مثلث آنلاین:در حالی مسئولان فعلی صنعت نفت ایران در دوران تحریم های قبلی می گفتند، اگر آنها در مسئولیت بودند، اجازه کاهش صادرات نفت ایران را نمی دادند که این روزها صادرات نفت ایران به کمترین میزان در 30 سال گذشته رسیده است.

صادرات نفت ایران به کمترین میزان در 30 سال گذشته رسیده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، رسانه‌های بین المللی در حالی از کاهش صادرات نفت ایران و رسیدن به کمترین میزان در 30 سال گذشته رسیده است که مسئولان فعلی صنعت نفت ایران در دوران تحریم های سال‌های 90 و 91 بارها در گفت‌وگو با رسانه ها گفته بودند که اگر آنها در صنعت نفت مسئولیت داشتند، هرگز اجازه نمی‌دادند که این اتفاق رخ دهد.

صادرات نفت خام ایران در سال 91 به دلیل تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده نسبت به سال 90، با کاهش 48.98 درصدی همراه بود و از بیش از 2 میلیون و 214 هزار بشکه در روز در سال 90 به حدود یک میلیون و 130 هزار بشکه در سال 91 رسید.

اما در تحریم های جدید اگرچه آمار رسمی از سوی مسئولان صنعت نفت ایران در مورد صادرات نفت بعد از تحریم ها ارائه نشده است، اما اخبار غیر رسمی از صادرات روزانه فقط 700 هزار بشکه نفت ایران خبر می‌دهند، هرچند که باید گفت باید برای صحت و سقم این اخبار تحقیق صورت گیرد.

اما جالب است که رسانه های بین المللی نیز آمار و ارقامی که در مورد صادرات نفت ایران ارائه می کنند، در همین حدود است.

فارغ از اعداد و ارقام به هرحال باید گفت، یکی از دلایل کاهش شدید صادرات نفت ایران، بازکردن حساب ویژه بر روی اروپایی‌ها بود که نفت ایران را خریداری کنند، اما وزیر نفت در آخرین جلسه خود با خبرنگاران رسما گفت با وجود این که برخی از اروپاییها از تحریم نفت ایران معاف شدند، ولی جواب تماس‌های ما را نمی‌دهند.

بنابراین باید گفت، آنچه که امروز از نفت ایران صادر می شود فقط به مقصد کشور های آسیایی است، ولی باز این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که واردات نفت خام آسیا از ایران در ژانویه به پایین ترین حد خود رسید.

این اتفاق پس از آن افتاد که چین و هند خرید از ایران را کاهش دادند و ژاپن برای سومین ماه پیاپی هیچ نفتی از ایران وارد نکرد .

چهار خریدار برتر نفت خام ایران، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در کل روزانه 710 هزار و 699 بشکه نفت از ایران در ماه ژانویه وارد کردند که 49 درصد کمتر از همین ماه در سال 2018 بود.

اگر نگاهی به واردات نفت توسط 4 کشور بزرگ خریدار نفت ایران بیاندازیم باید بگوییم در ژانویه، ژاپن اولین محموله نفتی را از زمان آغاز تحریم‌ها از ایران خریداری کرد و انتظار می رود این محموله در ماه جاری به مقصد برسد.

کره جنوبی واردات نفت خام ایران را در ژانویه پس از یک وقفه چهارماهه از سر گرفت ولی واردات آن 75 درصد نسبت به همین ماه در سال گذشته کاهش داشت.

سومین خریدار بزرگ نفت ایران در آسیا خرید خود را از ایران فقط به میعانات گازی محدود کرد، یک نفت فوق سبک که برای تولید نفتا از آن استفاده می شود. از نفتا محصولات پتروشیمی می سازند .
واردات ژاپن و کره جنوبی قرار است در ماه‌های آتی افزایش یابد چون خریداران مقداری را که می‌توانند طی معافیت‌ها وارد کنند، افزایش می‌دهند و انتظار می‌رود واردات ماه فوریه آسیا تقریباً دو برابر شود و به 1.38 میلیون بشکه در روز برسد .

چین، بزرگترین خریدار نفت ایران در ژانویه 377 هزار و 380 بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که بیش از 500 هزار بشکه نسبت به ماه دسامبر کمتر بود.

هند نیز واردات از ایران را در ماه ژانویه به 270هزار و 500 بشکه در روز کاهش داد که کمتر از 300 هزار بشکه در روزی است که این کشور می‌تواند وارد کند.

انتهای پیام/ب