امام خمینی(ره) جمله مشهوری دارند که تاکید بر نقش محرم و صفر در زنده نگه داشتن اسلام دارد. صدق این گزاره، هنوز هم در جامعه اسلامی برقرار است.

درس‌های یک جنبش تاریخ‌ساز/ محرم و صفر هنوز هم اسلام را زنده نگه داشته است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به گزارش خبر۲۴، امام خمینی(ره) جمله مشهوری دارند که تاکید بر نقش محرم و صفر در زنده نگه داشتن اسلام دارد. صدق این گزاره، هنوز هم در جامعه اسلامی برقرار است.

واقعیت این است که نهضت عاشورا، یک جنبش تاریخ‌ساز بوده که در درون خود، درس‌های بسیاری برای آیندگان نهفته دارد.

مهمترین درس واقعه کربلا، ضرورت قرار گرفتن در کنار ولی امر است؛ امامی که می‌تواند جامعه مسلمانان را رهبری کند. یاران امام حسین(ع) به ما آموختند که حتی اگر در اقلیت باشیم، نباید ولی زمان را تنها بگذاریم و باید او را در برابر خیل عظیم یزیدیان یاری دهیم.

دومین نکته، شهادت‌طلبی است. به آن معنا که ایستادن در کنار ولی، تا پای خون واجب است. گاهی برخی افراد، همراهی با ولی امر را تا جایی مجاز می‌دانند که هزینه‌ای برای آن‌ها در بر نداشته باشد اما عاشورا به ما می‌آموزد که باید در هر مقطعی کنار امام جامعه اسلامی ایستاد.

شهادت‌طلبی ما را به نکته سوم می‌رساند که آن، درس مقاومت و سازش‌ناپذیری است. در نهضت عاشورا، جنگیدن هدف نیست؛ بلکه وسیله است. اما وقتی جناح یزیدی تاریخ، ما را در دوراهی مقاومت یا تسلیم قرار می‌دهد، چاره‌ای جز مقاومت نیست و سازش در این مسیر، حُکمی جز هلاکت تاریخی ندارد.

درس دیگر نهضت عاشورا، کلیشه‌زدایی از چهره‌هاست. هیچ‌گاه نباید اسیر ظاهرگرایی شد. فتنه نفاق زاییده اذهان کلیشه شده است. عاشورا به ما می‌آموزد که می‌توان حرّ زمانه بود. می‌توان از قلبی سیاه به دلی روشن رفت. عاشورا همچنین نشان می‌دهد که می‌توان مانند جاهلان سپاه یزید، در ظاهر دیندار بود اما در عمل تیغ بر روی جناح حق کشید. پس تشخیص حق و باطل نیاز به هوشمندی دارد.

درس دیگر حماسه عاشورا، گذشتن از منافع فردی در راه حرکت تمدن‌ساز تاریخی است. امام‌حسین(ع) و یاران باوفای او، خود و خانواده را فدای اهداف والایشان کردند، نه اینکه وقتی پای منافع شخصی به میان آید، در مسیر حق پای سُست کنند.

به این ترتیب روشن است که اگر جامعه امروز ما جامعه‌ای به راستی حسینی شود و همه آحاد جامعه در کنار ولی زمان قرار گیرند و باطن خود را از منیّت‌ها و مصلحت‌اندیشی‌ها تهی کنند، پیروزی و تاریخ‌سازی قطعی است و جامعه آرمانی در ایران که امّ‌القرای جهان اسلام است، تشکیل خواهد شد.