نشست آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت، اگر آخرین نشست نباشد، حتما عجیب‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین آنها در طول این سال‌ها خواهد بود، هنوز ابهاماتی در خصوص حضور یا عدم حضور هیئت‌ها در این نشست و چگونگی این حضور وجود دارد و مشخص نیست که آیا واقعا طبق آنچه برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند امیر قطر در این نشست رسما از پادشاه عربستان عذرخواهی خواهد کرد یا نه و تکلیف شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر چه می‌شود؟

اجلاس فردای سران کشورهای شورای همکاری در کویت متفاوت‌ترین نشست تاریخ شورا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله خود درباره نشست آتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت نوشت، اگر این نشست که قرار است فردا (سه‌شنبه) در کویت برگزار شود، در تاریخ به عنوان آخرین نشست سران ثبت نشود اما حتما مبهم‌ترین و متفاوت‌ترین نشست در میان 37 نشستی خواهد بود که از سال 1981 میلادی با تاسیس این شورا تاکنون برگزار شده‌اند.

تا این لحظه دو کشور تحریم کننده قطر در حوزه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین از دریافت دعوتنامه‌های رسمی برای حضور در این نشست خبر نداده و موضعگیری رسمی خود نسبت به آن را اعلام نکرده‌اند در حالی که قطر و عمان از دریافت دعوتنامه خبر داده اما موافقت با شرکت در این نشست را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند. اما عربستان گفته است پادشاه عربستان در این نشست شرکت خواهد کرد.

مهم‌تر آن است که نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که قرار است امروز برگزار شود همانند نشست‌های قبلی که در آن دستور جلسه نشست سران اعلام، موضوعات نشست تعیین و بیانیه پایانی تنظیم می‌شود،‌ شاهد چنین اتفاقاتی نیست و هیچ گونه بیانیه‌ای نیز درباره برگزاری چنین نشستی در روز سه‌شنبه صادر نشده است.

رسانه‌های کویت تنها طرفی هستند که خبرهای متضادی را از این نشست با پراکندگی بسیار منتشر می‌کنند، این رسانه‌ها گاهی اعلام می‌کنند که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست آتی عذرخواهی رسمی خود از سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان بابت اشتباهاتی که دوحه در حق برادرانش مرتکب شده را تقدیم خواهد کرد و بعضا می‌نویسند، بحران منطقه خلیج فارس هرگز در این نشست مورد بررسی قرار نخواهد گرفت زیرا این مساله اصلا در دستور جلسه نشست نیست.

اینکه از هر کشوری چه سطحی از مسوولان به عنوان نماینده در این نشست حضور یابند مشخص نیست اینکه چه کسی رئیس هیئت امارات خواهد بود؟ محمد بن راشد حاکم دبی مانند اکثر نشست‌های سران شورا یا محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی یا خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات که از طریق این نشست پس از غیبتی طولانی به محافل سیاسی بازخواهد گشت؟

همین سوالات را می‌توان در مورد ریاست هیئت قطری مطرح کرد و گفت، آیا امیر قطر در این نشست حضور خواهد یافت یا اینکه وی برای رهایی از تنگنا و ممانعت از هرگونه تنش یا برخوردی این مسؤولیت را به کس دیگری خواهد سپرد؟ آیا سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان برای تقویت موضعگیری کویت و حمایت از صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت دست از غیبت برداشته و ریاست هیئت عمان را برعهده خواهد گرفت؟ درست مانند چند سال قبل که ریاست هیئت کشورش در نشست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در دوحه را بر عهده گرفت در حالی که رهبران برخی از کشورهای عرب یعنی عربستان و بحرین به دلیل اختلاف نظراتی که با کشور میزبان داشتند، تصمیم به تحریم آن گرفته و تنها به اعزام وزرای خارجه اکتفا کردند.

یک منبع در حوزه خلیج فارس در گفت‌وگو با رای الیوم تاکید کرد که امیر کویت بر برگزاری این نشست اصرار کرد و پس از آنکه کاسه صبرش لبریز شد، دعوتنامه‌ها را برای رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فرستاد و زمانی که به آنها تاکید کرد که شاید این آخرین نشستی باشد که او در کویت در زمان حیات و در دوره ریاستش برگزار می‌کند، قصد داشت که آنها را در برابر مسؤولیت‌هایشان قرار دهد.

این منبع در ادامه بروز برخوردها و درگیری‌هایی میان قطر و کشورهای مخالف آن در صورت برگزاری این نشست پشت درهای بسته را بعید ندانست و احتمال داد که این نشست به صورت علنی برگزار شده و در آخر نیز هیئت‌ها به کشورهایشان بازگردند.

کسانی که در دو روز گذشته شبکه ماهواره‌ای الجزیره را دنبال کردند، هیچ‌گونه تغییر یا آتش‌بسی را احساس نکردند بلکه شاهد افزایش تنش‌ها و تبلیغات علیه عربستان و امارات بودند که از جمله آن می‌توان به جانبداری آشکار از نیروهای وابسته به انصارالله در مقابل نیروهای حزب کنگره مردمی سراسری یمن به ریاست علی عبد الله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن و تحت حمایت ائتلاف عربی و نیز جانبداری از اتهام امارات مبنی بر بازداشت احمد شفیق، کاندیدای ریاست جمهوری مصر اشاره کرد همانند کاری که عربستان با سعد حریری، نخست وزیر لبنان کرد و با تمامی این افزایش تنش‌ها از سوی قطر به نظر نمی‌رسد که امیر قطر قصد عذرخواهی و امتیازدهی در نشست کویت شامل پذیرش خواسته‌های کشورهای تحریم‌کننده و در راس آنها تعطیلی شبکه الجزیره را داشته باشد.

مساله قطعی آن است که نشست آتی سران کشورهای عربی در صورت برگزاری متفاوت خواهد بود و ایستگاه مهم مثبت یا منفی را در مسیر شورای همکاری خلیج فارس ایجاد خواهد کرد و ما بعید نمی‌دانیم که این نشست در مقایسه با سایر تحولات این روزها در رسانه‌ها جنجالی‌ترین موضوع باشد و دستکم غافلگیری‌هایی را در بر خواهد داشت.