پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای اولین بار قصد تهیه و خرید دوربین را دارد،  بدون شک سؤالات بسیار زیادی ذهن شما را درگیر کرده است. سوالاتی همچون چرا باید یک دوربین خریداری کنم؟ مشخصات بهترین دوربین چیست؟ کدام دوربین مناسب است؟ کدام لنز دوربین مناسب من است و... از جمله سؤالاتی هستند که ذهن کاربران را به هنگام اولین تجربه خرید دوربین درگیر می‌کند؛ چراکه بدون توجه به این موارد، انتخاب یک دوربین مناسب از میان انبوهی از مدل‌ها فرایند بسیار سخت و دلهره‌آوری خواهد بود. با استفاده از راهنمایی که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم، شما می‌توانید یک دوربین مناسب و‌ایده‌آل را تهیه و خریداری کنید. چنانچه اطلاعات مختصری از موارد لازم در تهیه دوربین دارید، از خواندن این مقاله غافل نشوید.

چه فاکتور‌هایی در انتخاب یک دوربین دیجیتال اهمیت دارد؟

اگر به سایت‌های اینترنتی و یا فروشگاه‌های حضوری برای خرید دوربین مراجعه کنید بدون شک با لیستی از متنوع‌ترین مدل‌ها روبه‌رو خواهید شد که هرکدام از آن‌ها مشخصات و اصطلاحات تخصصی در جدول خود دارند. چنانچه شما هیچ سررشته‌ای با این اعداد و اصطلاحات نداشته باشید، بدون شک خرید دوربین برای‌تان بسیار دغدغه‌آور خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین فاکتور‌هایی خواهیم پرداخت که با توجه به آن‌ها می‌توانید یک دوربین دیجیتال عکاسی یا فیلم‌برداری مناسب و‌ایده‌آل را تهیه و خریداری کنید.

۱. توجه به مگاپیکسل

آن چیزی که در نگاه اول نظر خریدار را به خود جلب می‌کند، دقت حسگر در دوربین است که با واحدی به نام مگاپیکسل سنجیده می‌شود و در واقع واحدی برای سنجش میزان رزولوشن یک دوربین است.

۲. اندازه سنسور

پس از مگاپیکسل، عنصر دیگری به نام سنسور وجود دارد که جایی است که تصویر روی آن شکل می‌گیرد و هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، نتیجه بهتری از تصویر‌برداری خود خواهید داشت؛ چراکه جمع کردن نور بیشتر در تصاویر به کاهش نویز تصویر کمک می‌کنند و این موضوع در نهایت باعث افزایش میزان کیفیت تصاویر شما خواهد شد.

۳. لنز

در حالت کلی دوربین‌ها به دو دسته اصلی لنزدار (قابل تعویض) و فاقد لنز (غیر قابل تعویض) تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اما کدام یک بهتر است؟ برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا از خودتان بپرسید که برای چه نوع فعالیتی قرار است از دوربین خود استفاده کنید؟ اگر به صورت حرفه‌ای قصد دارید عکاسی را شروع کنید، بدون شک باید نسخه‌ای را تهیه کنید که قابلیت لنز قابل تعویض روی آن قرار داشته باشد تا بتوانید تصاویر بسیار خلاقانه و باکیفیت را ثبت کنید.

۴. فوکوس

فوکوس بخش بسیار مهمی در راهنمای خرید دوربین عکاسی است؛ چراکه بدون توجه به آن حتی بهترین و ‌ایده‌آل‌ترین شات‌ها نیز نابود خواهند شد و آن‌چه که باید حاصل شود، نمی‌شود. شما باید بتوانید هنگامی که سوژه‌ای را برای عکاسی خود انتخاب کرده‌اید، با دوربین به سرعت روی آن فوکوس کنید تا تصاویر مناسبی را خلق کنید. برای این منظور بهتر است تست‌هایی با دوربین عکاسی انجام دهید تا از میزان سرعت، دقت و کیفیت فوکوس مطلع شوید.

۵. طراحی بدنه

از دیگر مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید دوربین به آن توجه داشته باشید، طراحی بدنه است. شما باید با دوربین عکاسی خود احساس راحتی داشته باشید  تا بتوانید تصاویر مناسبی را خلق کنید؛ در غیر این صورت تصاویر نهایی تولید شده کیفیت و دقت لازم را نخواهند داشت. از سوی دیگر باید بتوانید با استفاده از دکمه‌هایی که روی دوربین قرار گرفته است، به خوبی ارتباط برقرار کنید و به درستی از آن‌ها استفاده کنید.

