رضا محمدمراد در مثلث نوشت:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از گذشت دو سال از تشکل ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم در عربستان، ریاض شاهد برگزاری نشست وزیران دفاع برخی کشورهای عضو این ائتلاف به سرکردگی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود.

برگزاری این نشست از سه جنبه مهم قابل بررسی و تحلیل است، نخست اینکه چرا عربستان این ائتلاف را تشکیل داد؟ دوم اینکه چرا این نشست پس از گذشت دو سال تشکیل جلسه داد؟ سوم اصول مندرج در بیانیه پایانی این نشست.

  چرا عربستان به تشکیل ائتلاف

به اصطلاح مبارزه با تروریسم اقدام کرد؟

‌نخست به نظر می‌رسد پس از به قدرت رسیدن دونالد‌ ترامپ در آمریکا و وعده او مبنی بر ریشه‌کن کردن افراط‌‌گرایی و هم‌زمانی این وعده‌ها با تصویب قانون جاستا که اجازه شکایت از خاندان آل‌سعود را به سبب دست داشتن آنان در حادثه تروریستی 11 سپتامبر، به خانواده‌های قربانیان این حمله می‌داد و اتهامات مشابه دیگر علیه سعودی‌ها سبب شد تا آل‌سعود با تشکیل چنین ائتلافی وجهه خود را

تطهیر و ‌ترمیم نماید.

‌دوم اینکه شکست عربستان در حمله نظامی به یمن و توطئه براندازی در سوریه، از دیگر دلایلی بود که آل‌سعود با تشکیل چنین ائتلافی تحت ادعای مبارزه با تروریسم همراهی دیگر کشورها را علیه انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان به دست آورد که در این را‌ه

به مقصود خود نرسید.

 سوم اینکه پس از تحولات سیاسی در عربستان که با به قدرت رسیدن سلمان آغاز شد، محمد، فرزند او با تشکیل چنین ائتلافی در‌صدد ‌حذف مخالفان با قرار دادن آنها در ‌فهرست تروریسم بود.

  چرا این نشست پس از گذشت دو سال

از تشکیل آن برگزار شد؟

در مورد چرایی برگزاری این نشست در شرایط فعلی باید گفت که این نشست در شرایطی برگزار شد که محور مقاومت به رهبری ایران در طول دو سال گذشته توانست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در عراق و سوریه شکست دهد و از نظر نظامی پیروزی بر تروریسم را به نام خود ثبت کند و حال‌ اینکه این ائتلاف در طول دو سال گذشته هیچ اقدام عملی در مبارزه با گروه‌های تروریستی نداشت، بنابراین سعودی‌ها با برگزاری چنین نشست نمایشی قصد دارند که وا‌نمود کنند که رهبری مبارزه با تروریسم را

به عهده دارند.

از سویی به نظر می‌رسد پس از شکست گروه‌های تروریستی چون داعش و دیگر گروه‌هایی که به نیابت از عربستان در سوریه، عراق و لبنان فعال بودند، سعودی‌ها شاید قصد داشتند با برگزاری چنین نشستی همراهی کشورهای عضو را برای ورود به رویارویی مستقیم با ایران و حزب‌الله بسنجند اما بیانیه پایانی این نشست نشان داد که آنها در این هدف شکست‌خورده‌اند.

  اصول مندرج در بیانیه پایانی این نشست

این نشست همچنین از نظر بیانیه پایانی نیز به سبب تاکید بر سه اصل مهم در مبارزه با تروریسم جای

تامل داشت.

اصل اول - مبارزه با تروریسم در زمینه فکری‌

این بیانیه در تشریح این اصل آورده ‌شده که وزیران (دفاع) بر عزم خود برای تلاش همه‌جانبه با ابزارهای موجود به منظور مقابله با تروریسم و تندروی با همه مفاهیم و تنوعات فکری آن و همچنین برملا کردن واقعیت‌های آنها، توهمات، ادعاها و روش‌های فریبکارانه  آنها در به کار گرفتن متون و حوادث‌ و با در نظر گرفتن اینکه تروریست‌ها از روش غلو و تندروی و افکار انحرافی و اشتباه و تفسیرهای نادرست از متون دینی استفاده می‌کنند و باتوجه به خطراتی که تندروی فکری‌، گسترش ‌و پیامدهای آن در زمینه فردی و اجتماعی دارد، تاکید می‌کنند. سوال اینجاست اگر این ادعا واقعیت دارد شرکت‌کنندگان در این نشست پاسخ دهند که ریشه‌های تفسیرهای نادرست از دین اکنون در کدام آ‌یین قرار دارد؟ این کدام آ‌یین است که دیگران را تکفیر می‌کند و از آموزه‌های آن صدها گروه تروریستی در سراسر جهان با نام‌هایی چون لشکر جنگوی، سپاه صحابه، بوکوحرام، النصره، القاعده‌، داعش و.‌.. به وجود آمده‌اند؟ آیا جز این نیست که آ‌یین وهابیت که از سوی آل‌سعود ‌ترویج و تبلیغ می‌شود منشا‌ تولید این همه کج‌روی‌ها در دین است؟ آیا همین گروه‌ها در کشورهای عضو تهدید نیستند؟ برای اثبات کافی است به سخنان محمد العیسی، وزیر دادگستری سابق عربستان اشاره کرد که در این نشست هم با عنوان دبیرکل «اتحادیه جهانی اسلام» سخنران جلسه بود. او اعتراف کرده است عربستان سعودی چندین دهه است به تبلیغ مکتب افراطی وهابیت در سراسر جهان مشغول است، این دوران دیگر به سر آمده است و از این پس تمرکز سازمان وی بیشتر بر محور مبارزه با ایدئولوژی افراطی‌گری معطوف خواهد بود. این مقام سعودی حالا که بذر وهابیت میوه‌های تلخی چون داعش را پدید آورده است مدعی مبارزه با افراط‌گرایی

