روزنامه تایمز انگلیس در تحلیلی در خصوص بازداشت شاهزادگان، مسئولان و بازرگانان سعودی به اتهام فساد مالی و پولشویی نوشت: مبارزه با فساد امر مطلوبی است، اما قدرت بی حد و حصر و مطلقه که ولیعهد عربستان دنبال می کند، خود فساد است.

روزنامه تایمز: ولیعهد عربستان به دنبال مبارزه با فساد است یا تحکیم قدرت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزنامه در سرمقاله امروز (دوشنبه) خود می نویسد، حمله ای که مقامات عربستان برای پاکسازی فساد به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این کشور آغاز کرده اند، یک گام مهم و محوری علیه فساد مالی و پولشویی سازمان یافته ای محسوب می شود که نتیجه ثروت های نفتی این کشور است و عربستان برای استقلال از اقتصاد نفت باید آن را ریشه کن کند، اما از سوی دیگر این اقدام یک بازی قدرت و تحکیم سلطه در جریان است.
تایمز می افزاید، این حمله علیه فساد شامل شاهزاده 'متعب بن عبدالله' رئیس گارد ملی عربستان نیز که آخرین رقیب محمد بن سلمان ولیعهد عربستان محسوب می شد، بود؛ گارد ملی آخرین قوا از قوای نظامی چهار گانه عربستان بود که تحت فرماندهی مستقیم ولیعهد عربستان نبود.
این روزنامه نوشت: انگیزه محمد بن سلمان برای تحکیم سلطه خود دلایل زیادی دارد که مهم ترین آن منع رقبای محافظه کار بزرگتر از خود به لحاظ سنی از مخالفت با او و حمایت از طرح های اصلاحی وی بود که اغلب نیز موسسات مالی عربستان را تهدید می کنند و بن سلمان در مقابل تلاش می کند تا برای خود طرفدارانی از میان جوانان و کشورهای غربی جذب کند.
تایمز ضمن استقبال از طرح اصلاحی ولیعهد عربستان برای اصلاح فساد در این کشور افزود: محمد بن سلمان باید در نظر داشته باشد که درحال حاضر مخالفان بسیاری بخاطر جنگ علیه یمن و حمله دیپلماتیک انتقام جویانه به قطر دارد.
تایمز در ادامه آورده که اگر مبارزه با فساد در عربستان تحت حاکمیت قانون صورت می گرفت به تقویت اقتصاد این کشور کمک و چهره بسیار مطلوبی از ولیعهد عربستان ارایه می داد، اما این حمله بدون حکم قانون بوده و تنها برای تحکیم قدرت می باشد که در این صورت نتیجه برعکس آنچه قرار بود، خواهد شد.
این روزنامه با اشاره به اینکه شاهزاده 'ولید بن طلال' از بزرگترین سرمایه گذاران در شرکت های جهانی فعال در زمینه تکنولوژی، بانکداری و رسانه ای است و درمیان شاهزادگان بازداشت شده سعودی قرار دارد، به ولیعهد عربستان توصیه کرد که باید از همکاری های او برای اجرای طرح های اقتصادی آینده خود، استفاده کند.
طبق گزارش روزنامه تایمز محمد بن سلمان تاکنون بسیاری از مسایلی را که غربی ها نسبت به آن اعتراض داشتند را برطرف کرده، اما مشکل اساسی این است که در حال حاضر غربی ها نمی دادند که عربستان به کدامین سو خواهد رفت.
آیا محمد بن سلمان تغییرات خود را اعمال کرده و در قدرت باقی خواهد ماند؟ یا این که این انقلاب محمد بن سلمان یک کشور با ثبات مورد اعتماد غربی ها برای سرمایه گذاری در داخل آن ایجاد خواهد کرد؟.
کمیته عالی موسوم به 'مبارزه با فساد' عربستان که شنبه (دیروز) با دستور ملک سلمان و به ریاست محمد بن سلمان (ولیعهد) تاسیس شده، در اولین اقدام تعدادی از شاهزادگان و وزیران سابق و نیز شماری از سرمایه داران عربستانی را به اتهام های مختلف از جمله فساد و پولشویی بازداشت کرده است.
در میان شاهزادگان بازداشت شده نام هایی همچون متعب عبدالله بن عبدالعزیز(وزیر برکنارشده گارد ملی)، ولید بن طلال بن عبدالعزیز(سرمایه دار معروف) مدیر شرکت سرمایه گذاری القابضه (Kingdom Holding Company )، ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیر امیر پیشین ریاض دیده می شود.