دونالد‌ ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در این مدت کوتاه ریاست‌جمهوری‌اش در عرصه سیاست داخلی و خارجی کارنامه ضعیفی را ارائه کرده و حجم نارضایتی‌ها از عملکرد وی در مجامع بین‌المللی و داخلی رو به افزایش است. در این وضعیت برخی رسانه‏های آمریکایی از استیضاح و برکناری وی از قدرت سخن می‌گویند. در این راستا گفت‌وگویی با سید‌محمد مرندی، دانشیار دانشگاه تهران داشتیم؛ او معتقد است اگرچه‌ ترامپ مخالفان جدی دارد اما همچنان در بدنه جامعه طرفداران زیادی دارد و استیضاح وی در شرایط فعلی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

ترامپ در بدنه آمریکا، حامیان خود را دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با توجه به شرایط داخلی و خارجی آمریکا و رفتارهای نامعقولی که‌ ترامپ در عرصه سیاست داخلی و اخیرا در واکنش به اعتراضات نژادپرستان افراطی داشت می‌توان گفت که در آینده کوتاه یا میان‌مدت شاهد استیضاح یا کنار‌ه‌گیری‌ ترامپ خواهیم بود؟

  درابتدا باید گفت اگرچه دونالد‌ ترامپ رفتارهای نامعقول و تصمیمات شتابزده و غیرمنطقی نسبتا زیادی در این مدت کوتاه ریاست‌جمهوری‌اش داشته است، اما  باید توجه داشت که ما شاهد همین رفتارهای نامعقول در دولت‌های پیشین ایالات متحده آمریکا توسط روسای جمهور گذشته نیز بوده‌ایم؛ کشتارها و قتل عام‏هایی که در سوریه، یمن و عراق در منطقه خاورمیانه پیش آمد‌ و این منطقه را دچار بحران و تنش کرد، محصول سیاست‏های دولت پیشین یعنی دولت باراک اوباما است. به هر جهت از آنجایی‌که دونالد‌ ترامپ با بسیاری از کشورها اعم از متحدان و غیر‌متحدان از جمله اتحادیه اروپا،مکزیک، کانادا، استرالیا و چین دچار تنش گشته است، بنابراین او در سیاست خارجی در بحث اجماع‌سازی توانایی لازم را ندارد. از سوی دیگر مخالفانش در داخل آمریکا برای تحت فشار گذاشتن وی، تحریم‏های روسیه را اعمال کردند که می‌توان نتیجه گرفت‌ ترامپ به جهت سیاست‎های متناقض و رفتارهای تندی که با متحدین آمریکا داشته، در سیاست خارجی بسیار ضعیف عمل کرده است. در بعد داخلی نیز سال‌هاست که ما شاهد ایجاد شکاف در جامعه آمریکا هستیم و از دلایل اصلی آن بحث فقر است که موجب شده قشر متوسط از بین برود. لازم به ذکر است که یکی از دلایل اصلی پیروزی‌ ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، از بین رفتن قشر متوسط است که به‌دنبال آن‌جامعه آمریکا از لحاظ اقتصادی دوقطبی ‌شد و منجر به تنش‏های روزافزون اجتماعی، جنبش‌های نژادپرستی و بالا گرفتن اختلافات دینی و قومی ‌شد. در اعتراضات خشونت‌آمیز نژادپرستان در ویرجینیا نیز،‌ ترامپ تلاش کرد تا موضع تند و محکمی‌ علیه راست‌گرایان افراطی نگیرد، زیرا اینها بخشی از حامیان وی هستند.اگرچه همین موضع‌گیری‌ ترامپ منجر به افزایش تنش‎های داخلی شد، اما تناقضات و نفاق میان دموکرات‌ها را نیز آشکار ساخت. همانطور که می‌دانید تظاهرات اخیر در شارلوتزویل در اعتراض به تلاش برای برداشتن مجمسه ژنرال لی که نماد برده‌داری در آمریکا بود، صورت گرفت؛ اما‌ ترامپ عقیده داشت که اگر قرار است با برده‌داری مخالفت شود چرا با مجسمه‌های توماس جفرسون و جرج واشنگتن برده‌دار در آمریکا که عکس‌های‌شان هم روی پول رسمی آمریکا وجود دارد، مخالفتی صورت نمی‎گیرد! به هر جهت، شکاف عمیقی در جامعه آمریکا به‌وجود ‌آمده است و اگرچه عمده رسانه‌ها مخالف‌ ترامپ هستند اما او هنوز در میان بدنه جامعه آمریکا طرفدارانش را دارد.به همین خاطر باید گفت امکان استیضاح دونالد‌ ترامپ همانند بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا که استیضاح شد اما رای مثبت نیاورد، مطرح است؛ اماباید توجه داشت که اگر ترامپ در شرایط موجود استیضاح شود، موفقیت‌آمیز نخواهد بود و او در کاخ سفید باقی می‎ماند؛ زیرا همانگونه که اشاره شد هنوز قشر وسیعی از مردم آمریکا حامی ‌ترامپ هستند و برکناری او از قدرت می‌تواند تنش‏های عظیم اجتماعی را به‌دنبال داشته باشد. همچنین حتی اگر برخی از جمهوریخواهان تمایلی به حضور‌ ترامپ در قدرت نداشته باشند به علت پیامدهای برکناری او از منظر شورش‌های طرفدارانش و به خطر افتادن جایگاه خودشان، جریانی که بخواهد‌ ترامپ را برکنار کند همراهی نمی‌کنند؛ مزید بر اینکه بسیاری دیگر از نمایندگان کنگره وسنا  نیز خواهان ماندن‌ ترامپ در کاخ سفید هستند.

