بی‌توجهی به بازار افغانستان علی‌رغم اعتماد مردم به مواد غذایی و البسه ایرانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در افغانستان علی‌رغم اینکه فضای ورود کالاهای خارجی آزاد است مردم به مواد غذایی و البسه ایرانی بیشتر اعتماد دارند؛ اما به این بازار توجهی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، محمد موسی اکبری، عکاس و فعال فرهنگی افغانستان پیرامون اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان گفت: یکی از چیزهایی که می‌تواند ارتباطات خوبی را بین دو ملت فراهم کند ایجاد ارتباطات فرهنگی بین ایران و افغانستان است و باید رایزن‌های فرهنگی در این راستا فعال شوند.

وی افزود: در ایران علاقه‌مندی به خرید البسه خارجی و تولید البسه مرغوب وجود دارد؛ ولی در افغانستان علی‌رغم اینکه فضای ورود کالاهای خارجی آزاد است مردم به مواد غذایی و البسه ایرانی بیشتر اعتماد دارند؛ اما به این بازار توجهی نشده است.

فعال فرهنگی افغانستان اظهار کرد: از موضوع آب هیرمند به‌غیراز ایران، مردم سیستان ساکن افغانستان نیز صدماتی دیدند چراکه بخشی از این دریاچه مربوط به افغانستان است و مردم این کشور نیز دچار بحران بی‌آبی هستند.

وی افزود: خصومت غربی‌ها در مورد دوستی ایران و افغانستان و پیشرفت این دو کشور و ملت همسایه مشهود است.

این تماس افغانستانی ادامه داد: این دو ملت همسایه باید به هم اعتماد داشته باشد و اجازه ندهند غربی‌ها در مسائل مختلف میانجی‌گری کنند؛ لذا باید فضای گفتگو بین ایران و افغانستان به‌صورت جدی ایجاد شود.

وی افزود: در بحرانی‌ترین زمان منطقه افغانستان سفیر آمریکا در افغانستانی یک افغانستانی است و این را می‌رساند که اعتماد به مردم منطقه وجود دارد و سیاست‌های آمریکا را در امور افغانستان پیگیری می‌کند.

اکبری با بیان اینکه اندیشمندان خراسان بزرگ، بلخ و هرات قلب اندیشه ایرانی بوده و جغرافیای شاهنامه باید شناخته شود تصریح کرد: سابقه تاریخی فرهنگی ایران و افغانستان و سایر کشورها مانند استعمار هندوستان باید بازخوانی شود.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.وحید فکری

خبرنگار : وحید فکری