۶. اندازه و وزن

اگر از آن دسته از افرادی هستید که همواره به دنبال ثبت خاطرات و عکس‌برداری‌های متنوع هستید و دوربین عکاسی شما همواره همراه‌تان است، توصیه می‌کنیم به وزن و اندازه آن توجه کنید. در این صورت سعی کنید دوربینی را انتخاب کنید که اندازه و وزن مناسب‌تری دارد تا بتوانید همواره آن را حمل کنید.

۷. توجه به تنظیمات دستی

حالت تنظیمات دستی از آن دسته مواردی است که در برخی از دوربین‌های عکاسی وجود ندارد و فقدان این حالت می‌تواند شما را از خلق تصاویر حرفه‌ای با ترکیب رنگ‌ها، نور و... بی‌بهره کند. حرف M روی دوربین‌های عکاسی نشان‌دهنده برخورداری از تنظیمات دستی است. شما در این مدل قادر خواهید بود تا اندازه دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را به خوبی تنظیم کنید؛ موردی که در حالت اتوماتیک برای‌تان امکان‌پذیر نیست.

۸. صفحه نمایشگر

صفحه نمایشگر از دیگر مواردی است که در هنگام خرید دوربین باید به آن توجه داشته باشید؛ چراکه میزان اندازه صفحه ارتباط کاملی با نحوه عکس‌برداری شما خواهد داشت. البته این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است، برخی از افراد از صفحه نمایشگر کوچک بیزار هستند و برخی دیگر علاقه به داشتن یک صفحه نمایشگر بزرگ را دارند. با این حال توصیه می‌کنیم صفحه نمایشگر دوربین شما، یک استاندارد معمول داشته باشد تا شما بتوانید ضمن مشاهده عکس‌های گرفته شده، لذت بیشتری را از عکس‌برداری خود تجربه کنید.

۹. فریم ریت

یک اصطلاح رایج و بسیار کاربردی در دوربین‌های دیجیتال وجود دارد که آن را از سایر دوربین‌های عادی و معمولی بازار، جدا می‌کند و آن هم برخورداری از قابلیت فریم ریت است. در یک تعریف ساده، فریم ریت عبارت است از تعداد عکس‌هایی که دوربین می‌تواند در یک ثانیه بگیرد؛ اما این ویژگی در چه مواردی قابل استفاده است؟ فریم ریت برای عکس‌برداری از صحنه‌های ورزشی در حال حرکت یا صحنه‌های پرتحرک بسیار مناسب است. بنابراین اگر قصد دارید از سوژه‌های در حال حرکت عکس‌برداری کنید، توجه به فریم ریت می‌تواند لذت عکاسی شما را به شدت افزایش دهد.

۱۰. لرزشگیر

بدون شک همه ما قصد داریم تصاویری باکیفیت و بدون تارشدگی را ثبت کنیم. از این رو دوربین‌هایی که وضعیت لرزشگیر در آن‌ها قرار دارد، می‌توانند با کاهش لرزش و تارشدگی تصاویر مناسب‌تری را ثبت کنند. این لرزشگیر‌ها عموماً در بدنه دوربین و گاهی در داخل لنز قرار می‌گیرند و می‌توانند شما را از شر ثبت تصاویر تار نجات دهند.

۱۱. اتصال بی‌سیم

آخرین نکته‌ای که باید در خصوص خرید دوربین عکاسی به آن توجه داشته باشید، برخورداری از قابلیت اتصال بی‌سیم است. در این قابلیت شما به سادگی قادر خواهید بود تا دوربین خود را به گوشی هوشمند خود متصل کنید و فرایند انتقال تصاویر را انجام دهید.

توصیه پایانی

۱۱ مورد فوق از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در هنگام خرید دوربین به آن توجه داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین و ‌ایده‌آل‌ترین محصول را برای خود تهیه و خریداری کنید. حال با توجه به این موارد می‌توانید خرید راحت‌تری را تجربه کنید. البته در بازار فروش، دوربین‌های عکاسی در مدل‌ها و برند‌های مختلفی موجود هستند که متناسب با بودجه خود و میزان مبلغی که قرار است برای تهیه دوربین پرداخت کنید، می‌توانید ضمن رعایت نکات فوق، خرید خوب و مناسبی را داشته باشید.

کمی در خصوص فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر بدانید

مرکز خرید دوربین عکاسی و لوازم جانبی دیجی سنتر از سال ۸۴ فعالیت خود را در این صنف شروع نمود و تا به امروز با رعایت ۳ اصل کلیدی شامل رضایت مشتری، کیفیت خدمات و ارائه پشتیبانی بی‌نظیر، توانسته است سهم بزرگی از بازار را از آنِ خود کند. اگر برای تهیه و خرید دوربین به یک راهنمای کامل نیاز دارید، می‌توانید از خدمات سایت دیجی سنتر استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت با ما در تماس باشید.