به گزارش آلما اکس و به نقل از سخنگوی دولت ، محمد مخبر، معاون اول رییس‌ جمهور جزییات آیین‌نامه واردات که در 26 مرداد 1401 به تصویب رسیده بود را ابلاغ کرد. در بند هفتم این ابلاغیه آمده است منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو، از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی (رمزارز)،‌ سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین خواهد شد.

پیش بینی واردات خودرو با رمزارز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بر اساس این ابلاغیه، اولویت واردات با خودروهایی است که قیمتی کمتر از ۱۰ هزار یورو دارند. همچنین حداکثر قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار یورو تعیین شده و فروش تنها از طریق بورس کالا صورت خواهد گرفت.

به دلیل همکاری های اقتصادی و تجاری کشور ایران با کشور های روسیه ، چین و حتی عربستان، احتمال حذف مبادلات تجاری با ارز رایج دلار، و جایگزین شدن واحد پول هایی همانند رمز ارز در تجارت، یک کمک بزرگ برای دور زدن تحریم ها علیه کشور ایران است. طبق پیش بینی کارشناسان اقتصادی و به نقل از آلما اکس ، احتمال واردات خودرو  با رمز ارز هایی همانند ارز های الکترونیک و حتی دیجیتال ، در آینده نزدیک وجود دارد.

 

روش های احتمالی واردات خودرو  با رمزارز ها

احتمالات زیادی جهت واردات خودرو با رمزارز ها وجود دارد که کارشناسان اقتصادی 4 روش را پیش بینی کرده اند. در این مقاله به 4 مورد آن اشاره خواهد شد:

واردات خودرو به با ارز دیجیتال تتر

یکی از پیش بینی های کارشناسان اقتصادی در خصوص واردات خودرو ، استفاده از ارز دیجیتال تتر بوده است . این رمزارز به عنوان یک استیبل کوین در مرکز مبادلات ارز های دیجیتال بوده و به دلیل نزدیکی قیمت این ارز با دلار آمریکا ، احتمال جایگزینی تتر با دلار و استفاده از آن در واردات خودرو وجود دارد .

طبق برخی از شنیده ها ، پشتوانه اصلی ارز دیجیتال تتر ، دولت چین بوده و به دلیل روابط نزدیک تجاری ایران به چین ، استفاده از تتر و خرید و فروش تتر جهت واردات خودرو ممکن خواهد بود .

واردات خودرو به ایران با یک رمزارز ایرانی

بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم دولتی جهت ورود خودرو  به ایران با رمز ارز را ، یک آینده روشن جهت تولید یک یا چند رمز ارز ایرانی میدانند. دولت به جهت مدیریت و کنترل راحت تر مبادلات تجاری خود با کشور های اطراف، به فکر تولید یک توکن و یا ارز ایرانی نیز خواهد بود.

این ارز میتوانند مانند مابقی رمز ارز ها، از سرعت انتقال بالا و کارمزد های پایین بهرمند بوده و به جای ارز دلار، در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گیرد. شاید خبر بعدی منتشر شده از معاون اول رئیس جمهوری، راه اندازی چندین رمز ارز ایرانی باشد. در ادامه قطعا خبر های موثق تری در خصوص این مجوز واردات خودرو با رمز ارز منتشر خواهد شد. تحریم‌های اقتصادی از سوی برخی کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا، بر روی فعالیت‌های مربوط به انتقال پول از ایران به خارج تأثیرگذار است. به همین دلیل صرافی های قانونی در ایران، امکان استفاده از رمز ارز ها به جهت واردات خودرو  به ایران خواهند داشت.

واردات خودرو با ارز اکترونیک پرفکت مانی

ارز بعدی احتمالی جهت استفاده و جایگزین دلار در واردات خودرو ، پرفکت مانی خواهد بود . پرفکت مانی یک ارز محبوب و رایج در کشور روسیه بوده که پشتوانه مالی آن نیز توسط روسیه تامین میشود .

انتقال پول از طریق سیستم پرفکت مانی به سرعت انجام شده و بدون کارمزد های سنگین انجام میشود . با استفاده از ارز پرفکت مانی ، همانند تتر، میتوان در سریع ترین زمان ممکن مبادله ارزی را انجام داد . البته این امر به مدیریت دولتی قدرتمند نیاز دارد .

شاید در آینده نزدیک بتوان با مدیریت دولتی ، با خرید پرفکت مانی و انتقال آن به کشور های صادر کننده خودرو به ایران ، بتوان واردات را شکل واقعی داد .

واردات خود با رمزارز بیت کوین

در همان زمان ابلاغ واردات خودرو در ایران با رمز ارز ها ، پیش بینی اول اکثر کارشناسان اقتصادی استفاده از رمز ارز بیت کوین بوده است . اما در همان اوایل انتشار ابلاغیه واردات خودرو ، فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو ، در مصاحبه ای اعلام کرده بود که بیت کوین یک ارز نامناسب جهت واردات خودرو است .

وی بیان کرده بود که ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل نوسان های شدید قیمتی و گران بودن این ارز ، مناسب استفاده در واردات خودرو به ایران نیست و بهتر است از ارز های ارزان تر با پشتوانه مالی بهتر استفاده شود .

البته که مادر ارز های دیجیتال یعنی بیت کوین ، همچنان در پیش بینی های روش های واردات خودرو به ایران قرار دارد و منتظر تصمیمات نهایی از سوی دولت ایران می باشد .

آلما اکس یکی از پلتفرم های مبادلات ارز الکترونیک بوده که در ایران، بدون کارمز های اضافی، اقدام به خرید و فروش اینگونه ارز ها را کرده است. به جهت اطلاعات بیشتر و آشنایی با پلتفرم آلما اکس ، میتوان به سایت https://almaex.net مراجعه کرد.