کارشناس مسائل بین‌الملل:سفر رئیس‌جمهور به آفریقا نویدبخش گسترش روابط با کشورهای بیشتری است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اباذر براری روابط ایران با سه کشورها کنیا، اوگاندا و زیمباوه در سال‌های گذشته خوب توصیف کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهور می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش مناسبات با کشورهای بیشتری است.

 

برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی با دکتر اباذر براری کارشناس مسائل بین‌الملل به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

اباذر براری با بیان اینکه قاره آفریقا از ابعاد مختلف اهمیت زیادی دارد، گفت: متأسفانه نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به این قاره در ایران و خیلی از کشورهای دیگر وجود ندارد و به نظر می‌رسد در برخی از دولت‌های قبل به روابط با کشورهای آفریقا بها داده نشده است.

وی با تأکید بر ضرورت تنوع در گسترش روابط دیپلماتیک و بین‌الملل بیان کرد: این مسئله علاوه بر اینکه می‌تواند میزان اقتدار و مشروعیت کشور را در مجامع بین‌المللی بالاتر ببرد و همراهی بیشتری را در مواضع بر حق ایران داشته باشد، از نظر اقتصادی و فرهنگی هم می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با اشاره به وقفه ۱۱ساله سفر مقامات بلندپایه ایرانی به کشورهای آفریقایی اظهار کرد: این وقفه طولانی در توجه به قاره آفریقا جای تأسف دارد. بعضی از مناطق مانند شرق آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از نقاطی هستند که تأثیرگذاری زیادی از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارند.

برابری به کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه به‌عنوان سه کشوری که مقصد سفر رئیس‌جمهور خواهند بود اشاره و بیان کرد: کنیا یکی از کشورهایی است که از جنبه‌های مختلفی از جمله اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است و از نظر سیاسی هم جزو کشورهای اثرگذار در منطقه شرق آفریقا محسوب می‌شود. کشورهای اوگاندا و زیمباوه هم از همین باب اهمیت دارند؛ زیرا ثبات سیاسی تقریباً خوبی را بر خلاف برخی دیگر از کشورهای آفریقایی دارند.

وی روابط ایران با سه کشورها کنیا، اوگاندا و زیمباوه در سال‌های گذشته خوب توصیف کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهور می‌تواند نویدبخش این موضوع باشد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش مناسبات با کشورهای بیشتری است؛ کشورهایی که در طی سال‌های گذشته روابط مؤثری با ایران داشته است و کشورمان آنها را در منظومه سیاست خارجی خود فراموش نکرده است و می‌تواند با آنها مراودات مختلف سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با مثبت ارزیابی‌کردن نگاه مردم و حاکمان کشورهای آفریقایی نسبت به ایران اظهار کرد: ظرف سال‌های گذشته دانشجویان زیادی از آفریقا در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کردند و فرهنگ ایران برای آنها جالب‌توجه است.

 
خبرنگار : زهرا جودکی