یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور خرید آب سنگین از ایران را متوقف می کند.

آمریکا دیگر از ایران  آب سنگین نمی خرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از واشنگتن فری بیکن، یکی از مقامات دولت آمریکا در گفتگو با این وبگاه خبری اعلام کرد که دولت «دونالد ترامپ» خرید آب سنگین (Heavy Water) ایران را متوقف کرده است.

گفتنی است که خرید آب سنگین از ایران سیاستی بود که در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» و با هدف تضمین پایبندی تهران به توافق هسته ای- برجام- آغاز شد.

در اواخر سال ۲۰۱۶، اعلام پرداخت مبلغی بالغ بر 8 میلیون دلار از سوی دولت وقت آمریکابرای خرید آب سنگین از ایران به بحث و جدلهای بسیاری در صحن کنگره دامن زد. طبق گفته های مقامات آمریکا، این داد و ستد از طریق یک طرف ثالث و خارجی انجام می شد.

اما اکنون مقامات بلندپایه دولت ترامپ در گفتگو با وبگاه خبری فری بیکن تأیید کردند که دولت آمریکا دیگر درگیر اینگونه معاملات هسته ای با ایران نخواهد شد که این امر از یک چرخش اساسی در سیاستهای واشنگتن حکایت می کند.

این منابع آگاه همچنین گفتند که توقف خرید آب سنگین از ایران بخشی از تلاشها برای ممانعت از دسترسی تهران به وجوه و سرمایه آمریکا است!

شایان ذکر است که قانونگذاران آمریکا و سایر گروههای ذینفع پرداخت مبلغ ۸.۶ میلیون دلار به ایران در اِزای خرید آب سنگین از این کشور را طرحی برای فراهم ساختن امکان دسترسی ایران به پول رایج (دلار) آمریکا و به عنوان بخشی از بسته تشویقی برای تضمین پایبندی تهران به توافق هسته ای قلمداد می کنند!

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به وبگاه فری بیکن گفت: «آمریکا قصدی برای خرید آب سنگین از ایران ندارد. ما برای مقامات ایران روشن ساخته ایم که رعایت حد مجاز آب سنگین مطابق با مفاد برجام وظیفه و مسئولیت آنهاست».

گفتنی است که در ماه مه، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ای را به تصویب رساندند که خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می ساخت. سناتورهای دموکرات با لایحه ای مشابه در مجلس سنا مخالفت کردند و اظهار داشتند که این امر با تلاشهای آمریکا برای حفظ توافق هسته ای ایران در تعارض است./منبع:مهر