پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 

سی ان ان در گزارشی به تحولات اخیر در کردستان عراق بعد از همه پرسی استقلال پرداخته و از نقش ایران در این ماجرا روایت کرده است.

به گزارش مثلث آنلاین، سی ان ان در این گزارش آورده است؛  حدود دوهفته پیش یکی از مقامات ارشد امنیتی عراق از یک واسطه مورد اعتماد خواست که پیامی را به مسعود بارزانی، رییس دولت منطقه ای کردستان - ناحیه نیمه دولتی شمالی عراق که از سال ۱۹۹۱ به عنوان منطقه محافظتی آمریکا بوده – برساند.
به گفته هادی العامری، در این پیام آمده بود؛ «به مسعود بگو اگر عقب نشینی نکند جنگ شروع و به پا خواهد شد. با آدم حساب کردن آمریکایی ها ما را تحریک به جنگ نکند.»

 

 

 

 

چگونه ایران در بحران «کردستان عراق»، آمریکایی‌ها را دور زد ؟ /پیغام محرمانه به مسعود بارزانی: با آدم حساب کردن آمریکایی ها ما را تحریک به جنگ نکن /نقش سردار سلیمانی در آزادسازی کرکوک
در ادامه این گزارش به شهر نفتی کرکوک و خط و نشانی که دولت مرکزی عراق در آن جا برای آمریکا کشیده، اشاره  شده و نوشته است؛ دولت محلی کردستان، نظامیان را حدود سه سال در آنجا کنترل می کرد. نیروهای عراقی به دلیل شدت گرفتن جنگ با داعش در سال ۲۰۱۴ این منطقه را ترک کردند اما اکنون که این گروه تروریستی در حال فرار است، دولت عراق به هر دری می زند تا این منطقه را پس بگیرد.

 

 

 

 

آنچنان که در ۱۶ اکتبر حدود ۹ هزار نیروی دولتی عراق، از جمله شبه نظامیان شیعه تحت فرماندهی العامری، طی چندساعت به کرکوک حمله کردند. ده ها هزار غیر نظامی در کردستان به اربیل فرار کردند. کرکوک بدون جنگ زیاد طولانی مدت پس گرفته شد. 

 

 

در این عملیات، تانک های ساخت آمریکا که توسط عراقی ها مدیریت و کنترل می شد به آمریکایی های مسلح پیشمرگه حمله کردند و حداقل پنج خودرو هامویس ساخت آمریکا را نابود کردند. 

 

 

 

سی ان ان در ادامه به اهمیت نقش ایران در بازپس گیری کرکوک توسط دولت مرکزی عراق اشاره کرده و آورده است؛ به نظر می رسد که ایران در تلاش برای بازگرداندن کرکوک نقش مهمی داشت. گفته می شود قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، در عملیات کرکوک نقش مهمی داشته است. 

 

 

حتی به نظر می رسد که موضع آمریکایی ها در تحولات همه پرسی عراق همسو با اقدامات سرلشکر سلیمانی حرکت کرده است. اتفاق رخ داده نشانگر عدم انطباق موضع امریکا در خاورمیانه است.

 

 

 

کمتر از ۷۲ ساعت بعد، ترامپ در سخنرانی خود به سپاه پاسداران و بدنه نظامی تحت فرماندهی سرلشگر قاسم سلیمانی یعنی سپاه قدس اتهام کمک به گروه های تروریستی زد.  این درحالیست که آمریکا دقیقا برعکس این گفته در کرکوک عمل کرد. 

 

 

هفته پیش یکی از مقامات کرد گفت:« ما خیلی به آمریکا اعتماد داشتیم و هیچ وقت فکر نمی کردیم آمریکا پیمان های ایران را با استفاده از سلاح های آمریکایی علیه متحدان خود بپذیرد.» برخی از آن ها معتقدند که شاید بهتر باشد با محور ایران حرکت کنند. همیشه تناقض بین دوستی و دشمنی و جنگ برای مقابله با ترور آمریکایی ها وجود داشته است.

 

 

گفتنی است امروز دولت اقلیم کردستان طی بیانیه‎ای رسمی با تعلیق نتیحه همه پرسی، پیشنهاد آتش بس و برقراری مذاکره با بغداد را ارائه کرد.

منبع: سی ان ان     ترجمه: متین‌دخت والی‌نژاد