«محمد مرسی» رئیس‌جمهور عزل شده مصر در جلسه محاکمه خود در پرونده «جاسوسی برای حماس و حزب‌الله» از دادگاه درخواست کرد که به دلیل بیماری و وخامت جسمانی به بیمارستان منتقل شود.

هیأت دفاع «مُرسی» خواستار محاکمه السیسی و طنطاوی شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین ، دادگاه جنایی قاهره روز یکشنبه (دیروز) به ریاست قاضی «محمد شیرین فهمی» معروف به «قاضی قاتل» برای محاکمه مجدد محمد مرسی و تعدادی دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین در قضیه معروف به جاسوسی برای حماس و حزب‌الله در اوایل سال 2011 تشکیل شد.

قاضی دادگاه پس از شنیدن اظهارات هیأت دفاع و متهمان، ادامه جلسه را به روز سه دسامبر (12 آذر) موکول کرد.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، «محمد الدماطی» عضو هیأت دفاع متهمان این پرونده در این جلسه از دادگاه خواست تا متهمان دیگری که اسامی آنها در پرونده موجود نیست، به پرونده اضافه کند که عبارتند از: محمد حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع و فرمانده عالی نیروهای مسلح در آن دوره، محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع اسبق و عبدالفتاح السیسی رئیس وقت دستگاه اطلاعات جنگی و رئیس‌جمهور فعلی.

الدماطی اتهام این متهمان را جاسوسی و ارتکاب جرایمی که در قانون مجازات ذکر شده از جمله جاسوسی برای نهادهای بیگانه عنوان کرد.

وی در سخنان خود به این اظهارات سرلشگر «محمود وجدی» وزیر کشور پیشین استناد کرد که گفته بود «عمر سلیمان رئیس وقت دستگاه اطلاعات عمومی به من خبر داد که افرادی از طریق مرز نفوذ کرده‌اند و این قضیه را به حسنی مبارک فرمانده عالی نیروهای مسلح در آن دوره ابلاغ کردیم اما او دستور داد تا اقدامی در این باره صورت نگیرد و طنطاوی و السیسی نیز گفته‌های وی را تأیید کردند».

الدماطی همچنین گفت که این افراد با وجود توانایی نیروهای مسلح برای مقابله با این افراد اما از آن خودداری کردند و این غیر قابل تصور است که ارتش مصر از توان مقابله با نفوذ افرادی که به مرزهای شرقی مصر و تا زندان‌های آنها پیش رفته‌اند، برخوردار نباشد.

تقاضای مرسی از دادگاه

در این جلسه همچنین محمد مرسی از دادگاه خواست تا برای اجرای آزمایشات پزشکی به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شود و تأکید کرد که مانعی برای انتقال به بیمارستان دولتی نمی‌بیند و دادگاه نیز ابتدا با درخواست وی مخالفت اما پس از تکرار تقاضای مرسی با آن موافقت کرد.

دادگاه فرجام‌خواهی مصر 22 نوامبر 2016 با اعتراض محمد مرسی و تعدادی دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین به احکام اعدام و حبس صادره علیه آنها در پرونده جاسوسی برای حماس و حزب‌الله موافقت کرده و رأی به محاکمه مجدد آنها داد.

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس