وزیران و نمایندگان اوپک اعلام کردند اعضای کلیدی این گروه فارغ از تصمیم ناگهانی قطر برای خروج از اوپک، مصمم هستند هفته جاری درباره کاهش تولید نفت به توافق برسند.

عزم اوپک برای کاهش تولید با وجود شوک قطر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و رییس دوره‌ای اوپک به "اس اند پی پلاتس" گفت: این اتفاق کاری که ما انجام می‌دهیم را پیچیده نمی‌کند.

اظهارات وی بدنبال اعلام خبر شوکه کننده خروج قطر از اوپک مطرح شد. سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز دوشنبه اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال 2019 از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک که حدود یک سوم از عرضه جهانی را در کنترل دارد، خارج شده و به تولید LNG متمرکز می‌شود تا تولیدش را از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن در سال افزایش دهد.

تولیدکنندگان اوپک روز پنج شنبه با هدف رسیدن به توافق درباره کاهش احتمالی تولید نفت، در وین اتریش دیدار می‌کنند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر تولیدکنندگان می‌گویند کاهش تولید برای جلوگیری از اشباع عرضه در نیمه اول سال 2019 ضروری است. روسیه و 9 تولیدکننده غیرعضو اوپک روز جمعه به مذاکرات خواهند پیوست. "اس اند پی پلاتس آنالیتیکس" پیش‌بینی کرده است این کشورها برای کاهش تولید بین ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر توافق کنند.

تصمیم قطر برای خروج از اوپک در شرایطی گرفته شده که اختلافات سیاسی گسترده‌ای میان تولیدکنندگان نفت در منطقه خلیج فارس وجود دارد و ممکن است باعث شود رقابت آنها شدت بگیرد.

عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است به همراه سه کشور عربی دیگر، با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و ایران، روابط تجاری و حمل و نقل با این کشور را قطع کرده اند. قطر منکر این اتهامات شده است.

محمد بن حمد الرومهی، وزیر انرژی عمان که در کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک حضور دارد از تصمیم اخیر قطر ابراز نارضایتی کرد و با اشاره به این که قطر میزبانی کشورهای صادرکننده گاز را در دوحه برعهده دارد، هشدار داد این کشور ممکن است با تلافی جویی از سوی سایر اعضای این گروه روبرو شود.

گابریل اوبیانگ، وزیر نفت گینه استوایی که عضو اوپک است از تولیدکنندگان نفت خواست در آستانه نشست این گروه همبستگی خود را حفظ کنند.

قطر در مقایسه با سایر اعضای اوپک، تولیدکننده نفت بزرگی نیست و حدود 600 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند با این حال این کشور بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است و معادل 5 میلیون بشکه در روز نفت تولید انرژی دارد. اگرچه تولید نفت قطر معادل تنها دو درصد از مجموع تولید اوپک است اما با در نظر گرفتن ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز تولید میعانات و NGL ، تولید مایعات این کشور معادل 4 درصد از مایعات نفتی تولید اوپک است.

تحول اوپک

سارا وخشوری، تحلیلگر و مدیر شرکت مشاوره "اس وی بی اینترنشنال" به پلاتس گفت: خروج قطر از اوپک نشان دهنده ضعیف شدن روابط میان اعضای این گروه است زیرا عربستان سعودی و روسیه کنترل سیاست تولید نفت را در دو سال گذشته بدست گرفته‌اند.

ائتلاف تولیدکنندگان نفت اوپک و غیراوپک که متشکل از 25 کشور است نزدیک به نیمی از تولید نفت جهان را در کنترل دارد.

وخشوری در ادامه افزود: برخی از اعضا احساس می‌کنند منافعشان تامین نمی‌شود و از ماندن در اوپک نفع چندانی نمی‌برند. این مسئله ممکن است کارکرد و واقعیت اوپک را از آنچه که سابق بر این مشاهده می‌کردیم تغییر دهد.

اگرچه مقامات اوپک و متحدانشان از خروج ناگهانی قطر از اوپک غافلگیر شدند اما انتظار نمی‌رود این اتفاق بر استراتژی آنها برای مدیریت بازار تاثیری بگذارد.

یکی از منابع اوپک با اشاره به این که این گروه امسال جمهوری کنگو و سال گذشته گینه استوایی را به عنوان عضو پذیرفت، اظهار کرد: چرا باید نگران باشیم. قطر تولیدکننده کوچکی است. آنها می‌خواهند روی تولید LNG متمرکز شده و به رهبر بازار گاز تبدیل شوند.

اوپک اعلام کرد برای دستیابی و حفظ توازن و ثبات بازار نفت در چارچوب این سازمان و با اعلامیه همکاری با 10 کشور غیراوپک متعهد مانده است. مقامات انرژی روسیه در این باره اظهارنظر نکردند و گفتند این یک موضوع داخلی اوپک است.

کعبی که سابق بر این ریاست شرکت دولتی قطر پترولیوم را برعهده داشت ماه گذشته در تغییرات کابینه، جایگزین محمد السادا، وزیر انرژی سابق قطر شد. قطر از سال 1961 عضو اوپک بوده است.

مقامات قطری اعلام کردند کعبی همچنان در مذاکرات هفته جاری اوپک و غیراوپک شرکت خواهد کرد اما معلوم نیست که آیا قطر به عنوان یک تولیدکننده غیراوپک در ائتلاف باقی خواهد ماند یا خیر.