مدیرعامل بانک صادرات با اشاره به آغاز فرایند تهاتر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا چند هفته آینده کار نهایی شده و اوراق اسناد خزانه برای آن منتشر شود.

آغاز فرایند تهاتر بزرگ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی/ مشکلی برای حواله‌ ارزی نداریم

به گزارش مثلث آنلاین حجت‌الله صیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درخصوص روند اجرای تبصره 5 قانون بودجه سال 97 که براساس آن تا سقف 100 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های پیمانکاران، دولت، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های عمومی، بانک‌ها و بانک مرکزی، تهاتر می‌شود، اظهارداشت:‌ فرم‌هایی به بانک داده شده است که پیمانکاران و سایر بدهکاران به بانک آن فرم‌ها را پر می‌کنند و پس از بررسی و تایید نهایی، مجموع بدهی‌ها در قالب اوراق اسناد خزانه منتشر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از بدهی بانک صادرات در این چارچوب تسویه و تهاتر خواهد شد، گفت: سهمیه‌ای که برای بانک صادرات در نظر گرفته‌اند 8500 میلیارد تومان است و ما در این چارچوب مطالبات‌مان را از پیمانکاران و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی وصول و بدهی بانک را با بانک مرکزی تسویه می‌کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این سوال که این تسویه‌ و تهاتر‌ها تا پایان سال انجام خواهد شد؟ گفت: امیدواریم تا چند هفته آینده انجام شده و اوراق اسناد خزانه مرتبط با آن منتشر شود.

صیدی همچنین درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر توقف انجام‌ حواله‌های ارزی در بانک‌ها، اظهارداشت: خیر تاکنون مشکل خاصی بابت انجام حواله‌های ارزی وجود نداشته است و تا زمانی که امکان استفاده از سامانه پیام‌رسانی مالی وجود داشته باشد، حواله ارزی هم انجام می‌شود

وی اضافه کرد: هر چند ممکن است یک بانک خارجی به عنوان کارگزار حواله ارزی ما را قبول نکند اما بانک‌های دیگری این حواله را می‌‌پذیرند. 

وی ادامه داد: بنابراین انجام حواله‌های ارزی متوقف نشده است و تا زمانی که امکان پیام‌رسانی مالی بین بانک‌های ایرانی و خارجی وجود داشته باشد، انجام حواله ارزی هم امکان‌پذیر است.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها با سامانه‌های پیام‌رسان دیگری برای نقل و انتقالات مالی استفاده می‌کنند، گفت: بانک مرکزی در تلاش است تا سامانه پیام‌رسان جایگزین سوئیفت ایجاد کند اما هنوز سامانه‌ای جایگزین سوئیفت برای پیام‌رسانی‌های مالی کل سیستم بانکی اجرایی نشده است.