وزیر خارجه مصر در نشست ضد ایرانی اتحادیه عرب گفت: ایجاد روابط همکاری میان کشورهای عربی و همسایگان، از جمله ایران امری مطلوب و ضروری است.

سامح شکری:همکاری میان ایران و کشورهای عربی امری ضروری است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از الیوم السابع، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در نشست روز یکشنبه وزرای خارجه عرب علیه ایران در قاهره گفت: در میان اتفاقات و تحولات پی‌درپی به منظور حفظ امنیت ملی کشورهای عربی و تاکید بر مردود شمردن هرگونه دخالت طرف غیرعربی در امور کشورهای عربی در یک نشست غیرمعمولی در اتحادیه عرب دور هم جمع شده‌ایم.

وی افزود: همانطور که می‌دانید کشور مصر تجاوز اخیر شبه نظامیان حوثی به عربستان و همچنین عملیات تروریستی که لوله‌های نفت بحرین را مورد هدف قرار داد، به شدت محکوم کرد و ضربه زدن به امنیت کشورهای خلیج (فارس) خط قرمز ماست.

وی ادامه داد: مصر به حمایت از امنیت و ثبات کشورهای خلیج(فارس) پایبند است و ضمن رد هرگونه دخالت در امور کشورهای عربی هرگونه تلاش از هر طرف منطقه‌ای به منظور ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای عربی را مردود می داند.

شکری گفت: برخی تلاش می کنند که در امور داخلی کشورهای خلیج (فارس) لیبی، عراق، سوریه، یمن و سومالی دخالت کنند و با تحریک طرف‌های داخلی و یا حضور نظامی می خواهند در این کشورها بی ثباتی ایجاد کنند و ما باید با تمام این دخالت ها مقابله کنیم.

وی گفت: در نشست‌های گذشته تصمیمات روشنی از جمله در رابطه با دخالت‌های ایران و شروط ایجاد رابطه میان کشورهای عربی و ایران اتخاذ شد، نشست امروزمان نیز باید بر پایه همان تصمیمات باشد و در مورد راه‌های تعامل با دخالت‌های ایران و رفتارهای‌اش در منطقه باید به یک توافق عربی برسیم.

وزیر خارجه مصر گفت: ایران باید به حاکمیت کشورهای عربی احترام بگذارد. در امور داخلی آنها دخالت نکند، برای ایجاد روابط با همسایگان براساس اصل احترام به حاکمیت آنها تلاش کند و از ایجاد تنش‌های فرقه‌ای، قومی و مذهبی دوری کند.

وی ادامه داد: اصل حسن همجواری و ایجاد روابط و همکاری میان کشورهای عربی و همسایگان از جمله ایران امری مطلوب و ضروری است اما این امر شرط‌های دارد و بدون آنها این روابط ایجاد نخواهد شد، این روابط به وجود نخواهد آمد مگر اینکه تلاش برای صادر کردن ایدئولوژی ها و یا حمایت از شبه نظامیان خارجی و یا گروهک‌های تروریستی و رژیم‌های فرقه‌ای به طور کامل متوقف شود.

سامح شکری تاکید کرد: کشورهای عربی همواره بر اهمیت ایجاد روابط با تمام کشورهای منطقه تاکید دارند و بدون شک نشست امروزمان نیز بر این اصل تاکید خواهد کرد.

وی گفت:در مقابل، کشورهای همسایه و در راس آنها ایران باید موضع شفافی در رابطه با احترام به حاکمیت کشورهای عربی و پایبندی به روابط با همسایگان براساس عدم دخالت در امور دیگران اتخاذ کند و هرگونه حمایت از شبه نظامیان، گروهک های مسلح و یا گروهک‌های تروریستی را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، درپی حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض مقامات سعودی ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده و پس از آن از وزرای خارجه تمام کشورهای عربی دعوت کردند تا نشستی فوری به منظور مقابله با دخالت‌های ایران برگزار کنند که این نشست دیروز (یکشنبه) در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ، خالد احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین و احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کردند.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره خواستار صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران برای ریشه‌کن کردن تروریسم در جهان تلاش‌های فراوانی انجام داده است. در رابطه با حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض نیز مقامات کشورمان اعلام کردند که دشمن از هر فرصت برای ا تهام زنی علیه ایران استفاده می کند و ما امکان انتقال موشک به یمن را نداریم.