوع کار می توان انجام داد، توضیح داد: یکی ازاین روش ها همان پیشنهاد مجلس است، نمایندگان پیشنهاد داده اند که کالاهای اساسی مانند برنج، روغن و وسایل بهداشتی برابر قیمت قبلی یا کمی ارزانتر به دست همه مردم برسد، اما دولت در نظر دارد بسته های غذایی در قالب کارت به اقشار آسیب پذیر نه به همه جامعه داده شود که وضعیت تورم ترمیم شود.

وی بیان داشت: در زمینه شناسایی اقشار آسیب پذیر نقدی وجود دارد چرا که افرادی که تحت پوشش نیستند یا در جامعه کارمندی حضور ندارند از حداقل درآمد برخوردار نیستند و شناسایی این افراد جای بحث دارد، کار دولت برای ارائه کارت هوشمند ارزشمند است.

مصری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد: موضوع دیگر این است که اقلام با قیمت رسمی در اختیار افراد قرار گیرد یا رایگان باشد، اگر به قیمت رسمی و در سطح گسترده تر ارائه شود یقینا کاهش تورم را رقم می شوند اما اگر محدود ارائه شود ممکن است ایجاد احساس تعارض و تبعیض در جامعه پا بگیرد بنابراین باید همه جوانب این کمک ها دیده شود.

سفره بسیاری از ایرانی ها نصف شده است

این نماینده مجلس با تاکید براینکه سفره بسیاری از ایرانی ها نصف شده است، ادامه داد: برخی ها می گویند نباید این کمک ها مانند یارانه نقدی به همه افراد اختصاص یابد، اما وقتی قرار است به کالاهای اساسی ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص پیدا کند باید دراختیار همه مردم قرار گیرد، این حق همه مردم است.

وی تاکید کرد: نباید کالاهای اساسی با ارز دولتی تنها در اختیار افراد خاص قرار گیرد، در شرایطی که کالای وارداتی با نرخ بازار سیاه فروخته می شود، باید کالاهای اساسی با نرخ 4 هزار و 200 تومان برای همه اقشار فراهم شود تا ضد تورم باشد.

کارت های هوشمند ایجاد تورم نمی کند

مصری تاکید کرد:ارائه کالاهای اساسی با ارز دولتی ایجاد تورم نمی کند چرا که قرار است کالا در اختیار مردم قرار گیرد نه اینکه پول داده شود تا دوباره شاهد تورم باشیم، اگر چنین کاری صورت گیرد اقدام بزرگی خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس توضیح داد: نهایت 20 میلیون نفر کارمند دولت هستند و تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، در واقع اگر این طور است که باقی 60 میلیون ایرانی توانایی خرید کالاها به قیمت سه برابری را دارند لازم نیست جلوی تورم را گرفت و باید اجازه داد تورم پیش برود اما واقعیت این است که باقی مردم توان این گرانی ها را ندارند.

گرانی بر اکثریت اقشار جامعه اثر گذار است

وی گفت: جز بخشی از دهک جامعه، گرانی بر باقی اقشار جامعه اثر گذار است، البته اینکه به کالاهای اساسی ارز 4 هزار و 200 تومانی داده می شود را خلاف قانون بودجه می دانیم چرا که در بودجه نرخ دیگری در نظر گرفته شده بود و همین نیز گرانی فروشی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: با این حال باید کالاهای اساسی با سیستمی مشخص در اختیار همه مردمقرار گیرد تا خیال مردم از بابت تامین نیازهای اولیه زندگی راحت باشد، باید یکی جوابگو باشد که چرا گوشت در بازار کیلویی 70 هزار تومان شده و محصولاتی لبنی با افزایش 50 درصدی رو به رو شده در صورتی که به تمام این کالاها ارز دولتی پرداخت شده است./

پایان پیام