تیراندازی سربازان حاضر در رزمایش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نروژ به سوی تصویر آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه و عکس اردوغان به عنوان سیبل، محور مباحث کارشناسان و مقامات سیاسی در رسانه های خبری یکی دو روز گذشته ترکیه بود که به ابعاد گوناگون آن پرداخته شد.

تحلیل کارشناسان و مقامات سیاسی ترکیه درباره رفتار توهین آمیز به تصاویر آتاترک و اردوغان در رزمایش ناتو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 جمال انگین یورت نماینده شهر اردو در مجلس ملی ترکیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق با شرکت در میزگرد سیاسی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان تورک گفت: توهین به تصاویر آتاترک و اردوغان در رزمایش ناتو نمی تواند یک اشتباه سهوی باشد، بلکه بسیار حساب شده صورت گرفته است.
وی افزود: به باور من ناتو با این کار قصد بررسی واکنش مقامات و جامعه ترکیه نسبت به این رفتار را داشت و به عبارت دیگر آنها می خواستند بدانند که چه کسانی در داخل ترکیه نسبت به این توهین کف می زنند و حمایت چه کسانی را می توانند از درون جامعه ترکیه به طرف خود جذب کنند.
انگین یورت تاکید کرد: ناتو با این کار تلاش کرد میزان حمایت های دریافتی از داخل ترکیه به ویژه از سوی احزاب مخالف اردوغان را در گام های بعدی بسنجد.
مصطفی بالبای نماینده شهر ازمیر در مجلس ملی ترکیه و عضو حزب جمهوری خواه خلق نیز از دیگر میهمانان برنامه زنده شبکه سی.ان.ان تورک بود و در اظهاراتی گفت: توهین به عکس آتاترک و اردوغان در رزمایش ناتو موضوع کوچک و یا اشتباه سهوی نیست، بلکه یک توهین آشکار و از قبل برنامه ریزی شده بود که به باور من می تواند نشانه ای از واکنش کشورهای عضو ناتو نسبت به روابط گرم ترکیه با روسیه و خرید سیستم دفاع موشکی اس.400 از این کشور تلقی شود.
وی تاکید کرد: ما نمایندگان مجلس ترکیه باید با باررسی این رفتار توهین آمیز ناتو، به علل آن پرداخته و افکار عمومی جامعه را با اسناد معتبر نسبت به این رویداد آگاه سازیم.
ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان نیز در مقاله ای با عنوان 'ناتو در پشت پرده، این رسوایی را امضا کرده و پس از آن مجبور به عذرخواهی شد' در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: انجام این رفتار زشت در رزمایش ناتو نمی تواند کار چند سرباز ساده باشد، بلکه طرح و نقشه ای در پشت پرده این اقدام ناشایست بود.
وی تاکید کرد: اقدام دبیر کل ناتو مبنی بر عذرخواهی از ترکیه و رییس جمهورمان پسندیده بود ولی کافی نبود زیرا ناتو باید برخی از فرماندهان عالی رتبه خود را که اجازه نفوذ عناصر گولن را به این تشکلات دادند، محاکمه و در صورت لزوم اخراج کند.
سولی اوزل استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی در مقاله ای با عنوان 'ماندن یا نماندن در ناتو' در روزنامه خبر تورک نوشت: پس از توهین آشکار به تصاویر اردوغان و آتاترک، دبیر کل ناتو و وزیر دفاع نروژ به صورت رسمی از ترکیه و اردوغان عذرخواهی کردند اما چیزی که امروز بسیار مهم به نظر می رسد، مقابله غیر مستقیم آمریکا در برابر اعترضات ترکیه است به طوری که پرونده قضایی رضا ضراب را پیش کشیده و با تحت فشار گذاشتن وی و گرفتن اعترافات، اتهاماتی را علیه مقامات عالی ترکیه مطرح کرده اند تا از این طریق بخش قابل توجهی از حمایت های داخلی اردوغان کاسته شود.
وی نوشت: ماندن و یا نماندن ترکیه در ترکیب ناتو به عواملی بستگی دارد به طوری که ترکیه در حال حاضر به لحاظ نظامی و کمک ناتو احتیاج دارد تا بتواند اهداف نظامی خود را در مناطق هدف پیاده سازی کند بنابراین ماندن را به جدایی ترجیح می دهد، اما از سویی دیگر نفوذ عناصر گولن و سایر گروه های تروریستی در ناتو خطری جدی برای ترکیه محسوب شده و تلنگر جدایی از ناتو نیز به مقامات عالیرتبه ترکیه زده شده است.
نهال بنگیسو کاراجا روزنامه نگار و کارشناس منطقه ای نیز در مقاله منتشر شده خود با عنوان 'ناتو و رسوایی' در وبسایت روزنامه خبر تورک نوشت: بی تردید این هتاکی به تصویر آتاترک و نام اردوغان در رزمایش ناتو را نمی توان اقدامی خودسرانه از سوی چند سرباز دانست بلکه با کمی تیزبینی می توان به پشت پرده این رفتار وقیح پی برد.
به نوشته کاراجا، در بسیاری از نشریات غربی توهین به عکس آتاترک را از سوی یک سرباز کردتبار ارتش ترکیه دانسته اند و این گونه القا می کنند که این هتاکی حاکی از کینه و دشمنی جامعه نهفته کُرد ترکیه نسبت به آتاترک و اردوغان ناشی می شود و نه سربازان کشورهای غربی.
