قیمت گوشت قرمز در نیمه دوم سال 97 کورد بی سابقه ای ازخود برجای گذاشت و برای اولین بار در تاریخ کشور و مشهد به رقم بالای80هزارتومن و در برخی نقاط قیمت بعضی از قسمت‌های آن بالاتر از 100 هزار تومان برای هرکیلو گوشت مرغوب گوسفندی رسید.

چراغ سبز مسؤولان به بازار گوشت/ عامل گرانی گوشت، نبود تعادل عرضه و تقاضا است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درحالی که مسؤولان وعده دادند قیمت گوشت به‌زودی تعدیل می‌شود، اما اکنون و بعد از گذشت چندین هفته از وعده‌ها، هنوز تغییری درقیمتها مشاهده نمیشود و همزمان با افزایش قابل ملاحظه قیمت، شاهد تشکیل صفهای طویل مردم برای تهیه گوشت منجمد در مشهد هستیم. این روزها همه جا و در هر محفلی صحبت از «گرانی» و « افزایش قیمت کالاها» است؛ افزایش قیمتی که کل جامعه علی‌الخصوص قشر ضعیف و کم درآمد را تحت‌الشعاع قرار داده است.

تعدادی از شهروندان، ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت و افزایش روزانه قیمت گوشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مشهد، می‌گویند: متاسفانه به قدری قیمت گوشت بالا است که دیگر نمی‌توان به خرید حتی یک کیلوی آن فکر کرد و شاید چند ماه یکبار در سفره مان غذای گوشتی پیدا شود، به خاطر فرزندان مان مجبوریم در صف‌های طولانی بایستیم تا شاید بتوانیم گوشت منجمد تهیه کنیم.

دلیل گرانی گوشت در بازار چیست؟

در حالی که به گفته مسؤولان هیچ کمبودی در زمینه گوشت قرمز در کشور وجود ندارد و واردات آن به صورت منجمد و تازه نیز دو برابر سال گذشته در جریان است، قیمت گوشت قرمز در مشهد همچنان رو به افزایش است.

گرانی کالاهای ضروری به ویژه گوشت قرمز این روزها بار مضاعفی را بر دوش شهروندان مشهدی وارد کرده است و این گرانی‌ها باعث کوچک شدن سبد خرید مردم شده است، فروشندگان نیز از این گرانی روزانه گلایه‌مندند. خبرنگار ما برای بررسی بیشتر به خیابان استقلال و مراکز فروش گوشت قرمز در سطح شهر مشهد سری می‌زند.

آقای سپهری فروشنده‌ای است که یکی از مراکز فروش گوشت خیابان استقلال را اداره می‌کند. او در پاسخ به سؤالی در رابطه با عرضه گوشت تنظیم بازار و تاثیرگذاری آن در کاهش قیمت‌ها، به خبرنگار فارس می‌گوید: امیدوارم واقعاً قیمت در بازار کنترل شود، وضعیت نامشخص عرضه گوشت قرمز و قیمتی که هر روز تغییر می‌کند باعث می‌شود تا مشتری کمتر و کمتر شود.

سپهری با انتقاد از وضعیت موجود می‌گوید: من فروشنده خرد، هیچ‌گاه نمی‌توانم قیمت‌ها را با نظر خودم بالا ببرم که اگر این کار را انجام دهم بلافاصله تعزیرات و اتحادیه و بقیه با من برخورد خواهند کرد، اما زمانی که شما کل بازار را در دست داشته باشید هر کاری بخواهید می‌توانید بکنید. یعنی تعیین قیمت و نوع عرضه در دست خودتان خواهد بود. به نظرم مسؤولان باید زودتر با این موضوع برخورد کنند، دلالان نه فقط در این بازار بلکه در همه جا هستند و قیمت‌ها را تعیین می کنند.

