عربستان در اعتراض به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی بر دخالت ریاض در امور لبنان، یک دیدار از قبل برنامه ریزی شده مقام ارشد خود در برلین پیرامون بحران یمن را لغو کرد.

شدت تنش‌ها در روابط عربستان و آلمان/ لغو سفر یک مقام ارشد سعودی به برلین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین  به نقل از هفته نامه "اشپیگل" ، اختلافات بین آلمان و عربستان سعودی که اخیرا به دلیل اظهارات وزیر امور خارجه آلمان درباره رویکرد عربستان در قبال لبنان بالا گرفته بود تشدید می شود.

ریاض حالا در اعتراض به این موضع گیری وزارت خارجه آلمان دیدار یک مقام عالی رتبه خود در برلین را به صورت ناگهانی رد می کند.

نماینده ویژه عربستان برای کمک های بشر دوستانه در کشور همسایه ( یمن) قرار بود گفت و گوهایی را در وزارت امور خارجه در پایان هفته انجام دهد که این دیدار لغو شد.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، لغو این دیدار نشانه دیگری است مبنی بر اینکه روابط بین آلمان و عربستان در چه وضعیت بدی قرار دارد.

دولت عربستان سعودی به شدت از اظهارات اخیر "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان که از نفوذ ریاض در مسئله لبنان انتقاد کرده بود عصبانی است.

گابریل در اظهاراتی این گونه اقدامات ریاض را ماجراجویی هایی ارزیابی کرد که اروپا نمی تواند به سادگی آن را تحمل کند. دلیل این اظهارات وزیر امور خارجه آلمان احتمال دخالت های عربستان در کناره گیری سعد حریری از نخست وزیری لبنان است.

ریاض در واکنش به این اظهارات گابریل سفیر خود را از برلین فراخواند. عربستان سعودی این گونه اظهارت گابریل را نامناسب و ناعادلانه خوانده و آن را بیاناتی خطرناک توصیف کرد.

اشپیگل در ادامه نوشت: همچنین بحران در یمن که از طریق دخالت های نظامی سعودی سال هاست که متشنج تر می شود در حال حاضر به یک فاجعه انسانی تبدیل می شود. سازمان ملل در روزهای گذشته درباره مرگ هزاران کودک در اثر گرسنگی در یمن هشدار داده است.

عربستان سعودی دخالت های خود در یمن را حمایتی مشروع از دولت این کشور که کنترل آن را از دست داده است می داند. البته ریاض یک صندوق کمک های چند میلیونی را برای یمن تاسیس کرده است اما هم زمان بنادر مهم یمن برای تحویل کاهای بشر دوستانه به این کشور را مسدود کرده است. دقیقا قرار بود این مسئله در گفت و گو با نماینده ویژه عربستان در یمن مورد بحث قرار گیرد که این دیدار از طرف عربستان لغو شد.