مثلث آنلاین: امروز بازار سهام شاهد کاهش قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌های شاخص‌ساز شد؛ به طوری که فشار عرضه در نهایت بیش از 1500 واحد نماگر اصلی بازار را کاهش داد. فلزات اساسی، بانکی‌ها و معدنی‌ها بر شاخص کل تاثیر بسزایی داشتند.

سقوط شاخص بورس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، سال مالی در بسیاری از کارگزاری‌ها با پایان اسفندماه به پایان می‌رسد و آن‌ها ترجیح می‌دهند که اعتبارات خود را تسویه کنند. در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1397 بسیاری از کارگزاری‌ها در حال تسویه اعتباری هستند و این موضوع باعث شده فشار عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد و قیمت بسیاری از سهم‌ها با کاهش مواجه شود. این موضوع سبب شده که شاخص کل امروز بیش از 1500 واحد افت کند.

امروز (سه شنبه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 1645 واحد افت کرد و به رقم 163 هزار و 593 واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با 82 واحد کاهش تا رقم 30 هزار و 823 واحد پایین آمد. شاخص آزاد شناور هم با 2050 واحد افت عدد 181 هزار و 648 واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب 1571 و 1576 واحد افت کردند.

امروز گروه‌های فلزی، معدنی و تعدادی از بانک‌ها بیشترین تأثیر را روی نوسانات شاخص بازار سرمایه گذاشتند؛ به طوری که ملی صنایع مس ایران به تنهایی 177 واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار داشت.

پس از این نماد گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تأثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند.

اما پتروشیمی مبین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و داده‌گستر عصر نوین هر کدام به ترتیب ۴۳، 23 و 20 واحد تأثیر افزاینده روی شاخص‌ها داشتند. در گروه فلزات اساسی شاهد کاهش یکدست قیمت سهم‌ها بودیم به طوری که برخی از سهم‌ها تا دو درصد و معدود سهم‌هایی بیش از چهار درصد افت قیمت را تجربه کردند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز روند قیمت سهم‌ها کاهشی بود. در عین حال گروه نمادهای بانکی و مؤسسات اعتباری ارزش بالایی از معاملات را به خود اختصاص دادند؛ به طوری که در این گروه 363 میلیون سهم به ارزش 61 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

سه نماد بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات که در این روزها تأثیر بسزایی در کلیت معاملات داشتند با کاهش قیمت مواجه شدند.

بعد از بانکی‌ها امروز خودرویی‌ها با حدود 35 میلیارد تومان ارزش معاملات، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. این گروه امروز عمدتاً شاهد کاهش قیمت سهم‌هایش بود.

در گروه محصولات شیمیایی نیز روند قیمت سهم‌ها عموماً کاهنده بود. در کنار این گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با کاهش قیمت سهم‌ها مواجه شدند.

قندی‌هایی که دیروز یکدست رشد قیمت را تجربه کردند، امروز نیز در بیشتر سهم‌ها شاهد رشد قیمت بودند، اما این رشد قیمت نسبت به روز گذشته با شتاب بیشتری صورت گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم 778 میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲.۲ میلیون سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار عدد 136 هزار و 345 را تجربه کرد.

آیفکس نیز 26 واحد افت کرد و به رقم 2064 واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم 639 میلیارد تومانی رسید و حجم معاملات این بازار رقم 762 میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تعداد معاملات این بازار نیز به رقم 111 هزار و 90 رسید.