مثلث/ عبدالرضا خلیلی

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بشار اسد با حمایت متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای‌اش در جنگ داخلی سوریه همچنان در قدرت مانده است و همین موضوع سبب شده موقعیتش مستحکم‌تر شود.

نخستین نشست گفت‌وگوهای سوچی، فردا با حضور استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه و نمایندگان ایران و ترکیه، آغاز می‌شود، این در حالی است که دیدارهای مقدماتی گفت‌وگوی ملی سوریه امروز در این شهر آغاز می‌شود.

دو هیات مخالفان سوری این گفت‌وگوها را تحریم کرده‌اند. در‌همین‌حال کشورهای غربی از‌جمله آمریکا و فرانسه در این گفت‌وگوها غایبند. تا کنون 175 شرکت‌کننده از دمشق وارد سوچی شده‌اند. انتظار می‌رود حدود 170 شرکت‌کننده در ساعات آینده به جمع شرکت‌کنندگان افزوده شوند. بین شرکت‌کنندگان، برخی از مخالفان داخلی هم دیده می‌شوند.

در‌این‌میان آنچه حائز اهمیت است اینکه در آستانه نشست سوچی برخی دولت‌های مخالف که از تروریست‌ها دربرابر دولت قانونی سوریه و برکناری بشار اسد حمایت کرده‌اند درباره آینده وی سکوت اختیار کرده‌اند.

پنج دولت غربی و عربی - آمریکا، اردن، انگلیس، فرانسه و عربستان سعودی - که از شورش‌ها علیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حمایت کرده‌اند، در سندی که در آن پیشنهاد شده است تغییراتی در گفت‌وگوهای تحت هدایت سازمان ملل در‌خصوص سوریه صورت گیرد هیچ اشاره‌ای به آینده وی نکرده‌اند. به گزارش جمعه گذشته رویترز به نظر می‌رسد که این امر به معنای تایید موقعیت مستحکم بشار اسد در سوریه است. سه منبع دیپلماتیک صحت این اخبار درز پیدا‌کرده را به اطلاع رویترز رسانده‌اند. بشار اسد با حمایت متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای‌اش در جنگ داخلی سوریه همچنان در قدرت مانده است و همین موضوع سبب شده موقعیتش مستحکم‌تر شود. بنابراین کشورهای غربی و عربی مخالف وی جز پذیرفتن موقعیت کنونی وی چاره‌ای ندارند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی که در روز 17 ژانویه 2018 ایراد کرد خواستار آن شد که همگان در قبال بشار اسد صبر و حوصله پیشه کنند. این سخنان وزیر امور خارجه آمریکا نیز دلیل دیگری است که بشار اسد، با حمایت‌هایی که ایران و روسیه از وی به عمل می‌آورند، خیال کناره‌گیری از قدرت را ندارد.

با وجود تلاش‌ها برای جلب مشارکت شمار بیشتری از مخالفان در این مذاکرات، برخی از این گروه‌ها به این درخواست‌ها پاسخ منفی داده‌اند. در رأس این گروه‌ها، هیات عالی مذاکرات سوریه است. در واکنش به این پاسخ منفی مسکو تهدید کرده است که خودداری مخالفان سوری از شرکت در کنفرانس سوچی تبعات بسیاری روی زمین خواهد داشت. در همین حال برخی مسئولان روسی نیز تلاش کردند از اهمیت اقدام هیات عالی مذاکرات مخالفان سوری به تحریم نشست سوچی بکاهند. در آستانه این مذاکرات همچنین، برخی گروه‌ها هنوز درمورد شرکت در آن تصمیم نگرفته‌اند.  علاوه بر این کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها به همراه برخی گروه‌های سوری نیز برگزاری کنفرانس سوچی را در تناقض با نشست ژنو می‌دانند اما سازمان ملل متحد تصمیم گرفته است استفان دی‌میستورا، نماینده خود را به سوچی بفرستد.

یک منبع وزارت امور خارجه روسیه ‌اعلام کرد هیات نمایندگان این کشور پیش از آغاز کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی با هیات ایران، ترکیه و استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیدار خواهد کرد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه روسیه حسین انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران ریاست هیات ایرانی را در نشست سوچی بر عهده خواهد داشت و سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه نیز رئیس هیات این کشور در نشست سوچی خواهد بود.

آنچه جالب توجه است تحرکات رسانه‌ای و سیاسی محافل صهیونیستی در آستانه نشست سوچی است. از سویی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نتایج نشست سوچی را چنان مهم دانسته که ‌روز دوشنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و از‌جمله گفت‌وگو درباره نگرانی‌های تل‌آویو درباره تحولات سوریه عازم مسکو شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو ‌پیش از سوار‌شدن به هواپیما برای عزیمت به مسکو به خبرنگاران گفت:‌ «من در دیدار با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در‌خصوص تلاش‌های ‌بی‌وقفه ایران به منظور حضور نظامی در سوریه که ما به‌شدت با آن مخالف هستیم و اتخاذ اقدام لازم در برابر آن، بحث و تبادل‌‌نظر خواهیم کرد.»‌ نتانیاهو همچنین گفت که: «در نظر دارد با پوتین درباره جلوگیری از تلاش‌های ایران به منظور آنچه آن را «تبدیل لبنان به یک سایت موشکی عظیم» خواند - سایتی با موشک‌های دقیق و نقطه‌زن برای حمله به اسرائیل - به مذاکره بپردازد.

همزمان برخی محافل رسانه‌ای صهیونیستی نیز از تفرقه‌افکنی بین جبهه دمشق و متحدانش در آستان نشست سوچی غفلت نکردند. به‌عنوان مثال، پایگاه صهیونیستی دبکافایل‌ ادعا کرد که روسیه تصمیم دارد به حاکمیت گروه اقلیت علوی و بشار اسد بر سوریه پایان دهد و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه حامی ‌ایران از‌جمله حزب‌الله را از سوریه بیرون کند که به‌طور کامل منافع ایران را در سوریه به خطر می‌اندازد.

برگزارکنندگان نشست سوچی اعلام کردند نزدیک به ‌هزار و 600 نفر به نمایندگی از همه گروه‌های سوریه برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.