 شده است.

اصل دوم - باید با تروریسم در زمینه اطلاع‌رسانی مبارزه شود

اگر به راستی قرار باشد با منابع اطلاع‌رسانی و منابع تبلیغ و سازماندهی گروه‌های تروریستی مبارزه شود آیا جز این نیست که بار دیگر این عربستان است که در معرض اتهام قرار دارد و باید با رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و مدارس دینی این کشور که در نشر مفاهیم افراط‌‌گرایی به اسم دین و تولید فتنه قوم‌گرایی و نژادپرستی و دامن زدن به اختلافات دینی دست دارند مبارزه شود؟ از فتاوی علمای وهابی گرفته  و تبلیغات افراطی آنها در دعوت پیروان خود به ریختن خون دیگران تا بررسی محتوای شبکه‌های دینی و اطلاع‌رسانی وابسته به سعودی‌ها روشن می‌نماید که بیشتر محتوای این برنامه‌ها بر تشویق به افراط‌گرایی و فتنه‌انگیزی قومی ‌و مذهبی تاکید داشته است‌. حمایت از گروه‌های تروریستی در محتوای خبری شبکه‌هایی چون العربیه و وارونه‌سازی و جازدن گروه‌های تروریستی به‌عنوان گروه‌های معارض، ارائه گزارش‌های نادرست از قومیت‌ها و مثال‌هایی از این دست کاملا در برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای سعودی از جمله العربیه مشهود است.

اصل سوم- مبارزه با منابع مالی تروریسم‌

اما در اصل سوم بیانیه پایانی این نشست بر مبارزه با منابع مالی تروریسم و خشکاندن این منابع تاکید شده است که این هم در نوع  خود تعجب‌برانگیز است. بر‌اساس اطلاعاتی که موسسات تحقیقی در غرب از جمله در انگلیس منتشر شده است عربستان منشا‌ اصلی حمایت مالی از گروه‌های تروریستی است. این کشور کمک‌های خود را در پوشش موسسات خیریه و دینی‌ با تامین مالی گروه‌های تروریستی ‌بر عهده دارد و ردگیری منابع مالی این گروه‌ها به بازرگانان و مقام‌های ارشد عربستان برمی‌گردد که به‌طور رسمی بودجه در اختیار چنین گروه‌هایی قرار داده‌اند. ردگیری سفارت عربستان در واشنگتن در موضوع حمایت مالی از عاملان حادثه 11 سپتامبر یکی از این نمونه‌هاست.

اصل چهارم- مبارزه نظامی با تروریسم‌

اصل چهارم بیانیه پایانی این نشست بر مبارزه نظامی با تروریسم تاکید دارد. سوال اینجاست در طول دو سال گذشته که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که در عراق و سوریه جولان می‌دادند ائتلاف عربستان کجا بود؟ چرا برای مبارزه با این گروه‌ها به میدان نیامد؟ و چرا به جای مبارزه با تروریسم، تحت پوشش نشست معارضان سوری، سران گروه‌های تروریستی را بارها در ریاض جمع کرد تا دوباره آنها را سازماندهی نماید؟ آیا این تلخ‌ترین طنز تاریخ نیست که کشوری که خود منشا‌ اصلی افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری و پدرخوانده داعش، القاعده، النصره، بوکوحرام و صدها گروه تروریستی دیگر است حالا مدعی مبارزه با تروریسم شده است؟ بد نیست در مورد این واقعیت اشاره شود که روزنامه نیویورک‌تایمز پس از حوادث تروریستی پاریس که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت نوشته بود عربستان سعودی هم مانند گروه تروریستی داعش است که خود آن را ایجاد کرده است. نشریه پولیتیکو نیز نوشته بود ایده‌های وهابی‌گری و سلفی‌گری که عربستان سعودی مشوق و مروج آن است، دشمن واقعی ما هستند.