سرکرده ارشد القاعده در افغانستان کشته شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه ای از کشته شدن «عمر خطاب» معروف به «عمر منصور» یکی از مهمترین افراد و از سرکردگان ارشد گروه القاعده در منطقه شبه قاره هند، طی عملیات مشترک نیروهای افغان و خارجی خبر داد.

سرکرده ارشد القاعده در افغانستان کشته شد به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه که نسخه ای از آن امروز / سه شنبه/ در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: نیروهای افغان و خارجی در عملیات ویژه ای که هم زمان در استان های «غزنی»، «زابل» و «پکتیا» صورت گرفت، موفق به کشتن عمر منصور همراه با 80 تن از نیروهایش شدند.

بر اساس این گزارش، در عملیات روز گذشته 27 عضو دیگر گروه القاعده دستگیر و 5 پایگاه مهم آنها منهدم شد.

اطلاعیه اداره امنیت افغانستان افزود: پس از «عاصم عمر» در شبه قاره هند که رهبر این شاخه القاعده است ، عمر خطاب به عنوان شاخص ترین فرد گروه محسوب می شود.

در این گزارش آمده است که در بین افراد دستگیر شده «قاسم» مشهور به «خرم کیانی»، «حسن حمزه» و «جنید» از اعضای مهم شبکه القاعده در افغانستان و «مصطفی» مسئول نظامی شبکه القاعده با سه تن از طالبان پنجابی پاکستان و دو تن طالبان محلی نیز حضور دارند.

اداره امنیت ملی افغانستان افزود: اعضای شبکه القاعده بعد از سال 2015 در جنگ های مستقیم بر ضد دولت افغانستان و نظامیان خارجی حضور داشتند و همچنین نقش مشاوره و تأمین کننده ارتباطات و حمایت فنی را در استفاده از سلاح های سنگین و پرتاب راکت و خمپاره و آموزش عملیات های شبانه به طالبان را برعهده داشتند.

بر اساس گزاشات رسمی، بیش از 20 گروه تروریستی مختلف با عناوین گوناگون در افغانستان فعالیت مسلحانه دارند و مهمترین منبع تامین مالی این گروه ها نیز قاچاق مواد مخدر است.