فاتح چکیرگه روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی اجتماعی در مقاله ای با عنوان 'زخمی که ناتو ایجاد کرد، به راحتی درمان نمی شود' در روزنامه حریت نوشت: تیراندازی به تصویر آتاترک در رزمایش ناتو به واقع پیامی است به معنای هدف گرفتن جمهوریت ترکیه و اهانت به نام اردوغان به معنای حمله به اقتدار کشورمان است.
وی تاکید کرد: مگر می شود با یک عذرخواهی ساده از سوی دبیرکل ناتو از کنار چنین موضوع مهمی بدون هیچ اندیشه ای گذشت؟ خیر امکانپذیر نیست.
چکیرگه افزود: باید با بررسی عمیق این حادثه، آمران این اقدام را شناسایی و محاکمه کرد زیرا آنها با اهداف مرموزانه ای دست به چنین هتاکی زدند و اگر امروز با این موضوع برخورد ریشه ای و قاطعانه نشود، فردا نام و آرمان های آتاترک زیر چکمه های آنها لگدمال خواهد شد.
ارسوی دد کارشناس سیاسی و سردبیر بسیاری از رسانه های خبری در سالیان گذشته از جمله ان.تی.وی، بوگون و خبر.7 با انتشار مقاله ای با عنوان 'گفتن کودتای کنترل شده و ناتو' نوشت: عناصر گولن در ساختار ناتو نفوذ کرده اند به طوری که همه شاهد بودیم پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 در ترکیه بسیاری از عوامل وابسته به گولن به پایگاه های ناتو در سراسر ترکیه پناه بردند و در بسیاری از موارد از دسترس نیروهای امنیتی کشور خارج شدند.
وی تاکید کرد: حال با این شرایط می توان انتظار چنین هتاکی هایی را از سوی ناتو نداشت و چگونه می توان به ادامه همکاری ترکیه با ناتو امیدوار بود.
این کارشناس ترک تنها راه جلوگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی را در ناتو فقط و فقط تسویه عوامل گولن از لایه های درونی این تشکیلات قلمداد کرد و نوشت: ترکیه با عضویت در ناتو به واقع به دنبال تقویت قوای نظامی خود در برابر تهدیدات است، اما در صورت گسترش نفوذ عوامل گولن در ناتو بی تردید روزی این تشکیلات خطری بسیار جدی برای ترکیه خواهد بود.
برهان الدین دوران روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ترک نیز در مقاله ای با عنوان 'آیا زمان جدایی از ناتو فرا رسیده است؟' در روزنامه صباح نوشت: رفتار توهین آمیز به تصویر آتاترک و نام اردوغان باعث خشم افکار عمومی در جامعه ترکیه شد و با یک صدای متحد از سوی دولت حاکم و حزب مخالف واکنش تندی به سران ناتو صورت صورت گرفت.
وی اضافه کرد: رفتار ناتو در شب کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه ناامیدکننده بود و این اواخر نیز ترکیه را در مبارزه با پ.ک.ک و گروه های معارض سوری تنها گذاشت و حتی به حمایت لجستیکی و مالی گروه های تروریستی پرداخت.
به نوشته این کارشاس ترک، آشکارا می توان فهمید که این گونه فاصله گرفتن ناتو از ترکیه، عدم حمایت از ارتش ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک و هتاکی به عکس آتاترک ناشی از خشم ناتو به خاطر نزدیکی ترکیه به روسیه و خرید سیستم دفاع موشکی از این کشور است.
وی نوشت: با تمام این اختلاف ها باید از خود بپرسیم آیا زمان جدایی ترکیه از ناتو فرا رسیده است و یا هنوز وابستگی های نظامی ما به این تشکیلات، اجازه گام برداشتن در میر جدای از این تشکیلات را به ما نمی دهد؟
به گزارش ایرنا، چندی پیش در جریان برگزاری رزمایش ناتو در نروژ، تصویر آتاترک بنیانگذار جمهوری ترکیه و نام اردوغان به عنوان سمبل دشمنان هدف تیراندازی سربازان حاضر در میدان تیر رزمایش قرار گرفته بود که این اقدام خشم و اعتراض مقامات عالیرتبه ترکیه را در پی داشت و در ادامه دبیر کل ناتو از جامعه ترکیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه عذرخواهی کرد.
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/duran/2017/11/21/natodan-ayrilma-zamani-geldi-mi
http://www.haberturk.com/yazarlar/soli-ozel/1719786-natoda-kalmak-ya-da-kalmamak
http://www.haberturk.com/yazarlar/nihal-bengisu-karaca/1719783-nato-ve-skandal
https://www.gazetebirlik.com/yazarlar/-nato-arka-arkaya-skandal-davranislara-imza-atti-ve-turkiyeden-ozur-dilemek-zorunda-kaldi/
http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/fatih-cekirge/natonun-actigi-bu-yara-kolay-kolay-kapanmaz-40650130
http://www.star.com.tr/yazar/kontrollu-darbe-soylemi-ve-nato-yazi-1276785/
https://www.cnnturk.com/video/tv-cnn-turk/programlar/tarafsiz-bolge/enginyurt-nato-milli-refleksimizi-olcuyor
https://www.cnnturk.com/video/tv-cnn-turk/programlar/tarafsiz-bolge/balbay-nato-skandaliyla-ilgi-meclis-arastirmasi-isteyecegiz