در ‌صورت عدم استیضاح، آیا ترامپ برای حفظ جایگاهش با همین روند باقی دوران ریاست‌جمهوری‌اش را طی خواهد کرد یا شاهد تغییر رویکرد وی خواهیم بود؟

 از آنجایی‌که‌ ترامپ فردی خودمحور و خودرای است و در بسیاری از موارد تصمیمات غیر‌قابل‌پیش‌بینی اتخاذ می‌کند، نمی‌توان با اطمینان در مورد تغییر رویکرد او در آینده سخن گفت. اما آنچه که مشخص است اکثریت افرادی که در حلقه اولیه در کنار‌ ترامپ بودند، رفته‌اند و در حال حاضر نظامیان وی را احاطه کرده‌اند؛ بنابراین احتمال دارد که وی تغییر رویه دهد اما در مورد نوع رویکردی که وی خواهد داشت و شیوه پیاده‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن فعلا نمی‌توان صحبت کرد.

به‌عنوان سوال آخر به نظر شما بزرگترین مشکلات و چالش‏‏های پیش روی‌ ترامپ در عرصه سیاست د‌اخلی و خارجی چیست؟

 بزرگترین مشکلی که دونالد‌ ترامپ در عرصه داخلی دارد دو قطبی شدن جامعه آمریکا است‌ که این دو‌دستگی از زمان جنگ داخلی آمریکا در اواسط قرن نوزدهم ‌بی‌سابقه است. بنابراین از ‌آنجایی‌که شکاف عمیقی میان مردم به‌وجود آمده‌، نه تنها نفرت مردم نسبت به طرف مقابل کم نشده بلکه امکان دارد در آینده بیشتر هم شود که حل کردن این معضل امری دشوار و پیچیده خواهد بود.در عرصه سیاست خارجی نیز به دلیل تحریم‌هایی که مجلس سنا و نمایندگان علیه روسیه وضع کردند، تعامل ایالات متحده آمریکا با روسیه بسیار کاهش یافت؛ از طرف دیگر محبوبیت وی در میان سران کشورهای مختلف بسیار کم است و در نتیجه دیپلماسی بین‌المللی آمریکا در دوره‌ ترامپ با افت شدیدی مواجه خواهد شد.د‌ر نهایت این نکته را باید یاد‌آور شد که سیاست‏های دونالد‌ ترامپ تا به امروز به نفع ایران بوده است، زیرا‌ ترامپ خواسته یا ناخواسته هژمونی ایالات متحده آمریکا را تضعیف کرد و به‌رغم وضع تحریم‏های جدید علیه ایران، به واسطه تصمیمات عجولانه و سیاست‌های متناقض‌ ترامپ و همچنین تحریم‏های کنگره و سنا علیه روسیه، فرصت‌های جدیدی برای ایران

به‌وجود آورده است.