یوسفی فروشنده‌ دیگری است که سال‌ها در زمینه فروش گوشت قرمز فعالیت دارد، وی با انتقاد از وضعیت موجود و نوسانات قیمت گوشت قرمز به خبرنگار فارس می‌گوید: از زمانی که قیمت گوشت افزایش یافته، فروش ما هم کاهش داشته است و با رسیدن قیمت گوشت قرمز به 80 تا 90هزار تومان ، کمتر کسی برای خرید گوشت مراجعه می‌کند.

یوسفی با انتقاد از افزایش روزافزون قیمت گوشت قرمز و در پاسخ به این سؤال که آیا توزیع گوشت دولتی منجمد توانسته تأثیری در بازار داشته باشد، می‌گوید: توزیع گوشت منجمد تا حدودی توانست تب این قیمت‌ها را کاهش دهد اما تا کی باید با موضوعات به شکل مسکن برخورد کرد، به نظرم کم‌کاری از طرف مسوولان دولتی است که نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند و این افزایش قیمت‌ها تنها به سود یک عده دلال است که بازار را در دست گرفته‌اند.»

عامل گرانی گوشت، نبود تعادل عرضه و تقاضا است

در حالی که فروشندگان حضور دلالان در بازار را عامل گرانی گوشت قرمز در مشهد عنوان می‌کنند، احمد احدی رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد در گفت و گو با خبرنگار فارس، کسری ایجاد شده ناشی از نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، را مهمترین عامل گرانی گوشت گوسفندی در بازار اعلام می‌کند‌.

وی همچنین درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: کنترل قیمت ها در حیطه وظایف سازمان بازرسی و تعزیزات کشوری قرار دارد اما در بحث تامین بازار، تقاضا برای گوشت قرمز گوسفندی به عرضه پیشی گرفته است.

رییس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد افزود: بخش عمده تولید گوشت گوسفندی از طریق عشایر و روستاییان رمه گردان صورت می گیرد که با توجه به فصل سرما و کمبود ظرفیت مراتع با محدودیت تامین علوفه مواجه هستند؛ این امر مشکلاتی را برای تولید و تامین دام سبک ایجاد کرده است.

احدی با بیان اینکه در حال حاضر برای تامین گوشت در مشهدهیچ مشکلی نداریم و دولت اقدام به واردات نموده است، تصریح کرد: گوشت مورد نیاز مردم در فروشگاه های زنجیره ایو بازار عرضه می‌شود.

وی افزایش تقاضا در روزهای اخیر را دلیل اصلی گرانی گوشت در بازار برشمرد و افزود:‌ پیش بینی می‌شود با توزیع گوشت در بازار، قیمت گوشت قرمز در روزهای آینده به تعادل برسد.

کاهش قیمت گوشت قرمز با اجرای طرح تنظیم بازار در خراسان رضوی

همچنین علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به آغاز توزیع گوشت منجمد وارداتی در استان، به خبرنگار فارس گفت: تاکنون 50 تن گوشت منجمد وارد استان شده و توزیع آن در مشهد و سایر شهرستانها آغاز شده است.

وی قیمت گوشت گوساله منجمد برای مصرف‌کننده را کیلویی 29 هزار تومان و گوشت منجمد گوسفندی به صورت مخلوط را کیلویی 39هزار تومان اعلام کرد و افزود: بخشی از این میزان گوشت، سهمیه دانشگاهیان است و بخشی دیگر از طریق اتحادیه مرکزی تعاونیهای مصرف کارگران ایران و تعاونیهای کارمندی در بازار در حال توزیع است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، این استان بزرگترین تولیدکننده گوشت قرمز در کشور است؛ به‌طوری‌که بالغ بر 14،6 میلیون واحد دامی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار تن محصولات در حوزه دام و طیور در این استان تولید می‌شود. حال سوال اینجاست که این دام‌ها و گوشت ها کجاست؟

امید است مسؤولان با تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در واردات و صادرات، کنترل بازار را به دست گرفته تا هر روز شاهد کمبود عرضه و در نتیجه افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز نباشیم.

انتهای پیام/70059